Gå til innhold

Utfordring - Hva gjør du med 500k?


LazeRgun

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Jeg har 500 000 kr på sparekontoen. Jeg er 18 i år. Jeg har tenkt til å bo hjemme til jeg studert ferdig på f. eks bi eller annen høyskole. Dvs. bachlor grad som da tar 3år (med mulighet for master, men da har jeg antaglig flytta). Jeg har tilnærmet ingen utgifter (jeg er ekstremt gjerrig). Pengene er spart siden jeg ble født(ikke lenge siden). Aldri brukt en bursdagskrone, konfirmasjonskrone, juleaftenkrone eller lommepenger. Alt har gått til sparekontoen min i Nordea. Rørende historie bla bla... Har også noen tusen i funcom, kjøpte på ca 3 kr. Disse er dobla.

 

Poenget nå... jeg har kapital. Jeg kan ta risiko, men tørr ikke geare eller lignende. Tørr neppe å satse alt, men jeg antar hele greia handler om å bli overbevist.

 

En ung student trenger råd. Jeg orker ikke høre lotterirådet, så spar meg for det.

 

Ta med i betraktningen at jeg flytter hjemmefra om 5år.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke helt de svarene jeg hadde forestilt meg. Men forståelig nok, vet jeg selvsagt at jeg trenger pengene ved en senere anledning. Men tenkte at det var fint mulig å oppnå bedre avkastning enn sparekontoen på en 5 årsperiode. Jeg har tid til å sette meg inn i ting.

Lenke til kommentar

Jeg synes heller ikke du bør ta særlig høy risiko, siden du snart vil trenge pengene til bolig, men jeg ville i hvert fall flyttet pengene til en bank med høyere rente. Nordea har vel 2,7% som høyeste, mens du kan få 3,1 i flere andre norske banker. Det blir 2000 ekstra før skatt i året. Neste alternativ er rentefond. Landkreditt Høyrente tar litt risiko som i korte perioder kan gi litt tap, men har gitt veldig god avkastning, spesielt det siste året.

 

Ellers er det aksjefond. Hvis du vil ha penger over i et med litt risiko bør du gjøre det gradvis for å redusere timing-risikoen. Du kan f.eks. sette opp en spareavtale som overfører 5 000 - 10 000 i måneden.

 

Et fond som kanskje kan passe bra for deg er Nordea Plan 10. Det har bare 10% i aksjer og resten i obligasjoner og vanlige rentepapirer. Fordelen med det er at du fortsatt får skjermingsfradrag for hele beløpet, som betyr at en del av avkastningen vil være skattefri når du løser inn, men med mye mindre risiko enn de fleste vanlige aksjefond. Ulempen er at forvaltningsavgiften er høyere enn rentefond (0,8% mot ca 0,25%), og at Nordea aldri er mer enn middels på å plukke papirer. Det selges også av Skandiabanken.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Jeg ville satt noe av pengene i et eller flere gode fond siden du har tenkt å ha dem stående i 5 år.

For eksempel indeksfondet KLP Aksje Norge indeks som er billig, og følger Indeksen på Oslo Børs.

Et annet bra fond er Skagen KonTiki. De har klart en gjennomsnittlig årlig avkastning på over 22% siden starten i 2002.

 

Begge får du kjøpt gebyrfritt i Skandiabanken.

Lenke til kommentar

Støtter forslaget om indeksfond. En ting som ikke er nevnt, men som bør nevnes er BSU. Du skriver ikke om du jobber eller ikke, men hvis du jobber nok til å betale skatt er BSU det suverent beste. Ikke det morsomste, kanskje, men veldig bra.

 

Litt ot: Du beskriver deg selv som ekstremt gjerrig. Hvorfor vurderer du da å betale fryktelig mye i skolepenger når du kan få tilsvarende utdannelse gratis andre steder?

 

Edit: Endret skolepengebeløpet i og med at noe blir dekket av stipend.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Noen tanker om investering...

 

Slik jeg ser det så er verdenssamfunnet i ferd med å stange hodet i taket vekstmessig på flere og flere fronter. Slikt skaper ustabilitet. Jeg tror ikke det blir noe bedre framover. Fond- og aksjemarkedet er ikke noe unntak. Man bør gjøre en grundig risikovurdering, ikke bare i innkjøpsøyeblikket, men kontinuerlig. Hvis man ikke følger med, så sitter man igjen med regningen. Men det er jo slik hele markedet fungerer. Det er saueflokken som hiver seg på som får regningen når ekspertene allerede har solgt seg ut. Børsene har vel steget kontinuerlig det siste året. Lurer på hvor mye lengre det kan pågå før ting "korrigerer" seg ;)

 

Det er vel også ofte store forvaltningshonorarer involvert når man investerer i fond. Det bør nok sjekkes nøye.

Lenke til kommentar

Korreksjoner vil komme, men de færreste er i stand til å forutse når de kommer før det er for sent. Min erfaring er at om man sparer i fond bør man følge sin spareplan og ikke prøve seg på timing av markedet. De gangene jeg har prøvd på det har jeg stort sett tapt på det. Det er stort sett etterpå man kan se når man burde ha solgt seg ut og når man burde ha gått inn igjen. Skal man trade er det kanskje bedre å holde seg til aksjer.

 

Forvaltningskostnadene i fondene bør man selvsagt ta i betraktning. Men det er tross alt kursutviklingen man bør se mest på, og der er honorarene allerede trukket fra. Hvis vi ser på de to fondene jeg nevnte over så har det aktivt forvaltede KonTiki mye høyere gebyrer enn KLP indeksfondet som krever mye mindre arbeid av forvalterne. Men KonTiki har gitt andelseierne best avkastning. Derfor har jeg begge pluss et par til.

 

Men enhver får finne ut hva som passer best for dem. Noe fasitsvar finnes dessverre ikke. Økt forventet avkastning vil alltid innebære økt risiko. Historisk sett har de gode fondene gitt langt bedre avkastning enn bankene, og jeg satser på at det blir slik også i framtiden.

Lenke til kommentar

Jeg synes tipsene her begynner i feil ende -- det egentlige spørsmålet er hva trådstarter ønsker å bruke pengene på. Hvis du vil har du nok til at du kan ta deg fri en lang, lang periode for å reise, og likevel ha noen kroner egenkapital når du kommer tilbake og ønske å kjøpe leilighet. Ønsker du å ha tilgang på bil mens du er student? Ønsker du å ha mulighet til å kjøpe størst mulig bolig når du er ferdigutdannet, eventuelt ha nokså begrensede bokostnader?

 

Så sant du betaler skatt bør du selvsagt plassere maksimalt på BSU-konto, men det går tross alt ikke så mange kronene til dette.

 

Hvis du har disiplin nok ville jeg:

1: Tatt opp fullt studielån (ja, også når du ikke skal bruke det) -- eventuelt også lån til skolepenger dersom du ender opp på BI.

2: Sett alt som er på en høyrentekonto.

3: Når du er ferdig å studere ser du an annen lånebelastning, og betaler ned en passende andel av studielånet umiddelbart.

 

Jeg synes i utgangspunktet 5 år er i korteste laget for plassering av noen betydelige andeler i aksjemarkedet, men dette avhenger av hvor risikoavers man er.

 

Ellers kan det være lurt å legge risikojustert avkastning etter fees til grunn når man velger fond; det er ikke verdt å betale en aktiv forvalter i dyre dommer for at han skal geare opp en investering.

Lenke til kommentar

jeg ville gått for Mythos sitt råd..

 

Skagen Kon-tiki går som det suser..

nå er det vist byttet forvalter, men det er en som har god erfaring med skagen vekst som også har gått bra..

 

men månedstrekk på 5-10000 når man har 500'000 å forvalte er vel litt lite? man får ikke satt inn hele beløpet sitt før det har gått 3 år :p

 

-om du er usikker så kan du jo la halvparten stå på høyrentekonto.

-20'000 inn på BSU i året (om du får fult fradrag)

-resten av halvparten på Skagen kon-tiki og evt. KLP aksje norge.

(for å "treffe" kan du sette inn 50'000 i måneden i 5 måneder.. men mai måned er nok historisk bra å begynne om jeg ikke husker feil..?)

Lenke til kommentar

(for å "treffe" kan du sette inn 50'000 i måneden i 5 måneder.. men mai måned er nok historisk bra å begynne om jeg ikke husker feil..?)

Slike månedseffekter hører nok i stor grad til historien, skal vi tro mye av det som blir gjort av empirisk analyse for tiden. Har ikke satt meg ned med detaljene selv, men har nå latt meg overbevise av det jeg har lest så langt. Uansett tror jeg ikke trådstarter bør basere seg på dette hverken den ene eller andre retninger. Preferanser bør alltid være første bud i en investeringsplan -- strategi og allokering er ikke verdt å se på før man har skjønt hva investoren ønsker.

 

Også litt skeptisk til Skagens fremtid, av to grunner;

(i) usikker på hvordan deres reele risikojusterte avkastning etter kostnader er –– valg av trackingindeks har f.eks. hatt en lei tendens til å være foretatt slik det passer Skagen best, ikke den som er mest fornuftig i forhold til hva fondene faktisk driver med.

(ii) selv om avkastningen historisk har vært svært bra borger ikke det nødvendigvis for nye fete år. Skagen har skapt en del merverdier, og mye av denne kommer fra ekstremt detaljert analyse av små, ukjente selskaper i fjerne strøk. Etter hvert som fondskapitalen vokser blir det vanskelig å finne nok slike små, underprisede juveler. Kort sagt -- i aktiv forvaltning er det en fordel å være liten.

Lenke til kommentar

men månedstrekk på 5-10000 når man har 500'000 å forvalte er vel litt lite? man får ikke satt inn hele beløpet sitt før det har gått 3 år :p

Med 10 000 i måneden vil det ta over 4 år, men det er det som er vitsen. Setter han alt inn på en gang tar han mye større risiko i forhold til timing. Å spre det ut over noe særlig kortere tid har liten effekt, de større bølgene i økonomien går vanligvis over mange år.

Lenke til kommentar

Så flott at du har spart opp så mye allerede.Det lover godt for en trygg økonomisk fremtid.

 

Håper du har satt maks inn på BSU, hvis ikke, start nå. Det er den mest lønnsome investeringen du kan gjøre. Du sparer skatt og når du skal ha deg leilighet/hus, så får du lettere lån og bedre rente.

 

Eiendom er selvsagt også en fornuftig investering. Markedet går opp og ned, men ser man på litt lengere sikt er det alltid lønnsomt.

 

Selv har jeg også vært nøysom og har nå i en alder av 42 et nedbetalt hus til et par mill(Ikke i Oslo)og ok bil + en halv mill i banken.

 

Skal nå kjøpe meg en leilighet til for utleie, denne gang i Oslo. Alderdommen er iallefall sikret.(Neida jeg har ikke fancy jobb med høy inntekt.)

Lenke til kommentar

BSU er kun 'kjempebra' hvis han jobber ved siden av. Ellers får han ikke kronasjer tilbake fra skattefuten. Husk at man også binder pengene til boligkjøp/oppussing ved BSU. Ja den er bra men hovedsaken er jo at du får tilbake 1k per 5k (maks 20k i dag) når du setter inn penga.

 

Kan jo være aktuelt å gå for begge deler? Både fond og BSU?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...