Gå til innhold

Gamer i5 med skjerm til 15000 - Innspill!


Anbefalte innlegg

:new_woot:19.04.2010 Case Closed! :new_woot: I denne posten står nå det endelige oppsettet jeg kjøpte. Dette er noe jeg helt sikkert kan anbefale til alle som skal ha ny pc til rundt 10 000 - 15 000. UTEN SKJERM og mus er dette et oppsett til 10 500.

 

Takker for svært kyndig hjelp! Det blir mer enn nok googlig på forum og reviews for å finne "det lille ekstra" som gjør kjøpet til et godt kjøp.

 

Resultatet er et stille oppsett(!). Fractal R2 er nok årsaken til dette. Oppsettet er godt overklokkingsvennlig. Har et fremtidsrettet motherboard rettet mot gaming og overklokking uten at det koster skjorta (det var forøvrig dette jeg brukte mest tid på å finne. Regner med det er flere enn meg som syns hovedkort er en utfordring. Sjekk linkene! Skjermkortet er fantastisk stille, kan OC`s og har aftermarket kjøler (til under 3000!). CPU kjøleren: billigst og godt mulig best (metareview fra meg her). Trenger sikkert ikke så bra, men tenker langsiktig og kvalitet for lite penger. Ellers får dere bare lese litt i posten om det er noe dere lurer på. [/i]

 

Dette er et i5 oppsett på 1156 socket. Jeg håper at kabinett, strømtilførsel, motherboard og skjerm skal kunne klassifiseres som fremtidsrettet? Uansett: sleng inn en kommentar om du skulle komme til å tenke på noe jeg kanskje ikke har tenkt på.

[/b] :tease:

 

RESULTAT\KJØP av HARDWARE OPPSETT 19.04.2010:

"The Conqueror" April 2010 (se referanse for de som ikke skjønner den)

Kabinett: Fractal Define R2

Prosessor: Intel Core i5 750

Skjermkort: PowerColor HD5870 PCS+ (Herlig kort!)

Hovedkort: Asus P7P55D -E Pro

Minne: Crucial BallistiX DDR3 4GB

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB

Brenner: Liteon IHAS424

Kjøling: Coolermaster V8

Strømforsyning: OCZ Z-Series 650W

Skjerm: NEC MultiSync EA231WMi

Mus: 1 "Ace MO Laser Gaming EDGE3200" 344,-

 

Sum varer:

u\skjerm: litt under 11 000,- :!:

m\skjerm: 14 312,-

 

Hvorfor ikke SSD?

Fordi gen 3 SSD kommer ut. Hovedkortet har støtte for den nye typen. Før den tid vil ikke systemet mitt ha FPS`drops plager uansett, så hvorfor brenne av penger på det? Hadde vært praktisk. Hadde spart oppstartstid på noen sekunder, men overgang fra XP\vista til Win7

 

Lar spørsmåla stå: :hmm:

0. Skjerm: NEC MultiSync EA231WMi - er dette en av de beste allround skjermene til denne prisen?

 

1. Hvilken CPU kjøler? Noctura, Corsair H50 eller Coolermaster V8?

 

2. Fra nitidig lesing av tidligere forum ser det ut til at i5 750 prosessoren kan klokkes uten kjøler - hvorfor kjøpe en? PGA. mulighet for økt overklokking, stillere osv?

 

3. RAM brikker - her leser jeg at det er "okke-som". Passer det til MB er det samme hva. Stemmer dette? Ser prisen varierer. 4 eller 6 GB? Virker som det kommer litt på det samme.

 

4. Hvor mange rambrikker er det plass til på dette MB og er det bedre med 3x2 enn 1x6? Husker at det var bedre med to før. Nå er det noe som heter dual og trippel støtte. Skjønner ikke helt dette.

 

5. Strømforskyning: Corsairs 750w skulle vel holde i massevis? Kjøper vel et brukt 5850 omsider og kjører CF.

 

6. Sist: Valg av motherboard etter mye googling. Bred støtte og gode OC muligheter var viktig for et fremtidsrettet oppsett. Her tenkte jeg at jeg kan velge og vrake mellom i3-7 serien samt nvidia og ATI. Ser forresten at RAM-brikkene støtter både i5 og i7 (dvs ikke i3?).

 

KILDER ;) (og en del poster som fortjener ros!):

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1104203&st=0 (skikkelig synd denne ikke fortsatte! Bra jobba!)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1143844 (todda7 sitt innlegg)

http://www.techspot.com/guides/buying/page4.html

http://www.tomshardware.com/reviews/value-gaming-pc,2578.html

http://www.tomshardware.co.uk/best-graphics-card,review-31829.html

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1221493

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/29112-sapphire-radeon-hd-5850-1gb-toxic-edition-review-23.html

Anbefalt gaming hovedkort \ motherboard 2010

Endret av lars_E_E
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser fint ut det oppsettet! Tror kanskje MB blir litt overkill. Hvor mye mer får man ut av prosessoren på et sånt MB egentlig? Ser det gir 1 ekstra FPS i L4D. Hmm... Ikke helt sikker på hvorfor jeg skulle gå for Asus Maximus III Formula fremfor det jeg valgte. Begge har bra kompatibilitet. Noen spesielt du tenker på?

 

Stille oppsett er prioritet. Vil heller ikke ha særlig med blått lys. Tror jeg kommer til å kjøpe noen vifter etterhvert - dersom det blir for bråkete. Tror GPU vifta bråker litt mindre enn standard referansekorta?

Lenke til kommentar

2: Du sier du vil ha et stille system samtidig som du ønsker å overklokke. Med standardkjøleren kan man egentlig bare oppnå en av tingene, dersom du ønsker å klokke litt mer og samtidig ha en ok temperatur er 3. parts-kjøler kjekt å ha :)

 

3/4: Alle hovedkort til i5, dvs på 1156, støtter 4 rambrikker i to kanaler. (Det er bare 1366 (i7) som har 3 kanaler og dermed 6 spor til ram.) Det er marginalt bedre med 2*2GB enn 1*4GB. 4GB er normalt sett nok dersom du ikke har spesielle behov. Dersom du skal klokke er det greit å ha ram som tåler litt mer fart og moro enn de aller billigste, men ytelsesforskjellen på dyrere rambrikker er heller ikke så stor at det er noe vits i å kaste pengene sine etter ram-fabrikantene ;)

Lenke til kommentar

Måtte fikse nettsiden til en venn, så ble litt forsinket. Men nå er jeg her altså med varene på slep!:thumbup:

 

Case.png?t=1271548716

 

Kabinett: Fractal Define R2

Prosessor: Intel Core i5 750

Skjermkort: MSI Radeon HD 5850

Hovedkort: Asus P7P55D

Minne: Crucial BallistiX DDR3 4GB

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB

Brenner: Liteon IHAS424

Kjøling: Corsair H50

Strømforsyning: OCZ Z-Series 650W

Skjerm: NEC MultiSync EA231WMi

Pris: 11 655 kroner hos Amentio

  • Kabinettet har et mer solid preg over seg med utførelse i aluminium framfor plastikk. Den har bedre støyisolering, lettere innstallasjon av komponenter og koster knapt halvparten av Antec P193. Solid førstevalg.
  • Skjermkortet fås betraktelig billigere via Amentio.
  • Hovedkortet P7P55D gir mer enn nok av muligheter for overklokking, og støtter framtidig oppgradering til Crossfire.
  • Minnet har litt lavere latency enn det du valgte, som faktisk betyr at det er litt raskere!
  • Samsung SpinPoint F3 er den raskeste tradisjonelle harddisken, og også den billigste. Banker Western Digital Green ned i støvlene.
  • Brenneren er den beste, og koster bare 15 kroner mer enn de billigste. Du har råd til dette!
  • Utrolig lettmontert vannkjøling til prosessoren, som gir lave temperaturer for høy overklokk og lavt støynivå.
  • Strømforsyningen har bedre effektivitet enn Corsair sin, og 650W holder i massevis til alle mulige framtidige oppgraderinger.
  • Har selv Samsung XL2370. Det er en grei skjerm, men litt i overkant lyssterk slik at det er en smule ubehagelig å bruke den om kveldene i litt dunklere omgivelser. Dersom du legger i 500 kroner til, får du altså Nec sin superskjerm. Den har en annen type panel (IPS) som gir betraktlig bedre bildekvalitet og innsynsvinkel (test). Uten tvil et mye bedre valg enn XL2370.
  • Har valgt å ikke inkludere noen SSD foreløpig, da det forventes at Intel kommer med sin tredje generasjon av X25-M serien allerede i vinter. Da blir prisene mer spiselige og du får større lagringskapasitet (og disken derav en helt annen rolle i systemet).
  • Kjølepasta følger med de fleste tredjepartskjølere, inkludert denne.
  • Operativsystem har du selv? Hvis ikke bør dette kjøpes.

Håper du blir fornøyd.:new_woot:

Lenke til kommentar

ok, takker for flott svar! :new_woot: '

 

IPS panelet virker litt "tja" mtp. etterslep i gaming: fra 4-14 ms responstid. VEL OG MERKE: det er ikke "responstid" som har noe å si. "responstid" på 14 ms er humant umulig å oppdage, mens "input lag", det er ofte på rundt 200ms, og det måler ingen. Hvorfor????

 

Det virker som input lag (dvs. tiden det tar fra data-kabel-skjerminntak-skjerm elektronikk og skjermbilledbehandling til faktisk bilde) er ganske lavt siden noen tester forteller at dette virker ganske bra. Responstid på 14-4 ms betyr absolutt ingenting for meg.

 

Problemet er at jeg ikke har en reell gaming situasjon å sammenlikne med. Jeg finner ikke en test som klart sier at FPS spill funker fett. Det må vel en "test" til - eller en person som meg som kjøper og ser med kritiske øyne.

 

Vi får se. Vurderes på søndagen. Flere innspill takk ;D

Endret av lars_E_E
Lenke til kommentar

Ser ikke galt ut mtp. denne testen:

 

http://www.bit-tech.net/hardware/monitors/2010/01/07/nec-multisync-ea231wmi/2

 

"Games looked fantastic too, with the lush, green forests in Crysis looking incredibly realistic. There was superb depth to the scenery of the game on the NEC, even if the HP went a little further with the wow factor."

 

"Our input lag test revealed no issues either, with the NEC keeping up to the millisecond with our virtually input lag-free Dell 3008WFP-HC control monitor. While we were worried that the quoted 14ms response time would lead to blurry images and ghosting in games, the NEC displayed roughly the same level of lag as the HP - it was fine, if not exceptional."

 

Igjen - dette fordi "input lag" bør testes, ikke fiktiv "respons tid".

Lenke til kommentar

Har ennå ikke fått oversikt på hovedkortfronten. Ser det blir foreslått mye forskjellig på mange forskjellige forum. Siste forslag er sikkert bra nok.

 

Men, hva er nå den faktiske forskjellen på f.eks. Asus P7P55D "plain" vs. Asus P7P55D - pro, E, Evo, Deluxe for den helt allminnelige bruker som bare skal overklokke litt.

 

Blir fristet til å kjøpe dyrere enn nødvendig, fordi jeg ikke vil "gå glipp av noe".

 

Har forøvrig lest at enkelte av Asus korta her ikke funker bra med CF. Dette gjelder spesielt "plain" Asus P7P55D.

Endret av lars_E_E
Lenke til kommentar

jfgi...

 

http://www.tomshardware.co.uk/forum/266523-12-asus-p7p55d-questions

 

Ctrl+F "Techno-boy" og "signaltonoise"

 

Her kommer det vel frem at en bør gå litt opp fra grunnmodellen.

 

Skjønner likevel ikke "Maziar" sitt innlegg helt: "About the difference between those motherboards,i just checked ASUS's site and the and the differences are in PCI-E slots,heatsinks and some other extra features,for example P7P55D Deluxe and P7P55D Premium have TurboV Remote which others don't, or P7P55D Deluxe,P7P55D EVO,P7P55D Premium and P7P55D PRO support SLI/CF at dual 8x mode whereas the other model support it at 16x4x mode(which if you don't want to game its not very important),other differences like i said are minor like heatsinks etc."

 

Jeg kommer til å kjøre CF. Hva menes med dual 8x eller 16x mode her?

Endret av lars_E_E
Lenke til kommentar
It's difficult to know what to say beyond that in all honesty - The P7P55D "just works", and it works well, with a not insubstantial handful of bells and whistles for anyone looking for gadgets above and beyond the bare basics. It looks good, it's well designed, it performs as expected, overclocks exceedingly well and it's very, very stable - Really, is there anything more you could ask for of any motherboard that sits just above the £100 price point? I certainly can't think of anything.

- EliteBastards

 

Dette kan jeg bekrefte selv, da jeg har samme kort i min egen data. Forskjellen mellom P7P55D og P7P55D-E er at sistnevnte har støtte for USB 3 og SATA 600, fremtidige standarder for filoverføring fra USB-enheter og harddisker. Intel har annonsert Lightpeak som en konkurrent til USB 3, og det er mulig at denne vil ta over i stedet, men det vet man for lite informasjon om enda. Asus P7P55D Pro har to PCIe x16 porter til skjermkortene som kan dele ressursene mellom seg i 8x/8x konfigurasjon i Crossfire. Dette gir litt bedre ytelse enn standardutgavens 8x/4x modus. Jeg vet ikke helt hvor stor forskjellen blir med HD 5850 i CF, men 4x holder altså ikke for at den skal utnytte sitt fulle potensiale i hvert fall. Verdt de ekstra 300 kronene oppgraderingen koster? Med ditt opprinnelige budsjett, jo kanskje.:p

Lenke til kommentar

Riktig. Jeg ville kanskje gått for Asus P7P55D-E PRO, når jeg først tenker meg om. Da får du utnyttet CrossfireX fullt ut og har SATA3 tilgjengelig for eventuell oppgradering med Intel X25-M G3 i vinter. Det er forresten lite vits i å kjøpe Sapphire sin Toxic-variant av HD 5850. Ytelsen er kun marginalt bedre (du merker det neppe engang) og støynivået på skjermkortet er veldig lavt selv uten ekstra kjøling. Derfor er du mye bedre tjent med å bare velge det billigste tilgjengelig. :)

Lenke til kommentar

Dual 8x betyr at hovedkortet har en 16x PCIE-kanal som deles i to når du kjører to grafikkort, og dette gir noe lavere ytelse i crossfire, dual 16x betyr at det har to fulle 16x-kanaler hvorav en ikke brukes med bare ett grafikkort. 16x+4x betyr at det første kortet får en full 16x, mens det andre må nøye seg med fire. Det er få kort som har sistnevnte i dag. P55 har dual 8x, mens X58 har dual 16x. Jeg fant en fin test av forskjellen på disse i crossfire hos Anandtech.

 

Ellers vil jeg påpeke at Asus P7P55D hverken har SATA 600 eller USB 3.0, og du må ikke mye opp i pris for å få hovedkort som støtter dem.

 

Og til sist vil jeg si at jeg ikke er enig med Agentspoon i anbefalingen av vannkjølingssettet fra Corsair. Tester viser at det gir dårligere ytelse enn tilsvarende prisete luftkjølere.

 

Edit: var visst litt sent ute med dette svaret, skrev det etter innlegg nummer 14. Uansett, kan like greit la det stå.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...