Gå til innhold

Muligheter man får om man velger dataelektronikk?


Anbefalte innlegg

Hva slags muligheter har man innenfor IT, om man velger å gå elektro -> dataelektronikk? :)

 

Jeg er ikke interessert i elektronikk generelt, men ønsker å jobbe med data (fikse problemer i systemet, formatere, holde datamaskiner i orden osv.)

 

Er dette da en riktig vei å gå? ;)

Endret av TheGatherer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags muligheter har man innenfor IT, om man velger å gå elektro -> dataelektronikk? :)

 

Jeg er ikke interessert i elektronikk generelt, men ønsker å jobbe med data (fikse problemer i systemet, formatere, holde datamaskiner i orden osv.)

 

Er dette da en riktig vei å gå? ;)

 

Det høres ikke riktig ut for meg, du snakker om systemadministrasjon og du trenger ikke vite hvordan en transistor fungerer for den jobben.

Lenke til kommentar

IKT-servicefag.

 

Data og elektronikk handler mest om alarmer, forsterkere og slikt. Bare en femtedel av faget handler om data.

 

Hva med allmenn? For å så gå for en videre utdanning senere?

Hva slags muligheter har en da?

Endret av TheGatherer
Lenke til kommentar

Å "fikse og passe på datamaskiner" kaller man å jobbe med IT-drift.

 

Allmennfag åpner for å starte på driftrelaterte linjer på bachelornivå, f.eks. ved hig. Det er ikke nødvendig å gå egen spesiallinje for å få driftjobb, men man blir mer ettertraktet for den type stillinger enn en ingeniør eller informatikkstudent.

Lenke til kommentar

Hva slags muligheter har man innenfor IT, om man velger å gå elektro -> dataelektronikk? :)

 

Jeg er ikke interessert i elektronikk generelt, men ønsker å jobbe med data (fikse problemer i systemet, formatere, holde datamaskiner i orden osv.)

 

Er dette da en riktig vei å gå? ;)

Jeg er ferdig med dataingeniør etter GK elektro, VK1 elektronikk, VK2 serviceelektronikk data og forkurs. Jeg tror det var mer givende, praktiske og artige fag enn på allmenn. Eneste ulempen er mangel på jenter på disse studiene.

Lenke til kommentar

Jeg er ferdig med dataingeniør etter GK elektro, VK1 elektronikk, VK2 serviceelektronikk data og forkurs. Jeg tror det var mer givende, praktiske og artige fag enn på allmenn. Eneste ulempen er mangel på jenter på disse studiene.

 

Er dette samme vei som jeg skrev i første post?

Hva gjør du som dataingeniør? :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er dette samme vei som jeg skrev i første post?

Det vet jeg ikke, men høres ganske likt, min utdanning på yrkesfag var 3 år skole + 1.5 år lærling.

 

Hva gjør du som dataingeniør? :)

Jeg programmerer og er litt hobby administrator. Men vet om flere som har blir "driftsansatte", sette opp og drifte nettverk, servere og klienter +++.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...