Gå til innhold

HP ProCurve 2610 - VLAN Port Assignment ?


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg jobber med en oppgave som omhandler nettverkskonfigurasjon, og har støtt på et forståelsesproblem :thumbup:

 

Jeg sitter her og leser på en HP MANUAL. Tingen er at jeg forstår bare ikke forskjellen på Tagged, untagged, no, forbid noen som klarer å forklare meg dette på en enkel og grei måte ?

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke jeg husker feil, så skal tagged brukes på porter som skal overføre flere VLAN, altså en Trunkport. Untagged er en port som har assignet kun ett VLAN.

Forbid er jeg ikke sikker på, men det høres ut som en kommando man kan bruke for å hindre spesifikke VLAN å bli ført over en tagged port.

Lenke til kommentar

Untagget: Det som kobles til denne porten kommer i i det nettet som er untagget (Kun et vlan kan være untagget)

Tagged: Flere vlan i samme port, kan brukes mot utstyr som støtter 802.1q (Kan ha flere tagget og en untagget)

Forbidden: Hinder at vlanet kommer over porten hvis man kobler sammen utstyr som støtter GVRP (Oppretter automatiskt alle vlan mellom switcher)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

her er et eksempel på tagged og untagged:

VLAN 10: administrasjonsnett

VLAN 15: ip telefoni

 

du kobler en maskin til port 10 som er VLAN 10 untagged. maskinen får da administrasjons IP.

men så tenker du over at du trenger å koble til din fine IPtelefon, men du har bare en kontakt i veggen.

heldigvis har din IPtelefon muligheten til å overføre et VLAN. så da kobler du telefonen til i port 10, du gir VLAN 10 TAGGED og VLAN 15 untagged.

 

slik vil det da se ut:

 

 

port 10 VLAN15: UNTAGGED, VLAN 10: TAGGED --> IPtelefon med VLAN 15 --> datamaskin med VLAN 10.

 

altså, TAGGED funksjonen router VLANet videre til maskinen.

 

håper jeg forklarer godt nok.

 

 

edit: la til en tegning :p

post-169869-1274358820,4844_thumb.jpg

Endret av Slurpee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...