Gå til innhold

Xoticpc.com - Fantastiske priser på pc! Men til å stole på? Erfaringer?


Anbefalte innlegg

Har vert innom xoticpc.com og prisene der er jo helt fantastisk. Noen sier at de er en troverdg kilde, men det er vel alltid litt risk å kjøpe fra utlandet...

 

Se feks på denne: http://www.xoticpc.com/sager-np8690-built-clevo-w860cu-custom-gaming-laptop-p-2659.html

 

Driiiit brae specs, og til under 8000!!! + frakt seff, men tror ikke totalprisen blir over 9000 engang. Pcer jeg har sett på fra Norge har kostet mer, og ikke hatt i nærheten av samme specs!

 

 

Hvor dyr er frakten + toll osv?? Er det bra garanti?? Noen som har noe annet jeg bør vite om XOTICPC.COM?

 

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moms er vel det samme som MVA eller meirverdiavgift, elelr tar jeg helt feil nå??

 

Unansett så blir ikke prisen så veldig ille. Uten moms og frakt koster den 7462.66 NOK. Så er 25% av den prisen ca 1870.

 

Til sammen får vi da 9332 NOK. Men så er spørsmålet hva frakten blir på...

Endret av henderico
Lenke til kommentar

Det er flere utenlandske nettbutikker som selger akkurat maken maskiner som Multicom Kunshan - de har bare fått andre navn. Xotic er bare en av flere i USA, Kobalt Computers i England er en annen, Deviltech i Tyskland en tredje. Clevo'er selges bare på denne måten; gjennom videresalg med skifte av navn osv. Basis (chassis, kjølesystem, hovedkort) er det samme, det kan være litt forskjell på hva den enkelte butikk tilbyr av prosessor, minne, drev og sånt.

 

MVA = moms = merverdiavgift, ja.

 

Husk at å bestille fra utlandet i praksis betyr å si byebye til garanti og service - dersom ikke leverandøren eksplisitt sier at de leverer internasjonalt med full garanti. Men frakt fram og tilbake inngår ikke alltid selv med en slik garanti.

 

Jeg vil ikke anbefale å handle i utlandet, rett og slett. I hvertfall ikke utenfor EU (EØS). Da skal besparelsen i kroner være meget gunstig.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Dette er ikke å anbefale fordi:

 

1.Kostnader:

Evt amerikansk moms og amerikanske avgifter

+Legg til fraktutgifter, dette kan ofte bli mye. Noen som har bestilt store ting over dammen? Jeg tipper ca 500-1000.

+Moms/mva på 25% kommer i tillegg oppå dett.

+For ting over en viss sum kommer fortollingsgebyr.

=sannsynligvis mer enn i Norge.

 

2.Forbrukerrettigheter:

I tillegg kan man glemme alt som heter reklamasjonsrett og rettigheter.

USA har ikke-eksisterende forbrukerrettigheter. Og hvis du skulle være så heldig å faktisk få lov til å sende ttilbake, er det standard vilkår i statene at du betaler frakten selv.

 

3: Bedrifter i Norge gjør dette til samme pris:

Det er lite å spare på dette. Kan heller anbefale multicom eller tilsvarende bedrifter som lager custom-made bærbare pcer. Den store ulempen med multicom er laaang leveringstid. Men det er en seriøs bedrift, brukt dem selv.

 

4: Kjøpe fra ukjente leverandører:

Og i tillegg bestille fra noen som er såpass ukjente? Varselsignal muligens?

 

 

Korteversjonen av dette er: nei, nei nei. Du får en bedre pc til en billigere pris i Norge eventuelt noen hundrelapper over. Men da får du Norske forbrukerrettigheter. Og om du først skal game seriøst bør du heller gå for en stasjonær pc.

 

Det finnes mange ting man kan spare penger på å kjøpe over nett utenlands: dvd/spill, bildeler, blader/bøker noe elektronisk utstyr etc etc.

 

Skal du ha en kraftig bærbar pc kan du bruke multicom. Du må regne med 1-2 måneder leveringstid. Vet ikke om andre som lager custom-made kraftige bærbare enn dem. Noen andre?

Lenke til kommentar

Til punkt 4: XoticPC er velkjent og har et godt rykte blandt Clevo-kunder i USA, så det er ikke dét det står på. Men alle dine andre punkter er valide. Xotic er et firma som videreselger for et annet firma, Sager, som igjen kjøper inn Clevo-maskiner. Disse maskinene heter Sager i USA.

 

Dessuten: Det tar ikke 1 måned å få en selvkomponert bærbar fra Multicom, dersom de har alle delene på lager. Hos meg tok det en knapp uke å bygge, teste og sende, etter at delene var på plass. Men jeg bestillte 1 måned på forhånd.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...