Bilentusiast Skrevet 11. mai 2010 Skrevet 11. mai 2010 syntes det virker noe tidlig jeg. har hatt mange biler på 12 år ca og ingen har jeg måttet skifte dette før.... dette ble oppdaget på eukontroll....er eukontrollen blitt så streng at man ikke kan gå ut med en eneste rustflekk på røra ?
vidarkri Skrevet 11. mai 2010 Skrevet 11. mai 2010 Jeg har hatt min del med drittbiler, bla en Polo hvor fremhjulslager og bremseskiver røyk før kjørte 8000km, kvaliteten på delene på vw suger. Før bilen hadde trillet 100000km så hadde jeg byttet framhjulslager 2 ganger og bremseskiver hele 6 ganger, samt alle releer minst 1 gang hver.
H.M.Kongen Skrevet 11. mai 2010 Skrevet 11. mai 2010 Joa, jeg bytta rør og slanger nå og bilen er en 2004 mod. Den har rulla ca 240000km så jeg syntes egentlig det var greit.. Det er vel ikkeno fasit på hvor lenge de holder. Det kommer vel litt an på hvor i landet man bor mtp rust og slike ting.
Bilentusiast Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Skrevet 11. mai 2010 ok ja skjønner da ja. min bil er kjørt 239500km så da var det vel tia på min og.
Fradrik Skrevet 11. mai 2010 Skrevet 11. mai 2010 Du spør også om eu-kontrollen har blitt så streng; Nei. Det skal være gravrust på røra før de blir anmerka. Altså, "puss" litt på bremserøret med skrujern. Fortsatt rust --> mangel.
Bilentusiast Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Skrevet 11. mai 2010 ja da skal det jo være endel ja.skal jammen dobbelsjekke. men regner med jeg kan stole på eu-kontroll folka....
xibriz Skrevet 12. mai 2010 Skrevet 12. mai 2010 Det lureste er vel å ta EU-kontroll på steder som NAF. Jeg hadde bilen inne, og det var mye jeg trodde var feil men som ikke hadde noe å si på trafikksikkerhet (det er jo det de sjekker, at bilen er trafikksikker). Verksteder kan jo ha noen bremserør liggende, og ser seg en mulighet på å bli kvitt disse. Man kan også påklage EU-kontrollen. Ta bilen med til ett annet verksted, og hvis den blir godkjent der kan du kreve beløpet tilbake fra det føste stedet.
rublings Skrevet 12. mai 2010 Skrevet 12. mai 2010 Det lureste er vel å ta EU-kontroll på steder som NAF. Jeg hadde bilen inne, og det var mye jeg trodde var feil men som ikke hadde noe å si på trafikksikkerhet (det er jo det de sjekker, at bilen er trafikksikker). Verksteder kan jo ha noen bremserør liggende, og ser seg en mulighet på å bli kvitt disse. Man kan også påklage EU-kontrollen. Ta bilen med til ett annet verksted, og hvis den blir godkjent der kan du kreve beløpet tilbake fra det føste stedet. Det hadde isåfall vært litt vel suspekt. Bremse-rør bøyes som oftest av mekanikeren selv. Eu-kontroller skal være strenge, noe som er bedre enn at de er litt slappe. Bremser er også det omtrent alle mekanikere blir lært ekstra godt opp til å se etter, da det faktisk kan være livsviktig at de er i god stand. Selv jobber jeg på merkeverksted, men hadde jeg ikke gjort det hadde nok jeg tatt mine kontroller på NAF. Nå vet jeg at vi tar skikkelige kontroller, noe sikkert de fleste verksteder gjør, men om jeg hadde vært litt skeptisk som jeg ser veldig mange er, så er det jo bare NAF som kan gi deg ro i hjertet. Rust på bremserør etter 8år og 240.000km er heller ingenting rart med, bare så det er sagt
Fradrik Skrevet 12. mai 2010 Skrevet 12. mai 2010 Verksteder kan jo ha noen bremserør liggende, og ser seg en mulighet på å bli kvitt disse. Det hadde isåfall vært litt vel suspekt. Bremse-rør bøyes som oftest av mekanikeren selv. Jeg jobber også på bilverksted, og har alltid bøyd disse selv. Man anmerker ikke rust på bremserør med mindre det virkelig er rust der - det er ingen mekanikere som liker å bytte og bøye bremserør.
xibriz Skrevet 12. mai 2010 Skrevet 12. mai 2010 Nå var kanskje bremserør ett dårlig eksempel. Men det har skjedd med meg med bremseklosser. Jeg hadde bilen på EU-kontroll hos ett verksted. De ringte meg opp å fortalte at alt var greit uten om bremseklossene framme, og lurte på om de skulle bytte de for meg for å få bilen igjennom. Jeg sa at jeg skulle fikse det selv. Bremseklossene var bare halvveis nedslitt. Jeg byttet med noen fra biltema og alt var ok.
Mythos Skrevet 13. mai 2010 Skrevet 13. mai 2010 Det har noe å gjøre med at vi kjører rundt i saltlake hele vinteren. Det fører til at alt mulig under bilen får kortere levetid. Før i tiden hadde vi noe som hette vinterføre. Da var det litt glattere, men bilene rustet ikke opp på samme måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå