stonhans Skrevet 14. april 2010 Skrevet 14. april 2010 Hei, jeg har aldri bygd en datamaskin. Dette blir derfor min første! Jeg gleder meg til å begynne. 2-3 ganger i uken jobber jeg som pressefotograf, og jeg har til nå brukt en (laptop) Acer Aspire 5738ZG. Personlig syns jeg det er en grei maskin, men det er liksom ikke en arbeidshest. Og om jeg jobber med flere store bildefiler samtidig, begynner maskinen å jobbe sakte. Jeg blir å bruke den bærbare maskinen når jeg er utenfor huset mitt og jobber, men jeg trenger en datamaskin her hjemme som er veldig bra. En maskin jeg kan oppgradere over tid. Derfor tenkte jeg på dette oppsettet. Akkurat nå ser det kanskje litt basic ut, og jeg planlegger å kjøpe inn alle komponente over en periode på ca. 3 måneder. Men jeg har planer om å oppgradere etterhvert! Helst med en bedre prosessor (i7 ?), doble skjermkort, hovedkort, ram, flere harddisker, bedre psu og evt. andre ting. Jeg ser heller ikke bort i fra at datamaskinen blir brukt til spill. Jeg skal bygge datamaskinen alene, for jeg ønsker å lære det tekniske. Men hva synes dere om oppsettet? Skjerm, mus og tastatur skal jeg også kjøpe, men først ønsker jeg å bygge maskinen. Hva tror dere om vannkjøling/kjøling? Hva tror dere jeg trenger? Takk.
Eirik Skrevet 14. april 2010 Skrevet 14. april 2010 Vil foreslå dette oppsettet: https://prisguiden.no/profil/lister/113914 Langt bedre. Takler spill på akseptable instillinger, og bør gjøre foto-jobben rask og effektiv. Er ikke nødvendig med i7, etter min mening. Vannkjøling kan jeg også sette opp til deg, om du vil det
stonhans Skrevet 14. april 2010 Forfatter Skrevet 14. april 2010 Vil foreslå dette oppsettet: http://www.prisguide...l/lister/113914 Langt bedre. Takler spill på akseptable instillinger, og bør gjøre foto-jobben rask og effektiv. Er ikke nødvendig med i7, etter min mening. Vannkjøling kan jeg også sette opp til deg, om du vil det Takk for hjelpen! Det er alltid greit å få hjelp av folk som har greie på dette Eneste jeg er bekymret for, er om kabienttet du henvedte meg til er luftig nok? Personlig føler jeg for å gå for Corsair Obsidian 800D. Men det blir kanskje litt overkill?
vidarkri Skrevet 15. april 2010 Skrevet 15. april 2010 Kjøp hva du vil du, både Corsair Obsidian og Antec P183 er knallgode kabinetter. Antec kabinettet vil nok være vesentlig stillere enn Corsair kabinettet hvis støy betyr noe. Og Antec kabinettet har god luftflyt så ingenting kommer til å smelte hvis det er det du er redd for.
Eirik Skrevet 16. april 2010 Skrevet 16. april 2010 Og det er langt billigere. Men du velger såklart selv Men verdien av en SSD for eksempel er for min del langt høyere enn verdien av et hefitg kabinett.
stonhans Skrevet 16. april 2010 Forfatter Skrevet 16. april 2010 (endret) Sjangsen er stor for at jeg jeg kommer til å gå for kabinettet, wikipedersen lenket til. Men unnskyld at jeg spør dumt: Er en SSD en flash-harddisk i 2,5" format, hvor man primært bare skal lagre operativsystemet på? Endret 16. april 2010 av stonhans
Stonescream Skrevet 16. april 2010 Skrevet 16. april 2010 Foreløpig er ssd disker best til det området -> samt småfiler du åpner/lukker mye pga lese/adgangshastigheten. Til store filer er det fortsatt "helt OK" med vanlige disker.
vidarkri Skrevet 16. april 2010 Skrevet 16. april 2010 Foreløpig er ssd disker best til det området -> samt småfiler du åpner/lukker mye pga lese/adgangshastigheten. Til store filer er det fortsatt "helt OK" med vanlige disker. Du må jo ha begge typer disker. Men du vil oppleve maskinen som mye freskere og responsiv ved å sette en SSD som OS disk ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå