anchorman Skrevet 6. mai 2010 Skrevet 6. mai 2010 Hei, Har en snart 2 år gammel selvbygd med følgende; ASUS P5E64 WS EVOLUTION Intel Core 2 Quad Q9300 OCZ 2x2GB DDR3 RAM Western Digital 1TB (WD10EACS-22ZJBO NVIDIA GeForce 9800GTX Optiarc DVD RW AD-7200S Feilen meldte seg først som generell ustabilitet, PC'en klarte ikke å gjøre to ting samtidig. Feks ved nedlasting og muskkkavspilling, så hakket lyden. Formaterte å la inn XP på nytt, tenkte det var en softwarefeil, men det bare fortsatte. Om jeg laster ned samtidig som jeg hører musikk, hakker lyden, men med en gang nedlastningen slås av, slutter lydhakkingen. Det samme gjelder om maskinen bare står å laster ned, etter så og så lang tid, fryser maskinen seg, å restartknappen må brukes. Men om jeg ikke laster ned, kan den stå på over natta uten at den fryser. De fleste andre oppgaver ser ut til å gå greit, men når nedlasting starter, går CPU-bruken i været, den danser fra 60 til oppimot 100%, noe jeg mistenker er kilden til problemet. Har kjørt Memtest i 24 timer uten feil. Sjekket temperaturen på CPU, den var HØY(høyeste registrert er 98 grader?!), så skiftet kjølepasta, da har temperaturen stabilisert seg, men PC'en fryser fremdeles. Kan det være at den høye temperaturen har kokt prosessoren slik at den ikke fungerer slik den skal? Kan det være at harddisken begynner å slite? Eller er det nettverkskortet(integrert på hovedkortet) som fusker? På forhånd, takk for svar på et irriterende problem!
Hårek Skrevet 6. mai 2010 Skrevet 6. mai 2010 Først må du sjekke hva som tar CPU bruken. Hvis du ikke ser det i Oppgavebehandling så kan du laste ned Process Explorer eller ProcessHacker. At lyden hakker trenger ikke komme av CPU bruk, det kan også være I/O trafikk.
anchorman Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Skrevet 6. mai 2010 Først må du sjekke hva som tar CPU bruken. Hvis du ikke ser det i Oppgavebehandling så kan du laste ned Process Explorer eller ProcessHacker. At lyden hakker trenger ikke komme av CPU bruk, det kan også være I/O trafikk. Ja, jeg kan ikke se noe i Oppgavebehandlingen, så kan forsøke det. Kommer tilbake når jeg har testet Hmm, I/O ja, kan ikke se hva det skulle være, har minimalt tilkoblet maskinen.
Hårek Skrevet 6. mai 2010 Skrevet 6. mai 2010 Med I/O menes intern trafikk på bussene. F.eks data til lydkortet, diskene, nettverkskort. Mye av dette skjer med DMA, dvs uten CPU belastning.
anchorman Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Skrevet 6. mai 2010 Med I/O menes intern trafikk på bussene. F.eks data til lydkortet, diskene, nettverkskort. Mye av dette skjer med DMA, dvs uten CPU belastning. Aah, ja selvfølgelig... Med litt nedlastingsbelasting nå, to ting samtidig, med musikk, så fyker CPU'en opp, å da tar en VSMON.exe i overkant av 30% (litt til og fra)... Jeg sjekket nå hva som lå bak den VSMON.exe-prosessen maskinen så ut til å slite med, dær stod det True Vector Service, den er vel innunder ZoneAlarm Internet Security Suit'en jeg kjører. Jeg slo den av, og vips, så hakket ikke lyden mer... Hva kan det komme av tror du?? Har som sakt kjørt med ZoneAlarm i 2 år på denne maskinen uten problemer. Takk for svar
Hårek Skrevet 6. mai 2010 Skrevet 6. mai 2010 Slike program holder jeg meg langt unna. Microsoft Security Essentials har alt man trenger.
anchorman Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Skrevet 6. mai 2010 Hehe, ja, har tenkt tanken. Men liker brannmur da, har ikke allverdens tiltro til WinXP sin. Pussig uansett, at programmet plutselig skal begynne å føre til dette. Har funnet noen poster på nettet om det også. Har i utlukelsesprosessen også formatert maskinen, med samme problem, så ganske rart at det skulle være et tilsynelatende plutselig software-problem:)
johome Skrevet 6. mai 2010 Skrevet 6. mai 2010 Men liker brannmur da, har ikke allverdens tiltro til WinXP sin. Jeg holder meg langt unna Zone Alarm, har vært mye tull med den. Brannmuren er faktisk dårlig , gratisversjonen enda verre ... I testen til Matousec får begge to strykkarakter : _________ Har hørt at Asus HK og OCZ minnebrikker ikke er en så bra kombinasjon. Asus og Kingston funker godt.
anchorman Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Skrevet 6. mai 2010 Aah, ja, jeg begynner å få inntrykket av det jeg også. Kanskje det er på tide å bare avinstallere hele ZoneAlarm-sulamitten, å heller stole på Microsoft Security Essentials + WinXP's brannmur?
johome Skrevet 6. mai 2010 Skrevet 6. mai 2010 (endret) XP sin brannmur er ikke noe bra. Det har blitt bedre med W7. Jeg har XPx64, og bruker Comodo sin brannmur (som er på topp i testen) + Avira antivirus. Bruker SAS og MBAM mot spyware. Vet ikke hvor bra Microsoft Essential er ( har den brannmur ?) Endret 6. mai 2010 av johome
anchorman Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Skrevet 6. mai 2010 Ja, har W7 på laptop'en, men lar XP råde på stasjonær-arbeidshesten enn så lenge. Comodo ja, kommet bra ut i tester? Du har ikke telfeldigvis en test-link? Nei, MS Security Essentials har real-time beskyttelse for mot virus, spyware, og malware, så den har ingen brannmur. Den har også kommet bra ut i tester. Har prøvd Avira ja, hørt den ska være god. Ja, jeg bruker også SAS og MBAM mot spyware, samt Spybot SD. Ingen tvil om at man kan komme i mål sikkerhetsmessig med gratisalternativer. Er Comodo gratis?
johome Skrevet 6. mai 2010 Skrevet 6. mai 2010 (endret) Ja , den er gratis. Kan lastes ned her Last ned riktig versjon. Jeg har valgt å deaktivere antivirusdelen , da den ikke er helt på topp. Edit : Jeg råder deg til å velge "Training Mode" de første ukene. Hvis ikke, kommer den til å plage vettet ifra deg. Deretter kan du gå over til "Safe Mode" Endret 6. mai 2010 av johome
anchorman Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Skrevet 6. mai 2010 Riktig versjon, check! Ser at de tilbyr et rent firewall-program, da er det vel bare å ta det, så trengs det vel ikke å deaktiveres noe?! Training Mode ja, kan du si mer om hva det innebærer? Har det noe med antall pop-ups, med spørsmål om alskens? I ZoneAlarm har de noe som heter manuell innstilling, slik at man velger manuelt, eller om programme skal huske å gi et program tillatelse hver gang. Litt greit det, så vet man til enhver tid hva som går inn og ut av trafikk.
johome Skrevet 6. mai 2010 Skrevet 6. mai 2010 Jeg husker ikke helt (er en stund siden jeg installerte den), men mener at mens du installerer den, får du et valg om du vil installere både firewall og antivirus. Jeg valgte kun å installere firewall. Ja, det har bl. annet med pop-ups å gjøre. Du kan jo prøve Safe Mode for å se hva som skjer. Tipper på at du vil bli bombardert med pop-ups.
anchorman Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Skrevet 6. mai 2010 Takker og bukker, skal ta å teste den, bort me ZoneAlarm, hehe. Håper iallefall CPU-problemet blir borte når VSMON drar sin veg :-D Kan prøve det en stund, and get back to you
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå