Gå til innhold

Ufrivillig linjeskift med include


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Først: Jeg er helt grønn hva angår php, så mulig spørsmålet mitt er ganske så elementært for noen av dere eksperter der ute :blush:

 

Det har seg slik at jeg holder på å lage en web, og da er jo php og include genialt å bruke....vel, i hvertfall frem til problemet mitt dukker opp :hmm:

 

Har laget følgende htm-side som jeg ønsker inkludert:

<h4>Bunntekst Venstre</h4>

 

div'en i php-filen er som følgende:

 

<div class="bunntekst"><?php include "bunntekst.htm"; ?></div>

 

Når jeg benytter ovennevnte, så får jeg dessverre et ufrivillig linjeskift i begynnelsen, når jeg titter på resultatet. Om jeg fjerner taggen <h4> (som er deklarert i en egen css-fil), forsvinner det ufrivillige linjeskiftet. Om jeg legger inn h4-taggen i php-filen som inkluderer htm-filen, så går det greit, men jeg ønsker altså kontroll over dette i filen som inkluderes....

 

Om noen har tips til en løsning som kan hjelpe meg, setter jeg stor pris på det!!! :w00t::thumbup::w00t:

Endret av edorf67
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...og nå har jeg forsket enda litt videre på problemet, og blitt enda mindre klok :whistle:

 

Laget altså en fil i notepad og gav den endelsen .txt

Det gikk helt fint å inkludere den, og alt ble som forventet. Jeg prøvde deretter å åpne den i Microsoft Expression Web som jeg benytter, og LAGRET den etterpå med samme endelse - UTEN å gjøre noen endringer. Da kom feilen med linjeskift tilbake igjen :no:

 

Når jeg så åpner filen på ny i notpad og titter, så ser alt normalt ut. Jeg avslutter filen igjen med å lagre, men det nytter ikke: Feilen er der fremdeles....

 

Jeg oppretter en ny txt-fil, og alt er fixet igjen!

 

Konklusjon: Go-gutten Bill og Expression Web tuller med meg :no:

...og så lenge jeg ikke åpner en txt-fil i annet enn notepad på maskinen min, går det fint...

 

Med andre ord: Her er det en bug i enten Expression Web eller i IE8...

Endret av edorf67
Lenke til kommentar

Mange editorer legger til linjeskift på slutten av alle filer. Det er simpelthen konvensjon. Og det har virkelig ingen ting å si. Når man programmerer et i et dynamisk språk som PHP, så bryr man seg ikke om hvordan den resulterende HTML-koden ser ut, så lenge den kan tolkes riktig. Se her for mer informasjon om hvordan white space skal tolkes av nettlesere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...