Gå til innhold

Bør hasj legaliseres eller ikke?


  

186 stemmer

  1. 1. Bør vi legalisere hasj?

    • Ja!
      128
    • Nei!
      46
    • Usikker
      12


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teknisk sett ble alkohol relegalisert etter forbudet, men brukerforfølgelsen av alkoholikere fortsatte under løsgjengerloven ganske mye lengre.

 

Det er morsomt å se på argumentasjonen rundt straff av personer som var offentlig beruset. Her er det mye snakk om hjelp og straff som en enhet, og man la vekt på at straffen/institusjonaliseringen skulle være lang nok til at man ble frisk fra sin sykdom. Var man ikke frisk etter så-så lenge var det bare for institusjonen å forlenge den. Dette er mer eller mindre nøyaktig det vi gjør med narkomane i dag.

 

Hva skjedde så med disse alkoholikerne? De var rusfrie når de var tvunget til å sitte i ødemarken på Jæren, men så snart "behandlingen" var avsluttet gikk de tilbake til sine vaner. Man gikk ut i fra at de var ynkelige mennesker som ikke ville helpes. Dette er også nøyaktig det samme som skjer med de narkomane i dag!

 

Man stoppet brukerforfølgelsen av alkoholikere, og tilbød heller et bredt utvalg av frivillige behandlingsopplegg. Kan man si at dette hadde en mer positiv effekt på problemet enn forbudet? Vi har nå mulighet til å driver holdningskampanjer, kontrollere hva som er i vin, øl og sprit, og kan regulere tilgangen på dette rimelig enkelt. Kanskje det samme hadde vært en bra løsning for cannabis/hasj?

Lenke til kommentar

Det var litt uklart for meg, men om jeg forsto deg rett så må du ikke henge deg opp i detaljene. Det var for å vise at argumentasjonen din ikke holder mål, logisk sett. Nok om det.

 

Hva var uklart for deg? Jeg synes ikke det er vits å legge seg opp i andre stoffer uansett om de måtte være svakere enn hasj eller ikke dersom:

 

1) Det ikke er så utbredt.

 

2) Det ikke er så stor interesse for det.

 

3) Det er ikke det denne tråden handler om.

Lenke til kommentar

Kanskje det samme hadde vært en bra løsning for cannabis/hasj?

 

 

I dag kan du kjøpe cannabis 24/7, det finnes ingen regler om stenge og åpningstider hos dealere.

Det finnes ingen kvalitetssikring, så du vet aldri om varen er god eller tilsatt noe drit.

Dealeren sjekker ikke om du er over 18, så lenge du kommer med penger, driter han i alder.

osv...

 

Legaliser og reguler.

Få åpnet egne butikker for salg, ala vinmonopolet eller coffeshops.

Selgere som kan det de selger, og kan gi tips og slike ting til selger.

Aldersgrenser og stenge/åpne- tider vil være enkelt og regulere.

Samt at staten vil kunne drive inn KR på å skattlegge det.

Endret av V-by
Lenke til kommentar

Det som skremmer meg mest er det store, tause flertalle som ikke har satt seg inn i saken, men innstinktivt sier nei. Det bekymrer meg også at NEI-grupperingene er utrolig lite villige til å gå i debatt med meningsmotstandere. Dette er overtydelig på FB for eksempel, der folk blir regelrett mobbet eller trakassert hvis de forsøker å starte en debatt.

 

Nå må det jo sies at det finnes idioter på begge sidene, og mye stygt har blitt kastet innimellom, men legaliseringsmotstanderne har en stygg tendens til å ikke ville undersøke fakta, og noen legaliseringsfjorkjempere beskyldes tilogmed for personhets når de påpeker faktuelle feil i motstanderens argumentasjon...

 

Det er mye hat der ute...

Lenke til kommentar

jeg har røyka hasj i en 6 års periode å i det siste slitt med angst vær gang jeg røyker så utløser det et panikkanfall som kan gi meg hjerteflimmer å raske hjerteslag en gang havna jeg på akutten etter å ha røyka med hjerteflimmer å et hjerte som slo over 260 slag i minuttet så får meg er hasj/marihuana ikke helt trygt. men virker som jeg er en av få som sliter med det problemet.. om det bør være lovlig eller ikke er for meg likegyldig men før dette skjedde ville jeg sagt at det burde vært lovlig ^^

Lenke til kommentar

Ja, det bør bli legalisert.

Det er ikke for alle, men å vær likegyldig pga det det ikke passer for deg er tåpelig. Du driter i om folk blir straffet for noe pga du ikke er direkte involvert eller dette påvirker deg er egoistisk... Hadde det ikke vært lettere for deg og fått hjelp,informasjon osv viss det var lovlig og mer sosialt akseptert?

Hvorfor røyke så lenge viss du får angst? Eller fikk du angst pga du misbrukte det, dvs røykte mye og sammenhengende. Undersøker du litt så kan dette skje med noen ved misbruk.

Kanskje slik informasjon hadde vært lettere tilgjengelig for deg viss samfunnet hadde hatt en litt annen holdning.

Forbud har vi hatt lenge, det er på tide at dagens moderne samfunn legger fra seg en slik primitiv og resurskrevende tiltak og innser at den utopiske forestillingen at samfunnet blir rusfritt ikke vil bli en realitet.

En ting som skader mer enn selve hasjen i dag er konsekvensene det har viss man blir tatt + det mindretallet som utvikler problemer ikke vil få det bedre ved hjelp av at purken gir ut bøter og prikk på rullebladet.

:)

Lenke til kommentar

Godt sagt og god formulering WaterMarked. Selvfølgelig vil det fortsatt finnes dem som missbruker hasj selvom det blir legalisert og samfunnet får en mer sunn og fornuftig holdning til det, men det er akkurat det samme som at noen missbruker alkohol, men det betyr ikke at alkohol skal være forbudt for alle dem som liker det og klarer å bruke det moderat.

Lenke til kommentar

Er ening med at hasj bør legaliseres og reguleres. Slik det er idag er det store problemer på bakgrunn av at miljøene som driver salg skal tjene ekstra penger.

 

Jeg kan faktisk si at jeg selv ikke røyker hasj, men jeg foretrekker hasjrøykere fremfor fulle folk på byen.

 

Har du noen gang sett to mennesker høye på hasj sloss seriøst i gatene ? Skriking og hærverk ?

Lenke til kommentar

Nope. Meg bekjent blir man bare rolig av hasj. Det at alkohol som er fullt lovlig kan frembringe langt værre reaksjoner synes jeg er et av flere argumenter for å legalisere hasj.

 

Jepp. Helt enig!

 

For å dra frem humoren litt. Bob Marley sa visst at han skulle "kurere" verden med musikk og MASSE hasj :) Det ligger faktisk noe i det!

Lenke til kommentar

Mange forbudstilhengere lever i den villfarelsen at folk vil gå mann av huse for å ruse seg dersom man liberaliserer narkotikalovene. Det er - med respekt å melde - forbanna pisspreik.

 

Forskning fra Portugal, som avkriminaliserte all bruk av narkotiske stoffer i 2001, viser at bruken blant ungdom har gått ned, de narkomanes velferd har økt radikalt, spredningen av hepatitt og HIV/AIDS har sunket dramatisk, samt at langt flere som sliter faktisk TØR å spørre om hjelp, siden man har byttet ut håndjern med en utstrakt hånd.

 

http://www.cato.org/pubs/wtpapers/greenwald_whitepaper.pdf

 

Er det virkelig så vanskelig å tenke seg til at man kan få "ordentlige folk" ut av noen hvis man faktisk behandler dem som det?

 

Videre opplevde England og Wales en nedgang av antall hasjrøykere med over en halv million på en periode over tre år med avkriminalisering.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/15/479792.html

 

Det finnes ingen forskning som viser at streng narkotikalovgivning fører til redusert tilgang eller mindre bruk. Absolutt ingen empiri som viser at forbudet gir noen som helst avkastning. Tvert imot. Det finnes ikke en hvit flekk på Norges kart hvor man ikke kan få tak i cannabis, mener politiet. Vi er på overdosetoppen, selv om vi har en av de strengeste lovgivningene i Europa.

 

Om noe, så bidrar forbudet til å øke tilgangen. Logisk nok, skulle en tro, siden profitten ved ulovlig salg er skyhøy, og forbudet umuliggjør fornuftige restriksjoner som ville gjort at man kunne hatt en viss kontroll (aldersgrenser, kvalitetssikring, advarsler på pakkene, begrensede salgssteder, for å nevne noe).

 

Den verdensomspennende narkotikaindustrien omsetter for dobbelt så mye som hele bilindustrien. Dette kan tilsvare opp mot 8-10 % av den totale verdensøkonomien. Det er penger som går rett i lomma på de siste som burde hatt dem, og disse pengene er med på å finansiere terrorisme! Noen presterer faktisk å si at det er nettopp derfor bruk og besittelse bør være forbudt - man er jo med på å finansiere kriminelle miljøer. Hvilket er helt bak mål, da det er en konsekvens av at narkotiske stoffer er forbudt i utgangspunktet. Statene har gitt kjeltringene monopol på en varer med stor etterspørsel ved å forby dem.

 

En rekke nasjoner bruker svulmende pengesummer på narkotikakrigen, og den opptar noe enormt med kapasitet i fengsler, rettsvesen, politi og militære. Ikke nok med at dette skaper en svart økonomi og påfører uskyldige mennesker store lidelser, man kaster jo penger og ressurser rett i dass! Dette kunne vært brukt på en lang mer fornuftig måte.

 

Er det riktig å legitimere en politikk som påfører uskyldige mennesker så mye lidelse, for å redde voksne mennesker fra sine egne valg?

 

Vil folk virkelig være med på å legitimere en slik hodeløs politikk i 2010? Sett den ekle moralismen til sides, og få en mer human og pragmatisk tilnærming til problematikken, takk!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange forbudstilhengere lever i den villfarelsen at folk vil gå mann av huse for å ruse seg dersom man liberaliserer narkotikalovene. Det er - med respekt å melde - forbanna pisspreik.

 

Forskning fra Portugal, som avkriminaliserte all bruk av narkotiske stoffer i 2001, viser at bruken blant ungdom har gått ned, de narkomanes velferd har økt radikalt, spredningen av hepatitt og HIV/AIDS har sunket dramatisk, samt at langt flere som sliter faktisk TØR å spørre om hjelp, siden man har byttet ut håndjern med en utstrakt hånd.

 

http://www.cato.org/pubs/wtpapers/greenwald_whitepaper.pdf

 

Er det virkelig så vanskelig å tenke seg til at man kan få "ordentlige folk" ut av noen hvis man faktisk behandler dem som det?

 

Videre opplevde England og Wales en nedgang av antall hasjrøykere med over en halv million på en periode over tre år med avkriminalisering.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/15/479792.html

 

Det finnes ingen forskning som viser at streng narkotikalovgivning fører til redusert tilgang eller mindre bruk. Absolutt ingen empiri som viser at forbudet gir noen som helst avkastning. Tvert imot. Det finnes ikke en hvit flekk på Norges kart hvor man ikke kan få tak i cannabis, mener politiet. Vi er på overdosetoppen, selv om vi har en av de strengeste lovgivningene i Europa.

 

Om noe, så bidrar forbudet til å øke tilgangen. Logisk nok, skulle en tro, siden profitten ved ulovlig salg er skyhøy, og forbudet umuliggjør fornuftige restriksjoner som ville gjort at man kunne hatt en viss kontroll (aldersgrenser, kvalitetssikring, advarsler på pakkene, begrensede salgssteder, for å nevne noe).

 

Den verdensomspennende narkotikaindustrien omsetter for dobbelt så mye som hele bilindustrien. Dette kan tilsvare opp mot 8-10 % av den totale verdensøkonomien. Det er penger som går rett i lomma på de siste som burde hatt dem, og disse pengene er med på å finansiere terrorisme! Noen presterer faktisk å si at det er nettopp derfor bruk og besittelse bør være forbudt - man er jo med på å finansiere kriminelle miljøer. Hvilket er helt bak mål, da det er en konsekvens av at narkotiske stoffer er forbudt i utgangspunktet. Statene har gitt kjeltringene monopol på en varer med stor etterspørsel ved å forby dem.

 

En rekke nasjoner bruker svulmende pengesummer på narkotikakrigen, og den opptar noe enormt med kapasitet i fengsler, rettsvesen, politi og militære. Ikke nok med at dette skaper en svart økonomi og påfører uskyldige mennesker store lidelser, man kaster jo penger og ressurser rett i dass! Dette kunne vært brukt på en lang mer fornuftig måte.

 

Er det riktig å legitimere en politikk som påfører uskyldige mennesker så mye lidelse, for å redde voksne mennesker fra sine egne valg?

 

Vil folk virkelig være med på å legitimere en slik hodeløs politikk i 2010? Sett den ekle moralismen til sides, og få en mer human og pragmatisk tilnærming til problematikken, takk!

 

En fin måte å legge frem saken på en annen måte en vanlig må jeg si. Helt seriøst, trist at politikere ikke hører på mannen i gata når det han sier gir mening...

Lenke til kommentar

"Så lenge det ikke går ut over andre enn meg selv burde det være lov".

Dessverre er det slik at når du egenhendig kjører deg tilstrekkelig ned i grøfta er du berettiget hjelp. Det burde ikke være slik, all den tid dette dreier seg om personlig frihet til å drite i at folk er glad i deg og vil ditt beste (les: at du ikke bruker rusmidler).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...