Gå til innhold

Spesialtegn virker ikke i wine


Anbefalte innlegg

Bruker Wine 1.1.42 på Ubuntu 10.04 og jeg får ikke ÆØÅ til å virke, verken i Steam eller notepad. Regner da med at det er i selve Wine problemet ligger.

 

Har prøvd google, men det gir meg stort sett side opp og side ned med tips og forslag til hva som kan fungere, uten at noen har bekreftet. Det er lite hensiktsmessig for meg å teste alt, jeg er en lite erfaren linuxbruker som hadde satt stor pris på om noen har en fungerende løsning til dette problemet. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen problemer med spesialtegn i programmer som ikke kjøres i Wine (foreløpig ihvertfall).

 

edit: bortsett fra Pidgin, men der arter problemet seg litt annerledes. Når jeg bruker IRC-protokollen kan jeg skrive ÆØÅ selv, men den trøbler litt når andre brukere med et annet tegnsett skriver spesialtegn til meg, da får jeg dem opp som "?". Har forøvrig noe tilsvarende på mIRC i Windows.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Har prøvd google, men det gir meg stort sett side opp og side ned med tips og forslag til hva som kan fungere, uten at noen har bekreftet. Det er lite hensiktsmessig for meg å teste alt,

HVA?

Man lærer bare av å teste, selv om at de ikke har bekrefta så kan det som du sier, funke.

Lenke til kommentar

Hvordan da, ``fungerer ikke''? Får dere opp gode gamle Ä, for ø og sånt, kræsjer programmet, blir det selvbevisst og skriver kjærlighetspoesi, hva?

 

Hva angår folk som har tegn som ender opp som ``?'' på mirken, så er det 2 løsninger:

1. skaff deg noe lignende irssis recode.pl, som oversetter til riktig tegnsett for deg, eller

2. kjeft på dem til de går over til utf-8.

Lenke til kommentar

SYKT. Kan ikke huske å ha vært i en situasjon hvor tastetrykk ikke blir registrert. At jeg plutselig sitter med anglo-tastatur og får ut ­';[ for æøå, eller at programmet ikke takler utf-8, sure, men ikke at det bare svelges. Uansett så er jo xev flott i sånne situasjoner.

 

Prøvd å gugle ned en windows-ekvivalent av xev for wine?

Lenke til kommentar

Sitter med samme problemet. Har gjort litt fremgang. Hvis du bruker kommandoen:

env LANG=nb_NO.UTF-8 wine "C:\Mappe\Program.exe" i terminalen, så fungerer tastene helt fint. Du skifter da selvfølgelig ut Mappe og Program.exe med plasseringen til det programmet du ønsker å kjøre i Wine.

 

Problemet mitt er at selv om jeg bruker denne kommandoen, og selv om tegnene vises korrekt på skjermen, så vil ikke programmet gjenkjenne dem. Jeg sitter og prøver å få til Nyno. For de som ikke vet det, er Nyno et program som oversetter bokmål til nynorsk. Selv om jeg bruker denne kommandoen vil ikke Nyno gjenkjenne disse tegnene, og følgelig blir ikke ord der disse blir brukt oversatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...