Gå til innhold

På jakt etter det "optimale" portrettobjektivet til hode/halvfigur


Anbefalte innlegg

180mm f2.8 er større og tyngre enn man tror, og var iallefall grunnen til at den gikk i glemmeboka for min del.

 

Men sammenlignet med f.eks en zoom som 70-200mm 2.8 er det riktig så hendig. Min stemme går for 180-en, den er også finfin til diskret gatefotografering – og er alltid med i min bag. Eneste minus slik jeg ser det, er treg AF og knotete skifte mellom auto og manuell.

 

Støtter ellers krem-objektivet 85mm 1.4 til hals/hode.

 

OT: TGB, jeg sendte deg et spørsmål om 105mm DC på PM.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er 180mm tung, så må en kjøre på med spinat :hmm:

... og 180mm er glimrende med Canon 500D close-up lens.

Enig, 180mm f/2.8 er langt fra tung (halv vekt av 70-200mm). Optisk er det også ekstremt bra. Så lite, lett og fantastisk optikk - for bruk i dårlig lys hadde det vært fordel om det hadde VR. Husk at dette er et blendertrinn fra og 20mm brennvidde unna AF-S 200mm f/2 VR! Er ikke helt på samme nivå, men skummelt nært faktisk.

Lenke til kommentar

I ferd med å bestille en katzeye :

 

"Item: KatzEye™ Focusing Screen for the Nikon® D700

Quantity: 1

Prism Type: KatzEye Plus Split Prism;

OptiBrite Treatment: No;

Gridlines and Croplines: None"

 

Bør jeg kjøpe "as is" eller spe på med litt gridlines eller annet?

Eller gjør den enkle utgaven susen?

Lenke til kommentar

Jeg spekulerte på en slik en da jeg hadde D300, og etter det jeg leste så skulle den ha OptiBrite og split prism.

Gridlines er vel mer for makro/reproduksjon, så det ville jeg latt være.

 

Nå synes jeg imidlertid at det går fint uten split prisme, så nå blir det nesten litt rart hver gang jeg finner frem et filmkamera.

Lenke til kommentar

Jeg bruker alltid grid lines på min D700, så jeg ville hatt det med. Bruker det mest til å få kontroll på horisonten.

 

Ellers ser det ut som de fleste objektiver er nevnt, bortsett fra 80-200/2.8D. Dette kan være et bra alternativ til 70-200/2.8 Mk I siden det gir bedre kantytelse og koster rundt halvparten (kan også kjøpes nytt enkelte steder).

Lenke til kommentar

Jeg bruker alltid grid lines på min D700, så jeg ville hatt det med. Bruker det mest til å få kontroll på horisonten.

 

Ellers ser det ut som de fleste objektiver er nevnt, bortsett fra 80-200/2.8D. Dette kan være et bra alternativ til 70-200/2.8 Mk I siden det gir bedre kantytelse og koster rundt halvparten (kan også kjøpes nytt enkelte steder).

 

Bestillingen er allerede gjort uten gridlines....

 

Når det gjelder 70-200, så er tanken å også bruke det til litt "actionfoto", dvs sport, hunder i rask bevegelse o.l. Viktig at autofokusen henger med. Er 80-200 egnet til slike formål og er det optisk like bra som "storebroren" med VR?

Lenke til kommentar

Når det gjelder 70-200, så er tanken å også bruke det til litt "actionfoto", dvs sport, hunder i rask bevegelse o.l. Viktig at autofokusen henger med. Er 80-200 egnet til slike formål og er det optisk like bra som "storebroren" med VR?

Den henger nok et hakk etter 70-200 VR både når det gjelder bildekvalitet i senter og AF-hastighet. Men den er rask nok for min bruk, og jeg er relativt kresen når det gjelder fokushastighet (det "vanskeligste" jeg fotograferer er barn som løper/sykler/disser rett mot meg). Den har også en limit bryter som gjør at den ikke trenger å lete etter fokus fra nærgrensen til uendelig.

 

For meg var i hvert fall ikke forskjellene verdt en dobling av prisen.

 

(Jeg snakker for øvrig om toringsutgaven - ikke skyvezoomen som skal være merkbart tregere.)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke greia med "Zeiss har ikke autofokus, so bad". Manuellfokusering med D700/D3 og særlig med DK-17m er virkelig ingen vanskelig oppgave. :)

 

Jeg vil også anbefale PC-E 85mm f/2.8. Uhyre skarpt på f/2.8 og muligheten til å manipulere skarphetsplanet. Spesielt sidestilte portretter har jeg funnet objektivet særs bra til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...