Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gående stempelringer på peugeot speedfight 2 AC?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en peugeot speedfight 2 AC 2000-modell som jeg nylig har overhalt. Jeg byttet veivlagere, honet sylinderen og byttet stempel fordi den var skjært. Jeg kjørte den inn litt, men jeg er redd for at jeg kanskje kjørte den litt for hardt, for tidlig. Men saken er den, at scooteren fungerte helt fint i ca 3 uker. startet på første kicket hver gang og det var ingenting som tydet på at noe var galt.

 

Men så en dag begynte den å hoste (dobbelttenne?), det smalt i eksosen osv. før den døde ut.

Når jeg prøver å starte den igjen, starter den.. men går veldig tungt. Men det som er så rart er at hvis jeg presser litt forsiktig på bakbremsen, så kommer den opp på turtall med en gang, og det går ann å kjøre på den, hvis en trykker såvidt på bakbremsen. Tror ikke det har noe med elektrisiteten å gjøre fordi jeg har prøvd å bare koble sammen ledningene til bakbremsen, men da går den like tungt. Er det da noe med motstanden som gjør at den går bedre?

 

En kamerat av meg sa at han trodde stempelringene var dårlige, kan jeg få bekreftet dette av noen her på forumet uten at jeg trenger å skru opp igjen hele røkla?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om den virkelig går greit med litt bakbrems tror jeg nok jeg ville sett over det elektriske igjen - kan være problem med jording eller noe slikt.

 

Om det virker med brems når du står stille med giret i fri er det elektrisk - da er det jo ikke noen belastning å bremse.

 

Vet ikke helt hvordan denne symaskinsmotoren er bygd opp, men det er jo også en mulighet for at noe sitter løst, og at litt belastning flytter på f.eks tenningspunkt.

Sjekk at givere, svinghjul etc sitter som det skal.

 

Uansett brems hjelper dårlig på gåene stempelringer, så det er nok noe annet...

Lenke til kommentar

Om den virkelig går greit med litt bakbrems tror jeg nok jeg ville sett over det elektriske igjen - kan være problem med jording eller noe slikt.

 

Om det virker med brems når du står stille med giret i fri er det elektrisk - da er det jo ikke noen belastning å bremse.

 

Vet ikke helt hvordan denne symaskinsmotoren er bygd opp, men det er jo også en mulighet for at noe sitter løst, og at litt belastning flytter på f.eks tenningspunkt.

Sjekk at givere, svinghjul etc sitter som det skal.

 

Uansett brems hjelper dårlig på gåene stempelringer, så det er nok noe annet...

 

Takk for svar!

Er det noen enkel måte jeg kan måle tenningspunktet på? kan det justeres?

Det er jo en sånn kile på svinghjulet, så det passer jo bare på en måte.

Tips til ting jeg kan skjekke?

 

Edit: Jeg kan jo legge til at det er et bestemt punkt jeg må holde bakbremse-hendelen på for at den skal gå rent. Og vis ikke jeg gjør det begynner den bare å hoste når jeg gir gass. Du er nok inne på noe med tenningspunktet altså, men jeg er ingen ekspert på feltet så kunne ha bruk for litt real hjlp, hva er det eksakt jeg kan gjøre?

Endret av esp111
Lenke til kommentar

En ting jeg kom til å tenke på, er at den ene ledningen til den ene batteripolen hoppet av uten at jeg lag merke til det. Kan CDI'n av den grunn være ødelagt? Jeg tror jeg kan ha kjørt en stund uten at batteriet var tilkoblet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...