Gå til innhold

Corsair 800D med to looper uten casemodding? Kan to enkle 120mm-radiatorer fungere i én loop?


Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bygge meg en vannkjølt PC. Det som skal vannkjøles, er en Core i7 920 (skal overklokkes, helst til 4GHz+), Asus P6T Deluxe v2 (jeg bruker fullboard-blokken fra EK, samt to mosfet-blokker) og to stykk GTX 480 i SLI. Dette blir gjort ved hjelp av en Feser Xchanger 360 med tre Noctua NF-PF12 (hadde opprinnelig tre Feser Triebwerk, men de passet ikke inn - de kom over hovedkortet og 8pin-kontakten).

 

Hvis dette skulle vise seg å bli for lite kjøleevne til et slikt system (er det sannsynlig at det blir det?), så må jeg kanskje oppgradere til dual loop, i så fall kjøper jeg da for eksempel denne og en til slik en. Jeg kjører da for eksempel CPU i den minste loopen og GPU + hovedkort i den største, eller hovedkort sammen med CPU i den minste og GPU alene i den største (jeg gjetter at førstnevnte er best her, siden GPU uansett tåler høyere temperatur enn CPU, og ikke skal overklokkes). Jeg har hørt at én 120mm radiator kan bli litt lite til en overklokket 920, så da lurer jeg på: Kan jeg bruke to 120mm radiatorer etter hverandre i denne loopen? Jeg tenker da på én bak på kabinettet (helst på innsiden, men vet ikke om det er plass), og én nede med PSU-en der det er plass. Jeg vil helst unngå casemodding, ettersom mine handyman-egenskaper hittil har vært begrenset til skrujern, sag og hammer og spiker (kun førstnevnte i PC-sammenheng, så klart).

 

Er dette fornuftig? Andre innspill?

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og med "alt" mener du evt. to nye 120mm radiatorer? (Eller 140mm, som faktisk vil passe bedre i kabinettet.) Hvis det faktisk går helt fint, så er jo det ganske genialt, for da kan jeg jo bare plassere de to enkle radiatorene mellom CPU-blokken og resten av blokkene. Men vil ikke pumpen begynne å slite etterhvert da?

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

I verste fall må du bare kjøre 2 pumper i en loop. men dette er litt over hodet mitt. Jeg har lest meg skak på dette og drevet og regnet mye fluid dynamikk for å forstå det. Men syns fortsatt det er mye jeg ikke forstår. når du kobler alt i en loop vil jo du få mye mer motstand slik at mengde vann i minuttet vil synke. det betyr at ting går tregere gjennom systemet. men det betyr jo også det at vannet er lengere i radiatoren og får mer kjøling. men Forskjellen mellom luft temp og vann temp blir jo mindre og da faller jo effektiviteten på radiatoren.

 

Som du sikkert skjønner er det veldig mange faktorer som spiller inn. Og derfor er det ikke noe enkelt svar.

 

Men du kan jo bare prøve og se. Jeg tipper at det vil gå helt fint å ha alt i en loop så lenge du skaffer deg en litt kraftig pumpe. Men det er sikkert mange her som er uenig med meg.

Lenke til kommentar

Glem avansert regning og styring.

Få se hvilket oppsett du har :)

 

To singel-rads funker i samme loop - selv med en average pumpe. To looper må du vurdere mot plass og nødvendighet. Det å kjøre 2stk 480 og HK på Xchangern, og bruke en singel til CPU vil bli bra.

 

Du vil faktisk klare deg med en trippel alene på alt, men det vil ikke være optimalt iforhold til overklokking osv.

Lenke til kommentar

Hei jeg tenker å kjøpe meg vannkjøling til mitt 800D kabinett. Vil ikke det letteste og samtidig beste være å kjøre en 3 * 120mm radioter på toppen som suger luft igjennom radiatoren og ut av kabinettet. Og Så kjøre 1 * 140mm radiator på siden som suger luft inn i gjennom radiator og så ut i kabinettet?

 

I ditt tilfelle et slikt oppsett? (plusse på en 140mm rad i bunn også, ved PSU rommet)

 

3*120mm rad --> Skjermkortene --> 140mm rad i bunn --> 140mm rad i siden --> CPU, OSV. Inkludere en god pumpe så burde dette gå bra? Hvor burde eventuelt pumpen være og eventuelt vanntank?

Endret av defzx
Lenke til kommentar

Wikipedersen: Jeg har spurt rundt på seks andre vannkjølingsfora, og jeg har bestemt meg for å gå for dual loop, med GTX 480-ene på en quad montert utenfor kabinettet bak, og CPU+MB på den triple i topp av kabinettet. Virker som det tryggeste. Det var i alle fall HELT klar konsensus overalt om at én trippel på alt sammen var alt for lite, selv om jeg ikke skulle overklokket. GTX 480 er VARME monstre, og jeg har to av dem. Noen mente jeg kunne klare meg med en trippel til GPU-ene (montert i topp) og to 140mm på CPU/HK-loopen (montert på vifteplassene bak og i bunn), mens andre mente jeg absolutt burde satse på en quad til GPU-ene alene, ettersom jeg ikke bruker de heftigste viftene (skal ha Scythe Gentle Typhoon 1450 RPM).

 

Jeg har en tendens til å overskyte når jeg prøver nye ting, så hvorfor gjøre et unntak? ;) Det ble dobbelt så dyrt vannkjølingsanlegg som først tenkt, men jeg får heller jobbe en uke ekstra i sommer da. Og jeg bytter jo bare vannblokker ved fremtidige PC-er, alt annet står jo fint på plass - med dobbel loop med en trippel og en quad har jeg i alle fall det jeg trenger for et par PC-oppgraderinger, selv om dette systemet skal vare i minst tre år. Tror ikke strømforbruket (varmeutvikling) øker SÅ mye de neste tre årene, det er allerede ganske høyt.

 

Jeg kommer tilbake med mini-worklog, bilde av endelig oppsett og masse temperaturer når jeg endelig blir ferdig. :)

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Deilig, gleder meg. :) Ble visst ikke helt uten casemodding dette her, måtte fjerne harddiskbrønnen nederst i kabinettet for å ha plass til reservoaret der. Som nevnt, kommer tilbake med resultater når jeg blir ferdig, forhåpentligvis før vi er alt for langt ute i juni. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...