karobaro Skrevet 16. april 2010 Skrevet 16. april 2010 Heihei! Noen som kan svare på dette? 1. Hva vil det si å klone en organisme? 2. Hvordan kan en plante bli klonet? 3. Hvordan kan et kloningsforsøket med frosk bli gjennomført? 4. Gi argumenter for og/eller imot kloning? Setter pris på alle svar!
Quaric Skrevet 16. april 2010 Skrevet 16. april 2010 Tviler på noen er villige til å gjøre leksene for deg:)
karobaro Skrevet 16. april 2010 Forfatter Skrevet 16. april 2010 Tviler på noen er villige til å gjøre leksene for deg:) Haha! er lov å prøve
Flimzes Skrevet 16. april 2010 Skrevet 16. april 2010 Du har samme bok som jeg har hatt, svarene står i klartekst i boka, er bare å lese. Tok meg under 5 minutter å kopiere ut svarene.
Sitronsaft Skrevet 16. april 2010 Skrevet 16. april 2010 Hmm, synd at denne tråden er et resultat av latskap og mangel på arbeidsmoral. Kloning er et veldig interessant tema som jeg gjerne skulle diskutert ytterligere. Om ingen har problemer med å hjelpe trådstarter med leksene "ufrivillig" (såfremt han ikke har klart å gjøre leksene sine på dette tidspunkt) ville jeg satt pris på om trådstarters spørsmål ble besvart. 1. Å klone en organisme vil si å lage en ny organisme med identisk arvemateriale (identisk DNA). På et pattedyr kan dette gjøres ved å fjerne kjernen til en eggcelle (kjønnscelle hos pattedyr av kvinnelig kjønn med 23 kromosompar), og erstatte denne kjernen med en kjerne fra en stamcelle (f.eks. fra ryggmargen eller et foster. Dette er en celle med 46 kromosomer i kjernen). Slik har man altså en "kunstig" eggcelle med 46 kromosomer i kjernen, som om den hadde blitt befruktet av en sædcelle (kjønnscelle med 23 kromosomer fra et pattedyr av mannlig kjønn). Nå (om alt går som det skal) kan eggcellen starte celledeling (mitose) på vanlig måte som den ville gjort om en vanlig eggcelle hadde blitt befruktet av en sædcelle, og det dannes et embryo som til slutt vil bli et foster. Alle celler i en organisme inneholder DNA (arvematerialet, 23 kromosomer fra far og 23 kromosomer fra mor (eller 46 fra "kloneforeldreren") og dette DNA'et er likt i alle cellene, pga alle cellene opprinnelig stammer fra den ene første cellen som ble dannet ved befruktning (de har delt seg millionvis av ganger, selve delingen av DNA'et skjer gjennom en prosess kalt proteinsyntese, som man lærer i forenklet versjon i Naturfag VG1). Hos en klone vil dermed alle celler ha nøyaktig likt DNA som cellen som ble tatt fra f.eks. ryggmargen til "cellegiveren". Det er ikke snakk om å lage en person som ser helt likt ut som en annen, eller har nøyaktig samme egenskaper. Men utseende vil nok ligne veldig, ettersom DNA'et er helt likt. 2. Jeg har ingen anelse. 3. Jeg vet ikke sikkert, men jeg går ut ifra at det kan gjøres på den måten nevnt i punkt 1. 4. Argumenter for kloning er at man kan klone dyr som er gode, f.eks. sterke hester uten sykdom som har levd lenge, eller en ku som gir mye melk. Det har også en viss vitenskapelig verdi, å klone ting for å vite at man kan, som igjen kan åpne for annen nytteverdig forskning. Argumenter mot kloning er at det er etisk feil på mange måter, spesielt kloning av mennesker. Det setter også en naturlig brems for evolusjon, noe som går helt imot naturen og dens naturlige gang. Arvelige sykdommer hos "cellegiveren" vil være helt identiske hos klonen osv. Fins nok tusenvis av flere argumenter både for og mot, men dette er det jeg kommer på i farten.
Flimzes Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 2. Planter er veldig enkelt å klone, de aller fleste planter overlever og blir til to om du knekker av et blad fra stilken og setter det i vann. 3. Om du kutter av et froskebein så tviler jeg på at det vokser ut ett nytt ben på frosken, og enda mer på att beinet vokser ut til en ny frosk. Derimot så har man kunstig befrukting av egg, som tillater at man kan tømme det genetiske inneholdet i to egg, fylle de opp med et genetiske inneholdet du vil ha - i to eksemplarer, og reimplanetere dem i en froskemors mage. Dette er (sterkt forenklet) slik de klonet sauen dolly.
Foxboron Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 (endret) jeg hadde en prosjekt oppgave på detta. 8 sider med hvordan kloning forgår (dolly, og menneske kloning). etiske probelemer, etikk og mulighetene ved kloning XD ble en karakter 5 dårlig svar på 2 her, http://www.essortment.com/all/plantsclonesho_rvca.htm google <3 Endret 17. april 2010 av JuletreDuden
Flimzes Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 Det står faktisk nøyaktig det jeg skrev, og så står det masse ekstra om forksjellen på det og vanlig frøsåing
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå