Gå til innhold

Rensing av pc


Anbefalte innlegg

Har hatt den stasjonære pc-en min i ett halvt år nå og den begynner å bli litt støvete, så litt rengjøring vil nok være på sin plass. Har en boks med Falcon XL Dust Off 300ml som jeg har tenkt til å bruke til dette.

 

Jeg har hørt at det kan være farlig å bruke trykkluften på viftene uten at du blokker dem, er dette sant? Å ta i viftene uten anti-statisk armlenke er jo kanskje ikke det smarteste man kan gjøre?

 

Bør jeg gå til anskaffing av anti-statisk armlenke eller er ikke dette nødvendig?

 

Er det forøvrig andre deler av pc-en bortsett fra viftene hvor jeg bør være forsiktig med å bruke trykkluft?

 

Her er kabinettet mitt om noen lurer; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=461645

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan trygt bruke trykkluft på boks inni maskinen, trykket som er i de boksene er alt for svakt til å kunne forårsake noen slags skade på komponenter. En trykkluftkompressor er en helt annen sak, de kan så absolutt skade maskinen hvis man treffer noe som er limt etc.

 

Du behøver ikke å ha en antistatisk armlenke for å jobbe inni en datamaskin, bare lad deg ut ved å ta på innsiden av stålkonstruksjonen i pckassa før du rører ved noen av komponentene.

 

Det er også viktig hva slags underlag man står på når man driver inni maskinen, syntetiske gulvtepper etc bygger fort opp skadelige nivåer statisk elektrisitet så de bør du ikke stå på. Tregulv eller kjeramiske fliser er gode ikkeledende flater. Hva slags klær man har på seg bør man også tenke på. Bomullsklær er nok det beste.

 

Men har man en armlenke er man jo 100% sikker på at man ikke ødelegger noe så det er absolutt verdt å kjøpe.

 

Du behøver ikke blokkere viftene for å blåse rein disse, du skal blåse fryktelig lenge på en slik vifte for at den skal bli ødelagt, skjære seg eller lignende.

 

Det kan kanskje også være greit å ha en liten børste for å fjerne støvet fra tette kjøletårn etc mens man samtidig bruker trykkluft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...