Gå til innhold

Dybdeskaprhet ved makrofotografering


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har nylig kjøpt meg en macrolinse og erfart at dybdeskarpheten fort kan bli en utfordring.

 

Leter etter en kalkulator på nett som kan regne ut hvor mange centimeter dybdeskarphet man har alt etter hvilke innstillinger man bruker. Har funnet en bra "depth of field calculator" for normal-linser. Men ikke noe som fungerer bra for macro.

 

Er det noen som vet om det finnes noe interessant ute på nett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pass også på at diffraksjon lett blir et problem, spesielt med mellomringer. Legger jeg en bunke mellomringer på min 125mm/2.5 makro, begynner det å bli merkbart soft allerede ved f/5.6. Det finner du ut - du ser om bildene blir softe eller ikke.

 

Har du mye lys (utendørs i sola) kan du også bruke nedblendingsknappen for å se hvordan dybdeskarpheten blir. Har du liveview kan du også prøve liveview med nedblendingsknappen holdt inne - men så skal du som nevnt ha mye lys.. ;)

 

Prøv å sette opp riggen på stativ (eller flatt på bordet), sette manuell fokus helt på nærgrensen og å ta bilde av en linjal. Bruk forskjellige blendere og se hvordan det blir. :)

 

 

Husk også at diverse dybdeskarphetskalkulatorer er i kontekst av en Circle of Confusion, eller "hvor stor uskarphet regnes som 'i fokus'." Det betyr altså ikke nødvendigvis hva som er skarpt i 100% crop med kameraet ditt.

Lenke til kommentar

For makro er det forstørrelsen som er mest avgjørende for dybdeskarpheten. Skal du ta bilde av en blomst, så vet du ikke eksakt om du er på 1:2 eller 1:2,1. Derfor blir det meningsløst å lete etter nok en usikkerhet.

 

edit - Skumleste nettopp nyeste Natur & Foto hvor Bjørn Rørslett har en artikkel om nærfoto.

Det er også en snabbtest av 7 makro'er.

Endret av arela
Lenke til kommentar

Takk for gode råd og tips!! Selv om marginene er små, og tallene ikke garanterer for at man skal klare å ta fine bilder i en reell situasjon, hadde det vært kjekt å vite de matematiske tallene bak dybdeskarphet for min egen bevisstgjøring... Leter derfor fortsatt etter disse tallene på dybdeskarphet ved macrofotografering...

Lenke til kommentar

Matematikeren inni deg bør være hjemme når du fotograferer. Dybdeskarphet er ingen matematisk størrelse. Den avhenger av hva du selv synes er akseptabelt skarpt og dermed av hvor godt du ser, hvor store bilder du ser på og hvilken avstand du har fra bildet.

 

Rent matematisk er det kun fokusplanet som er helt skarpt. Alt foran og bak fokusplanet er i teorien mindre skarpt enn det som er i fokus, men øyene oppfatter det ikke før forskjellen er "tilstrekkelig stor".

 

Mitt beste råd er å prøve seg frem! Praktisk erfaring er utrolig mye mer nyttig enn teoretiske kunnskaper når det kommer til fotografering.

Lenke til kommentar

Matematikeren inni meg kunne gjerne ønsket å hatt konkrete tall... :cool: I millimeter. Finnes det?

Hva er skarpt? Fokusplanet er akkurat det - et plan. Ingen tykkelse. Når man sier at fokus er så og så mange cm så er det ut fra en Circle of Confusion - at man betrakter uskarpheter under en viss brøkdel av bildet som "skarpe". Standard DOF-kalkulatorer går ut fra en CoC på 1/1500-del av bildet - som på et speilreflekskamera med høy oppløsning gjerne kan være et område på 4x4 eller 5x5 pixler - at en ute av fokus-sirkel med 5 pixler diameter fremdeles regnes som "skarp". Så - i så fall - etter hvilken CoC?

 

Tror det enkleste er, som jeg foreslo tidligere - å måle. Så har du hva du synes er "skarpt". ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Takk for gode svar!! :thumbup:

 

Dette var interessant å vite! Så i teorien har alle bilder et fokusplan, dvs. et matematisk korrekt plan i bilde som er 100% skarpt?

 

Den matematiske utregnede dybdeskarpheten er vel da en eksponetiell funksjon som blir tydligere jo nærmere objektet du kommer (slik at blender og min macrolinse med 100mm telefotozoom betyr mindre)?

Endret av sventommy
Lenke til kommentar

Vel - planet er ikke nødvendigvis plant heller, da - det er av og til kurvet, spesielt for vidvinkelobjektiver - at du skal fokusere lenger bak for å få hjørnene i fokus, og spot on hvis du vil ha senter i fokus. Enkelte objektiver på full blender har ikke en gang fokusplanet helt skarpt - det er soft selv om fokus er spot-on. Avstanden til (midten av) fokusplanet blir fokusavstanden. ..Og tiltshift-objektiver kan tilte fokusplanet. ;)

 

..Og når man går mot nærgrensen, spesielt for makroobjektiver, blir ting (også matematikken) enda mer fuzzy. Du mister et blendertrinn eller to i lysstyrke på 1:1 makro, og dybdeskarpheten blir veldig tynn. Du får også lettere diffraksjon - stopp ned mot maks, og du vil se at alt blir softere, selv om dybdeskarpheten blir større.

Lenke til kommentar

Matematikeren inni meg kunne gjerne ønsket å hatt konkrete tall... :cool: I millimeter. Finnes det?

 

Kanskje du kan ha det gøy med en linjal en dag og måle litt? Du kan jo lage en liten tabell du kan huske sånn ca. For som andre sier, så er "i fokus" ingen absolutt størrelse. Med en egenutviklet tabell så vet du selv at du kommer til å være fornøyd.

 

Evt kan du bare skyte i vei og utvikle ryggmargsfølelse slik vi andre gjør ;)

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar

Stort sett er det for meg ett av to scenarier:

 

1) Det er ute i felten for å skyte insekter, og så er det så lite lys at det blir "så liten blender som mulig, som samtidig kan holde lukkertid og ISO på nede et akseptabelt nivå".

 

2) På stativ i rolige omgivelser, og så blir det heller ISO 100 og plenty av lukkertid, og blender komponert etter hva jeg selv synes i liveview. ..Eller blits, og blender valgt etter noen prøveskudd.

 

Legger jeg på en bunke mellomringer blir blender valgt etter diffraksjon - mer enn f/5.6 blir lett fuzzy.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...