Gå til innhold

Utdanning til pilot


Øystein1

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har veldig lyst å bli pilot. Vet ikke helt hva som skal til for å bli det.

Hvordan er utdannelsen til en trafikkflyger?

Er den veldig tøff?

Hvor går det an å utdanne seg som det?

Må jeg til en annet land, eller går det an å ta den i Norge?

 

Har hørt at det skal komme flygeskole i Haugesund. Kan dette stemme?

 

Hvor mye koster det å bli trafikkflyger, og hvor mye er lønnen til en trafikkflyger?

 

MVH

 

Øystein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har lyst til å bli pilot selv en dag, men tviler litt på dette pga at utdannigen koster MYE penger. Skal man dra til usa koster det ca 500000+ kr, etter det må du samle opp timer som instruktør så kan du begynne å tenke på jobb. Skal du ha jobb i f.eks Sas eller Norwegian og vil fly 737, må du ta deg typerating på 737, noe som også koster penger. Glemte også og si at his du tar utdannelsen i Usa må du konvertere til Europeisk serfrikat når du kommer hjem, dette koster også penger. Det kan koste opptil 1 mil for pilotutdannig i usa, konvertering i Norge og typerating avhengig av flytype. Etter dette er du heller ikke garantert jobb.

Lenke til kommentar

Jeg har to kamerater som for tiden tar pilotutdannelse i USA. Begge regner med å bruke over en million kroner. Du kan ta bachelor i luftfartsfag ved UiT, men det har jeg ingen erfaring med ( http://www2.uit.no/ikbViewer/page/studiesokere/studietilbud/studieprogram?studieprogram=71801&ar=2010&p_d_i=-47400&p_d_c=&p_d_v=162142&semester=H&p_document_id=162142 ). En annen kamerat av meg, fra Australia, er pilot i Quantas; han sier at det er ganske vanskelig for en fersk pilot å få ordentlig jobb. Han flyr utenriks, og er borte ganske lenge om gangen, men tjener meget bra.

Endret av Muzungu
Lenke til kommentar

Hei!

 

Har veldig lyst å bli pilot. Vet ikke helt hva som skal til for å bli det.

Hvordan er utdannelsen til en trafikkflyger?

Er den veldig tøff?

Hvor går det an å utdanne seg som det?

Må jeg til en annet land, eller går det an å ta den i Norge?

 

Har hørt at det skal komme flygeskole i Haugesund. Kan dette stemme?

 

Hvor mye koster det å bli trafikkflyger, og hvor mye er lønnen til en trafikkflyger?

 

MVH

 

Øystein

 

Sats alt på å prøve enten forsvaret eller komme inn på universitetet i Tromsø. Skal du ta utdannelsen privat er du nødt til å tenke nøye gjennom det (med mindre foreldrene dine er millionærer).

 

Har en kamerat som går i USA nå. Han har vel brukt 600 000 bare på utdannelsen, så gikk skolen konk og det er uvisst om han får pengene igjen. Hvis han kommer gjennom og blir pilot har han en gjeld på 600 000-700 000 og må konvertere som koster X-antall penger. Når han skal få jobb i et flyselskap så må han ta lappen på den flytypen som benyttes i flyselskapet, dette koster 200 000.

 

700 000

+ 200 000

+ levekost

= 1000 000

 

Jobbmarkedet for piloter er dårlig, alt for mange som utdanner seg til det så det er god mulighet for at du går ledig en stund, men lånet er der fortsatt og rentene løper.

 

Siden kompisen min kommer fra en av norges rikeste familier er ikke dette noe problem, han har i tillegg ordnet det slik at faren hans har ordnet en avtale med et flyselskap slik at de betaler flyselskapet noen hundre tusen for at sønnen skal jobbe gratis for flyselskapet noen år. Bare man får flytimer går det greit.

 

Jeg vil anbefale deg og ta en utdannelse først, ett eller annet safe hvis du ikke kommer inn i forsvar/UIT, og så prøve deg hvis du har lyst. Jeg hadde også en drøm om å bli flyver, men er det virkelig verdt alt strevet, gjelden alle de økonomiske problemene man kan komme opp i?

Man blir jo tross alt en litt mer avansert lastebilsjåfør.

 

Ikke meningen å skremme deg bort, men vil bare opplyse deg om flygeryrket ikke er så lukerativt som før i tiden. Altfor mange idag som det virker som om ikke helt vet hva de begir seg ut på når de reiser til USA for privat utdannelse. På et pilotforum så var det en pilot som gikk denne veien gjennom amerikanske pilotskoler som skrev at bare halvparten av klassen begynte å jobbe som pilot etterpå, resten gikk tilbake til jobbene sine som snekker,elektriker,taxisjåfør. Vet om et par tilfeller Norge også.

 

Når det gjelder lønn kan denne være veldig bra for en pilot med mange flytimer i et flyselskap. Det er flytimene som bestemmer lønn, arbeidsbetingelser osv. Mange flytimer = Bra lønn

 

Men så har man piloter i usa som tjener 180 000kr året og som har deltidsjobber på 7 eleven ved siden av pilotyrket, så du kan ikke regne med beste lønnen som nyutdannet. Har hørt om tilfeller om amerikanske piloter som har måttet tigge for mat, helt seriøst.

Endret av varus
Lenke til kommentar

Hei!

 

Har veldig lyst å bli pilot. Vet ikke helt hva som skal til for å bli det.

Hvordan er utdannelsen til en trafikkflyger?

Er den veldig tøff?

Hvor går det an å utdanne seg som det?

Må jeg til en annet land, eller går det an å ta den i Norge?

 

Har hørt at det skal komme flygeskole i Haugesund. Kan dette stemme?

 

Hvor mye koster det å bli trafikkflyger, og hvor mye er lønnen til en trafikkflyger?

 

MVH

 

Øystein

 

Når det gjelder om utdannelsen er tøff vil jeg ikke akkurat si det hvis man sammenligner den med lege, ingeniør, økonom osv. Alle burde klare det hvis de bare gidder ikke tenk så mye på det. Kravet for å komme inn på flyskoler i USA er barneskolen + ungdomsskole.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...