Gå til innhold

Router tar regelmessige pauser - Linksys WRT54G


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har et noe heller ustabilt trådløst nett hjemme. Problemet ligger i at nettet kan bare plutselig bestemme seg for at nei, jeg gidder ikke mer og streiker i et par minutter før det skal funke igjen. Dette har nå begynt å skje ofte. Alt for ofte. Routeren er av typen Linksys WRT54G koblet opp sammen med en Linksys Phone Adapter.

 

Vi har nå hatt denne routeren i ... Vel, nesten ett og et halvt år nå, vil jeg tro. Og den funket fint det første halvåret før vi måtte regelmessig ta ut og inn strømmen av både den og phone adapteren. Dette ble jo hele familien vant med og vi var vel fornøyd siden å ta ut og inn strømmen ikke er mye til stress. Men nå den siste tiden så detter selve internetten bare ut. Man er koblet opp og alt det der, men helt ut av det blå så takker den for seg og tar seg et par minutter. Dette er stress.

 

Å ikke ha tilgang til stabil internett er ganske så hemmende og det hadde ikke skadet å få det tilbake.

Jeg håper nå at det sitter noen som har irritert seg over det samme og fikset det eller rett og slett bare noen som vet hva jeg må gjøre.

Har lest noe om ny firmware og sann, er usikker på om det er blitt gjort. Så hvis det kan være en mulig ting å gjøre for å fikse en heller dårlig router så gjør jeg det. Det eneste jeg har gjort selv er å restarte den èn gang, som forøvrig var i går, uten hell.

 

Hvis noe er uklart eller dårlig formulert, så er det bare å spørre.

Takker på forhånd for alle svar.

Endret av Raknes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går det noe trafikk over routeren når dette skjer?

Et vanlig problem er torrents, iom. at dette overbelaster routern med antall connections. Dersom torrents er i bruk, kan dere forsøke å stille ned antall samtidige connections i torrentprogrammet.

 

Edit.

Regner med at du har forsøkt å oppdatere firmwaren til routeren?

Endret av covah
Lenke til kommentar

Jeg har selv denne ruteren, og det er ingen tvil om at den sliter endel når det er koblet til flere pcer samtidig, og særlig hvis den må jobbe mye med filoverføring etc... Med litt tweaking har jeg derimot funnet ut at den fungerer tilfredstillende, men for min del var det en nødvendighet å installere dd-wrt på den for å få den stabil, og for å få de innstillingsmulighetene som jeg trengte for å få den stabil.

 

Det som hjalp meg mest var å skru av UPNP, overklokke den en smule, justere antall åpne og halvåpne connections som var tillatt samt skru av DHT i eventuelle torrentklienter på nettverket.

 

/Espen

Lenke til kommentar

Har WRT54GL versjonen selv. Med dd-wrt firmware kan jeg kjøre ~50 torrents samtidig uten at routeren har noen ustabiliteter.

 

Selv om det er enkelt å flashe til 3.parts firmware, kjenner jeg flere som har klart å ødelegge routeren ved å gjøre dette. Det var derfor jeg anbefalte å prøve å oppgradere med original firmware først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...