Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

leiebil USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har akkurat vært på vestkysten i 4 uker, og hadde flere leiebiler. Første bil var leid gjennom autoeurope.com før vi dro over. Sjekk med hotwire.com, som også gir greie priser på hotell. Ha med laptop, kjør inn i boligfelt eller ved hotell, finn WLAN (3G koster ca 125 kr/MB), og book hotell i området du vil bo. Reservasjonen er klar med en gang. Litt spennende å ikke få vite hvor du skal bo, eller leie bil, før du har betalt, men prisene blir mye bedre.

 

Med de avstandene du ser for deg å kjøre (Las Vegas til San Francisco (som du må lære deg å stave riktig) er ca 1000 km, og tur/retur LV-Grand Canyon er mer), ville jeg nok ikke gått for cab, men en vanlig bil.

 

Kjøp en radar/laservarsler med en gang, fartsgrensen er lav (70 mph i CA og NV, 75 i AZ) og politiet "skyter" deg hele tiden. Jeg gikk på en smell på Hwy 10 før jeg fikk kjøpt min....

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Har alltid brukt Alamo på våre turer over. Sist landa vi i Los Angeles og der oppgraderte vi til Mustang cab (hadde bestilt fullsize) uten ekstra kostnad. Sto plenty av dem der i hvertfakk. Går greit når man er to stk, vi hadde med to kofferter bort og to stooore bagger ekstra tilbake.

 

Skal du kjøre Las Vegas - San Frasisco, så er mitt tips å ta overnattingen i Barstow - med mindre dere har tenkt å kjøre non stop. Skal dere kjøre til Los Angeles fra SF, så kjør Highway 1, altså kystveien. Utroolig flott utsikt over stillehavet hele veien, og mange koselige småbyer langs kysten der. Tar litt lenger tid enn motorveien, men det er det virkelig verdt!

Lenke til kommentar

Har alltid brukt Alamo på våre turer over. Sist landa vi i Los Angeles og der oppgraderte vi til Mustang cab (hadde bestilt fullsize) uten ekstra kostnad. Sto plenty av dem der i hvertfakk. Går greit når man er to stk, vi hadde med to kofferter bort og to stooore bagger ekstra tilbake.

 

Skal du kjøre Las Vegas - San Frasisco, så er mitt tips å ta overnattingen i Barstow - med mindre dere har tenkt å kjøre non stop. Skal dere kjøre til Los Angeles fra SF, så kjør Highway 1, altså kystveien. Utroolig flott utsikt over stillehavet hele veien, og mange koselige småbyer langs kysten der. Tar litt lenger tid enn motorveien, men det er det virkelig verdt!

 

Tusen takk for tipset!!!! :-D

Skal huske på det:)

Lenke til kommentar

Jeg bestiller alltid en bil som er 1-2 nummer mindre enn det jeg skal ha, og får som regel god pris på oppgradering. Betalte USD 5 pr dag for å oppgradere fra Intermediate (Toyota Corolla sedan (grøss)) til Full-Size (Mercury Grand Marquis LS Ultimate Edition 4,6 l V8).

 

Har du vært der før, eller er du ute etter tips utover billeie?

 

Las Vegas til San Francisco går fint på en dag, vi kjørte på 8-9 timer nå i april. For ev. overnatting på veien er Bakersfield ca halvveis, Barstow er under 3 timer fra LV. Hwy 1 fra Carmel til San Luis Obispo (hvor den går sammen med Hwy 10 igjen) er flott, men man blir litt lei etter 200 km med svingete veier. Overnatting mellom San Francisco og LA? Prøv i Solvang, alternativt Pismo Beach eller Santa Barbara. En fin tur i LA er å kjøre Hwy 1 (PCH = Pacific Coast Highway) hele veien fra Santa Monica (ev. Malibu) helt sydover til Dana Point. Da er du innom Santa Monica Pier (prøv også gågaten 3rd Street i Santa Monica), Venice Beach, Marina del Rey, San Pedro, Long Beach, Huntington Beach, Newport Beach og Laguna Beach på veien. Det var her jeg fant ut hvor flott by LA egentlig er. Har vært der flere ganger tidligere, men har ikke likt byen før nå.

Lenke til kommentar

Vi kjørte Los Angeles-Las Vegas på en dag, tok oss god tid og kikket rundt, og så kjørte vi til San Francisco gjennom Death Valley og Yosemite nasjonalpark.

Det tar litt ekstra tid, vi hadde 15-16 dager der, men fikk sett fantastisk natur. Hvis dere starter i Las Vegas kan dere jo dra til SF gjennom Death Valley og Yosemite, og så ned til Los Angeles langs kysten?

 

Forøvrig anbefales det å dra innom Gilroy utenfor San Francisco, er et outlet mall der med ganske mye bra butikker og VELDIG gode priser. Her er et par tips til hva som kan være lurt å gjøre når du er på outlet malls; http://www.gq.com/style/blogs/the-gq-eye/2010/03/10-secrets-to-affordable-style-day-eight.html

Lenke til kommentar

Anbefaler på det aller sterkeste å ta en overnatting mellom SF og Las Vegas.. Det er drøye 1000 kilometer og skal du kjøre det i et strekk, så blir det fort en snittfart på 120+ km/t for å rekke det på drøyt 9 timer. Da er det null pissepauser eller titterundt pauser. Det er mye flott å se på, så bruk tid.

 

Tipset til Henrik C ville jeg fulgt hvis du skal kjøre LV til SF - gjennom Death Valley og Yosemite. Høres ut som en knalltur!

Lenke til kommentar

Hallo,

 

Har bestilt bil nå. Ble en convertible-sak av et eller annet slag, håper på en Mustang e.l. som på bildet:-) Brukte hotwire etter tips herfra.

Vi har tenkt å kjøre til LA først, og da er det vel liten vits å overnatte på Barstow i og med at det er knappe 3 timer fra LV. Videre har vi tenkt å kjøre kystveien til SF, og kanskje HW1 tilbake. Noen som har tips om overnatting langs kystveien? Hvor mange dager vi skal bruke på dette her er jeg litt usikker på, tar det litt som d kommer.

Endret av mustang74
Lenke til kommentar

Hvilket selskap fikk du bilen fra gjennom hotwire? Hos de største står bilene opplinet, du kan gå fra bil til bil og velge den du vil ha (innenfor din kategori).

 

Kystveien er Hwy 1, eller PCH, som den også kalles. Lang den "scenic" delen, fra Carmel til San Luis Obispo, er det ingen (?) overnattingssteder, men syd for SLO har jeg nevnt noen byer over. Fra Carmel og oppover er det flust med overnattingsmuligheter.

 

Bruk hotwire.com når du ser hvor du vil bo. Bedre pris enn å ta det på sparket. Vi hadde en stopp i San Diego 2-3 dager, hvor hotellet kostet USD 99 pr rom pr natt. Med hotwire.com betalte vi 39 pr natt. I Palm Springs betale vi USD 42 pr rom pr natt, pris ved spm i resepsjonen var 89. Men du får, som nevnt over, ikke vite hvilket hotell du skal bo på før du har betalt, men du velger bydel/område og fasiliteter. Enkelte steder er det tillegg for internett, parkering og frokost, andre steder er det inkludert.

Lenke til kommentar

Hvilket selskap fikk du bilen fra gjennom hotwire? Hos de største står bilene opplinet, du kan gå fra bil til bil og velge den du vil ha (innenfor din kategori).

 

Kystveien er Hwy 1, eller PCH, som den også kalles. Lang den "scenic" delen, fra Carmel til San Luis Obispo, er det ingen (?) overnattingssteder, men syd for SLO har jeg nevnt noen byer over. Fra Carmel og oppover er det flust med overnattingsmuligheter.

 

Bruk hotwire.com når du ser hvor du vil bo. Bedre pris enn å ta det på sparket. Vi hadde en stopp i San Diego 2-3 dager, hvor hotellet kostet USD 99 pr rom pr natt. Med hotwire.com betalte vi 39 pr natt. I Palm Springs betale vi USD 42 pr rom pr natt, pris ved spm i resepsjonen var 89. Men du får, som nevnt over, ikke vite hvilket hotell du skal bo på før du har betalt, men du velger bydel/område og fasiliteter. Enkelte steder er det tillegg for internett, parkering og frokost, andre steder er det inkludert.

 

Selskapet heter Budget(ligger v/flyplassen i LV).

 

Så det er kystveien som er HW1 ja...trodde det var motorveien jeg:-p

Ok, ingen overnattingssteder mellom San Luis Obispo og Carmel CA, men da får vi unngå å stoppe mellom der da hehe.

Sjekker kartet nå, og det ser ikke ut som at SLO og Carmel ligger langs kystveien men mulig jeg ser dårlig?

 

Hadde vært kult å dratt innom Hollywood samt Universal Studios også, men får se om tiden strekker til. Er tross alt kun 4 dager vi har lagt av til rådighet på denne tripen, men kanskje det holder? Av erfaring vet jeg at ting ofte tar lengre tid enn man tror(skal innom der og der og der etc...).

Men det beste er nok å ta en pitstop i LA på hotell/motell, kjøre innom hollywood og Universal Studios og ellers titte litt rundt.

Dagen etter kjøre HW1 (altså kystveien) til SF. Det blir nok litt titting der også vil jeg tro. Så blir det vel nok en overnatting til før vi drar "hjemover" igjen på dag 3 gjennom Death Valley.

Dette er planen pr.idag grovt sett.

Da gjenstår det å finne ut hvor man skal bestille rom på veien....hmm

Endret av mustang74
Lenke til kommentar

Jeg bestiller alltid en bil som er 1-2 nummer mindre enn det jeg skal ha, og får som regel god pris på oppgradering. Betalte USD 5 pr dag for å oppgradere fra Intermediate (Toyota Corolla sedan (grøss)) til Full-Size (Mercury Grand Marquis LS Ultimate Edition 4,6 l V8).

 

Har du vært der før, eller er du ute etter tips utover billeie?

 

Las Vegas til San Francisco går fint på en dag, vi kjørte på 8-9 timer nå i april. For ev. overnatting på veien er Bakersfield ca halvveis, Barstow er under 3 timer fra LV. Hwy 1 fra Carmel til San Luis Obispo (hvor den går sammen med Hwy 10 igjen) er flott, men man blir litt lei etter 200 km med svingete veier. Overnatting mellom San Francisco og LA? Prøv i Solvang, alternativt Pismo Beach eller Santa Barbara. En fin tur i LA er å kjøre Hwy 1 (PCH = Pacific Coast Highway) hele veien fra Santa Monica (ev. Malibu) helt sydover til Dana Point. Da er du innom Santa Monica Pier (prøv også gågaten 3rd Street i Santa Monica), Venice Beach, Marina del Rey, San Pedro, Long Beach, Huntington Beach, Newport Beach og Laguna Beach på veien. Det var her jeg fant ut hvor flott by LA egentlig er. Har vært der flere ganger tidligere, men har ikke likt byen før nå.

 

kjørte dere gjennom death valley når dere kjørte vegas - sf på 8-9 timer?

Lenke til kommentar

Tror 4 dager kan bli veldig lite, vi hadde 5-6 dager i LA, 1 natt i LV, 2 dager til SF og resten av tiden der. Tror det var sånn, ihvertfall.

Vi kjørte gjennom Yosemite også, og vi bodde oppe ved Lake Tahoe. Fikk en svær leilighet med stor stue, fullt kjøkken og flere soverom rett ved alpinanlegget veldig billig, siden det var lavsesong. Det kan være et godt alternativ til hotell/motell, slipper også å dra ut for å spise, kan lage en romantisk middag og kose dere foran peisen etterpå.

 

Ville også hatt litt mer tid i LA, hvis du skal innom noen av parkene tar det fort hele dagen og da mister du mye av det andre byen har å by på. Vi kjørte blant annet opp til Venice Beach en dag etter å ha surret litt rundt tidligere på dagen, og dro ned på ettermiddagen. Litt ekkelt der på kvelden, men veldig fint sted. Kan jo stoppe innom på vei fra LA.

 

Death Valley tar litt tid å kjøre gjennom, men det er fantastisk sted. Husk å ha med et svært brett med vann, det er lite bebyggelse. Næring i form av nøtter og tørket frukt er også kjekt å ha, og kanskje et par baguetter eller lignende i tilfelle dere blir veldig sultne. Blir jo litt tørt, men det er bedre enn ingenting.

Det er også et par fantastiske småsteder du kan stoppe på, vi stoppet i en liten by cirka midt i. Husker ikke hva det heter der, men du kjørte ned en lang bakke, og så var det opp en bakke igjen, og så hadde du hele byen i en slags T-form med veien som delte den. Var ikke mer enn en 10-15 hus, og der spiste vi mat på en lokal diner. Veldig god mat, og kult sted å stoppe.

 

Vi stoppet også på en gammel ranch og overnattet. Var et par bygninger, og de hadde store gressplener, basseng som fikk vann fra noen varme kilder og hester og sånn. Var som en liten by. Flott sted, og tror det var lurt å overnatte på vei gjennom Death Valley.

Det er utrolig mye å se der, ikke bare kjør fort gjennom. Kjør opp på mindre veier til utsiktspunkter, kan være grusvei, men det går veldig greit med moderne biler. Pass på å ikke punktere, det er kjedelig, men ellers er det noe du bør gjøre.

 

Vi gikk inn i et gammelt elveleie der, kunne gå mellom noen småfjell langs en sti og kikke. Når det regner der fylles hele opp med vann, og ellers er det helt tørt og dødt der.

Mange steder der det er store parkeringsplasser og toaletter, samt utsiktspunkt over spennende natur.

Death Valley er et fantastisk sted, og hvis dere ikke skal gjennom Yosemite (som jeg også anbefaler, det er utrolig natur der og det er veldig forskjellig fra Death Valley. Store trær, fjell med snø (ihvertfall om høsten) og fine stier på 200 meter, 500 meter og 1,5 km gjennom områder der det er spennende ting å se finnes også), så ville jeg brukt litt lengre tid. Sett av en ekstra dag, klarer fint å komme gjennom på to dager, og da får dere tid til å se alt og trenger ikke å bruke all tiden på å haste gjennom.

 

Dessuten er ikke Las Vegas så spennende at jeg ville brukt all tiden min der.

Lenke til kommentar

Det kan være et godt alternativ til hotell/motell, slipper også å dra ut for å spise, kan lage en romantisk middag og kose dere foran peisen etterpå.

 

Romantisk blir det nok ikke da jeg har med en kompis hehehehe.

Men takk for tipset ellers:-)

Greit å ha med litt proviant på veien når en skal gjennom Death Valley ja:)

 

Vi kommer til Vegas sent den 3dje og drar tidlig den 13de. Litt knapt med tid sånn sett, men når en bare har 14 dager til rådighet (ferie tilgode fra ifjor på jobben) så må det nesten bli slik. Forhåpentligvis kan det bli lengre neste gang (hvis det blir en neste gang).

Så med andre ord har vi 9 hele dager der nede.

 

Jeg blir ikke helt enig med meg selv hva som er best/lettest hehe. Vi tenkte bruke 4 dager på denne bilturen. Kanskje vi må strekke oss til 5 også. Har leid bilen for 4 dager men går sikkert å forlenge der nede hvis det er sånn.

 

Alternativ 1:

Dag 1: Kjøre gjennom Death Valley og Yosemite(?) til SF. Overnatte i SF eller overnatte et sted på vei gjennom Death Valley ?

Dag 2: Kjøre videre langs mot/langs kystveien (eller hw1 som det heter) til LA....legge inn en overnatting mellom SF og LA.?

Dag 3: Ankommer LA og blir der en og en halv dag(dvs hele dagen etter).

Dag 4: Dagen i LA

Dag 5: drar mot Vegas igjen

 

Alternativ 2:

Dra til LA først. Dvs i omvendt rekkefølge (grovt sett)

Endret av mustang74
Lenke til kommentar

Rekker vel som sagt å dra til SF på en 8-9 timer (tar 9timer ifølge Google Earth) som tidligere nevnt i denne tråden, men blir det mørkt er det greit å legge seg inn på et motell e.l. Ikke fordi vi er redde men pga at det er begrenset hva en får med deg når sola har gått ned og mørket siger på. Og spes på et sånt Gudsforlatt sted som Death Valley hehe.

Virker som om det er mest naturlig å sove over i nærheten av SF....

Endret av mustang74
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...