Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

UP vs DOWN rent n00bfriendly - f.eks. 50/5 Get Extreme, alt fryser?!


Anbefalte innlegg

Aight.. Jeg har lenge holdt på med data, og kan en del, men nettverk har gang på gang forbauset meg å være mindre enn lett å forholde seg til.. rent generelt.. Men jeg tror hovedsaklig dette er Windows sin feil, og av og til kanskje en kranglete router.. da TCP/IP ikke er allverdens problematisk :p

 

Anyways!

 

Jeg sitter nå med GEt Extreme 50/5 internett.. Ja, dvs, cirka 6 megabyte i sekundet ned.. og 5 mbps (bit) opp..

 

Men hver eneste gang jeg SEEDER noe som helst via torrent, fryser ALL nedlastning..

 

Jeg kødder ikke.. det kan være så lite som 15 kilo BIT i sekundet, så fryser absolutt ALL nedlastning..

 

Fåkke browset, alt bare henger..

 

Er dette normalt?!

 

Hvis ikke, hvordan utbedrer jeg dette? Separat portforwarding for applikasjoner som SEEDER?!

 

Hvis jeg nedlaster samtidig som jeg seeder, dvs leecher mens jeg seeder, pleier det ikke være noe problem.. så lenge det skjer fra samme program.. men om jeg seeder via torrent, og surfer via firefox, kan alt bare henge seg.. Om jeg så bare seeder 5-10 kilo bit i sekundet.. Det gir ikke mening!

 

Er det virkelig sånn.. at man ikke essensielt kan kjøre fullstendig 50mbit ned og 5 mbit opp når Get sier det er sånn i Xtreme pakka si? (jeg mener, uten å ta dårlig ISP leverandør i betrakning)

 

Hjelp!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det er ikke normalt..

 

Jeg kjører Get sin 17/3 linje, og kan fint laste opp 100 kB/s uten at noen andre applikasjoner i huset merker det.

 

Hva slags ruter har du koblet opp på dette?

 

Mine erfaringer peker til at det kan være ruteren som ikke takler antall noder som er tilkoblet.

 

(dvs antall simultane tilkoblinger.)

 

Det kan også være pc'en din som er et problem. Har du prøvd flere maskiner samtidig?

 

Edit: Glemte en detalj..

Endret av mrblc
Lenke til kommentar

Ja, det er normalt. Strup opplastinga di på ca 80% av max så burde nedlastinga være normal.

 

Jeg gjør det, den kjører ikke mere enn 20-30% av sin mulige opplasting..

 

Skal vi se... 5000 delt på 8, blir 400 det.. Dvs, 400 kilobyte i sekundet takler den opp, og den kjører bare akuratt nå typ kanskje 80kilotebyte i sekundet til sammen..

 

Så, da hjelper det fint lite å sette grensa på f.eks. 300 kilobyte i sekundet..

 

Nei det er ikke normalt..

 

Jeg kjører Get sin 17/3 linje, og kan fint laste opp 100 kB/s uten at noen andre applikasjoner i huset merker det.

 

Hva slags ruter har du koblet opp på dette?

 

Mine erfaringer peker til at det kan være ruteren som ikke takler antall noder som er tilkoblet.

 

(dvs antall simultane tilkoblinger.)

 

Det kan også være pc'en din som er et problem. Har du prøvd flere maskiner samtidig?

 

Edit: Glemte en detalj..

 

Jeg har en DIR 615 router, aldri vært borte i mere trøbbel med en router :p Den har vært krånglete så og si med alt av funksjoner som innebærer bruk av mere enn en pc på nettverket (ja, den har 4 porter + WIFI + WAN, så den er jo essensielt laget for akuratt bruk av flere pcer/enheter)

 

Noe tips? Ja, det skjer kun når jeg bruker torrent :p Ikke når jeg f.eks. opplaster noe til en venn..

Lenke til kommentar

Torrentprogram har ofte innstillingsmuligheter for antall peers tilkoblet, både globalt og per torrent.

 

Grunnet tidlige erfaringer med simultankoblinger, så pleier jeg å alltid nedkonfigurere dette til maksimalt 200 globalt.

 

Det er mulig du må enda lengre ned enn dette, men det er ruteren din som er flaskehalsen her, så du vil IKKE klare å utnytte nettlinja di maksimalt så lenge du bruker den boksen der.

Lenke til kommentar

Torrentprogram har ofte innstillingsmuligheter for antall peers tilkoblet, både globalt og per torrent.

 

Grunnet tidlige erfaringer med simultankoblinger, så pleier jeg å alltid nedkonfigurere dette til maksimalt 200 globalt.

 

Det er mulig du må enda lengre ned enn dette, men det er ruteren din som er flaskehalsen her, så du vil IKKE klare å utnytte nettlinja di maksimalt så lenge du bruker den boksen der.

 

Hvilken router anbefaler du da?

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Dlink DIR 655 med godt hell et par år nå. Klarte å bricke en slik i forbindelse med FW oppgradering, men kjøpte en ny og den har holdt. Denne har 1Gbit på de 4 LAN portene, samt 1Gbit på WAN porten. Jeg har selv 20/10 nettlinje, og klarer å bruke denne i begge retninger samtidig, selv med torrent type trafikk.

 

Kjører da ca 90% av maks i begge retninger, og routeren har ingen større problemer med dette. Har vel 1000 global connections om jeg ikke husker helt feil. Det koster ikke mye for en slik router, og det kan være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Man kan bruke hvilken router man vil til GET. Det er kun modem som ikke kan byttes vilkårlig pga profilen din er registrert mot modemets macadresse.

 

Anbefaler ASUS RT-N16 som tåler 300.000 forbindelser samtidig mot nettet.

DIR-655 er ok, men har lite RAM. Det stopper opp ved ca 1.200 tilkoblinger.

 

Vell, man skulle tro det ikke sant?

 

Men jeg har undersøkt dette, og det er visst noen få routere som IKKE er så gode å ha med å gjøre med GET modem.. Jeg kunne ikke bruke DIR 615 med Get for 2 år siden, så måtte kjøpe ett crappy Linksys.. Get sa rett og slett at modemet ikke var støttet, og at det var flere som ikke støttet modemene dems.. Ikke vet jeg hvorfor..

 

Men uansett, så kom jeg over en post her på forumet tror jeg, eller ett annet norsk forum, hvor jeg fikk høre omett litt krånglete triks for å få routeren til å SE modemet orntlig.. Hadde noe med at modemet binder seg over lang tid til en kilde, enten PC eller router's mac ID ellerno, og det visstnok tar litt tid før den "slipper" denne..

 

Uansett, takk for tipset, skal sjekke ut RT-N16, håper bare den ikke koster flere tusenlapper :p

Lenke til kommentar

Du får RT-N16 for rundt 1000kr, sjekk prisguiden.

 

DIR-615 fungerer med GET. Bare resett modemet, så kobler den seg opp.

En annen sak er at DIR-615 er crap om du skal bruke torrents.

 

At router ikke er støttet er hjernedød bullshit fra kundeservice.

Du kan sammenligne dette med å gå på en lampebutikk. Ekspeditøren sier at du kan bruke en 230V lampe, men ikke den andre 230V lampen pga at e-verket ikke støtter den ;)

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Du får RT-N16 for rundt 1000kr, sjekk prisguiden.

 

DIR-615 fungerer med GET. Bare resett modemet, så kobler den seg opp.

En annen sak er at DIR-615 er crap om du skal bruke torrents.

 

At router ikke er støttet er hjernedød bullshit fra kundeservice.

Du kan sammenligne dette med å gå på en lampebutikk. Ekspeditøren sier at du kan bruke en 230V lampe, men ikke den andre 230V lampen pga at e-verket ikke støtter den ;)

 

Hehehehee....

 

Det forklarer litt ja :) Tusen takk for oppklaringen..

 

Og vedrørende ditt eksempel på 230 volt lampe og de greiene der, tror jeg dette innebærer litt mere kompliserte faktorer i forhold til Get sine modemer/rutiner og generelle routere..

 

Men by all means, jeg har 90% av livet trodd modemer og routere er 100% kompatible om hverandre uavhengig av hvor SÆRE modem var.. Er kun GET som har fått meg til å tvile på dette :p

 

Jepp, det var reset trikset jeg brukte for å få routeren til å funke med modemet..

 

Da kjøper jeg RT-N16 :) Takker for tips!

 

Denne tråden kan settes som løst!

Lenke til kommentar

Jeg _nekter_ å tro at modemet ikke skal fungere sammen med en vanlig router. At ikke alle routere kan brukes istedenfor modem, eller brukes som et modem om du vil, tror jeg så gjerne. Men at et modem ikke skal kunne plugges i WAN porten på en hvilken som helst router har jeg vanskelig for å tro.

 

Dette er nok tåkeprat fra leverandøren (ISP) som vil ha ting enklest mulig med tanke på support etc. Mange dårlige routere kan føre til ustabilt nett og trøbbel ute hos kunden, og da er det ISPen som får skylden. For å slippe dette så sier dem enkelt å greit at vi støtter router X. Done deal.

Lenke til kommentar

Så lenge router og modem støtter f.eks 100Mbit ethernet, så er det bare å koble i.

Faktisk så vil jeg holde på analogien om de lampene. Den eneste forskjellen er at man må ha en ledig lease for å få ipadresse. Dette har ingen ting med hvilken type router man bruker.

 

Forøvrig burde ISP som GET og CD ha dette med lease av IP som første punkt på FAQ.

Det er nok utrolig mange som har strevd fælt med den problemstillingen :-}

Lenke til kommentar

Du får RT-N16 for rundt 1000kr, sjekk prisguiden.

 

DIR-615 fungerer med GET. Bare resett modemet, så kobler den seg opp.

En annen sak er at DIR-615 er crap om du skal bruke torrents.

 

At router ikke er støttet er hjernedød bullshit fra kundeservice.

Du kan sammenligne dette med å gå på en lampebutikk. Ekspeditøren sier at du kan bruke en 230V lampe, men ikke den andre 230V lampen pga at e-verket ikke støtter den ;)

 

Tusen takk for tipset!

 

Fikk routeren igår, koblet den opp, innen typ 15sekunder var alt klart, og vi snakker GOOGLE loading kjappere enn du rekker å trykke ENTER i firefox liksom.. tror jeg tisset litt på meg av reaksjonstiden til routeren..

 

Veldig deilig! Til tross for at den ser ut som en hybrid mellom Plastic Fantastic og Scooter-in-person dog, så er den jævli rå :)

Lenke til kommentar

Du får ikke kraftigere hardware i det prissegmentet. Sammen med en god nettlinje, så er det kjekt å være på nettet :-) Designet er like sexy som en stasjonær PC-kasse fra 1980, men det er innsiden som teller. :ph34r:

 

PS: Har du testet forbindelsen mens du kjører torrents?

Bare du begrenser upload, så bør den tåle alt du kaster til den.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Du får ikke kraftigere hardware i det prissegmentet. Sammen med en god nettlinje, så er det kjekt å være på nettet :-) Designet er like sexy som en stasjonær PC-kasse fra 1980, men det er innsiden som teller. :ph34r:

 

PS: Har du testet forbindelsen mens du kjører torrents?

Bare du begrenser upload, så bør den tåle alt du kaster til den.

 

Jeg opplever at den er syyykelig mye bedre enn DIR615..

 

Og ja, jeg kan kjøre 6 megabyte pr sekundet mens jeg opplaster 5 mbps faktisk :) Ihvertfall nedlaste via Usenet mens jeg opplaster via torrent.. Men om jeg surfer HTTP, så kan den være litt småtreg når jeg kun kjører 5 mbps opp (dvs, ikke nedlaster ved siden av naturligvis)

 

Av og til, dog, så kan jeg oppleve at om jeg samtidig som jeg laster opp 5mbps, også nedlaster f.eks. 2-3 megabyte i sekundet, så virker det som at HTTP får en liten boost, kontra å være litt treg uten nedlastning ved siden av.. Er dette vanlig? Virker nesten som en primitiv traktor kjører av gårde på jordet (usenet), og så slenger HTTP seg på og dermed får boost, når det er regnvær (opplasting av torrent)..

 

Hva synes folk om min metafore? ;D Elsker metaforer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...