Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en starter ikke med minne i duel channel - Tom for ideer


Anbefalte innlegg

Jeg satt sammen en ny pc før påsken med følgende oppsett:

ASUS M4A79T Deluxe

Phenom 2 X4 965 Black Ed.

XFX Radeon 5870

2 x Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

650W Corsair PSU

 

Da jeg skulle starte maskinen så fikk jeg ikke noe bilde på skjermene, så jeg ble nødt til å låne en ddr3 1333mhz brikke for å få flashet biosen til siste utgave (3004). Da ville pcen starte opp med min ram.

 

Så begynte pcen fryse i hytt og pine, med diverse blåskjermer, som blant annet annet var relatert til minne, og generelle hardware errors som ikke kunne spesifiseres.

 

Jeg har testet med både auto instillinger i BIOS, og ved å sette instillingene manuelt, samt øke volten litt på brikkene. Memtest86+ på en og en brikke passerte uten feil og i singel channel med 2 brikker, men memtest fryser bare med dual channel, om jeg i det hele tatt kommer så langt.

 

Virker som det skjedde hver gang jeg kjørte dual channel, en og en brikke fungerte fint, samme med 2 brikker i singel channel. Så jeg gikk utifra at rammen hadde problemer, siden disse brikkene ikke stod på QVL lista til hovedkortet.

 

Derfor kjøpte jeg et par OCZ DDR3 4 GB Platinum Edt.Dual Ch.

PC3-10666 2x2048MB 1333MHz. Disse står oppført på QVL lista.

Men fortsatt det samme problemet! Funger en og en, funger i singel channel, men så fort jeg prøver dual channel så fryser pcen under hovedkort skjermen, eller i BIOS, med 3 raske pip (Base 64K RAM failure). Eller så får jeg hele skjermen fylt opp av rosa og grønne firkanter med forkjellige tegn inni, eller ikke noe skjermbilde.

 

Så hva kan det være? Memory controllern på hovedkortet?

 

Andre ting jeg har prøvd er:

Bytte kabinett til et med bedre luftflyt i tilfelle varme var problemet.

Kjøpt ny CPU vifte.

Prøvd med et annet skjermkort.

 

Noen forslag til hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, kan godt tenkes at det er hk, men hadde prøvd å ta ut cpu og sjekke om noen av pinsa på baksiden er bøyd, det kan føre til mye rart, blant annet at den ikke funker med dualchannel. Skal veldig lite til, så se godt etter.

Ellers er det mest sansynlig at det er hk, er ikke lenge siden påske, så bare å sende det tilbake, selv om de ikke finner feilen kan du sende det på angrefrist og kjøpe nytt.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hmm, kan godt tenkes at det er hk, men hadde prøvd å ta ut cpu og sjekke om noen av pinsa på baksiden er bøyd, det kan føre til mye rart, blant annet at den ikke funker med dualchannel. Skal veldig lite til, så se godt etter.

Ellers er det mest sansynlig at det er hk, er ikke lenge siden påske, så bare å sende det tilbake, selv om de ikke finner feilen kan du sende det på angrefrist og kjøpe nytt.

 

Lykke til.

 

Takker for svar. Jeg skal sjekke cpu om det kan ha skjedd noe der. Hovedkortet har jeg sendt en reklamasjonsforespørsel på. Så får se hva som skjer der, men som du sier er det muligens angrerett på det. Tenkte plukke opp et gigabyte 790FX kort istedet siden de får mye skryt.

Lenke til kommentar

Ser at du kjøpte 1333 MHz brikker, men problemet er det samme. Ikke lett så si, men den feilen du får er at de første 64K RAM ikke blir lest. Kan være minne kontroller eller det kan være RAM slot.

 

Setter du RAM brikkene i de røde slotene eller?

 

yeah bytta til 1333 mhz minne fordi leste at am3 kort kan være ganske sære med 1600mhz og trudde det var feilen. Jeg trur ikke det er slotsa, for det funker med en brikke uansett slot. Det funger også med single channel i begge kombinasjonene.Så fort jeg setter de dual channel, gjelder både de svarte og orange slots, så får jeg ikke boota. :/

 

Navnet på den 3 beep feilmlden er vist noe som henger igjen fra da 64 kb ram var maks, men refererer til minne feil. Men sjangsen for at jeg får 6 rambrikker fra to produsenter, med samme feil. Får prøve et nytt hovedkort og se om det fikser problemet.

 

 

husk at hvis du har 2 brikker så er det vanelig at pcn ikke vil starte opp på spor 1 og 3 hvor 1 er nærmes cpu. bytt til 2 og 4 håper det funker

 

Dette er AMD så de to første slotsa og de 2 siste brukes til dual, i motsetning til Intel hvor det er som du sier. Men som nevt ovenfor så fungerer de singel channel i begge kobinasjoner(1+3 og 2+4), men ikke i noen av dual channel oppsettene(1+2 eller 3+4).

 

Hadde det bare vært så lett :/

Endret av Dobbelmoral
Lenke til kommentar

yeah bytta til 1333 mhz minne fordi leste at am3 kort kan være ganske sære med 1600mhz og trudde det var feilen. Jeg trur ikke det er slotsa, for det funker med en brikke uansett slot. Det funger også med single channel i begge kombinasjonene.Så fort jeg setter de dual channel, gjelder både de svarte og orange slots, så får jeg ikke boota. :/

 

AM3 kort er ikke sære med 1600 MHz RAM brikker, men det HK du har, får du kun utnyttet 1600 MHz hvis du overklokker. Dette gjelder også HK med Intel chipset, som mitt HK som er et Maximus II Formula (bruker dog DDR2 minne, og det støtter ikke så høy frekvens da).

 

Det som lurer mange er at de leser at hovedkort støtter opptil 1600 MHz DDR3 RAM, men dette gjelder kun hvis du overklokker. Driver du ikke å overklokke HK/CPU etc vil det ikke ha noen vits å kjøpe 1600 MHz RAM.

 

Jeg fikk også den 64K feilen med Corsair Dominator RAM, byttet til Kingston HyperX brikker, og ingen feil. De Corsair brikkene mine var i QVL til Asus, men fikk feil etter en stund med dem. Hvis mulig, prøv å bytte til Kingston brikker, jeg kan ikke love at dette vil hjelpe deg, men det fikset mine problemer meed RAM.

Lenke til kommentar

yeah bytta til 1333 mhz minne fordi leste at am3 kort kan være ganske sære med 1600mhz og trudde det var feilen. Jeg trur ikke det er slotsa, for det funker med en brikke uansett slot. Det funger også med single channel i begge kombinasjonene.Så fort jeg setter de dual channel, gjelder både de svarte og orange slots, så får jeg ikke boota. :/

 

AM3 kort er ikke sære med 1600 MHz RAM brikker, men det HK du har, får du kun utnyttet 1600 MHz hvis du overklokker. Dette gjelder også HK med Intel chipset, som mitt HK som er et Maximus II Formula (bruker dog DDR2 minne, og det støtter ikke så høy frekvens da).

 

Det som lurer mange er at de leser at hovedkort støtter opptil 1600 MHz DDR3 RAM, men dette gjelder kun hvis du overklokker. Driver du ikke å overklokke HK/CPU etc vil det ikke ha noen vits å kjøpe 1600 MHz RAM.

 

Jeg fikk også den 64K feilen med Corsair Dominator RAM, byttet til Kingston HyperX brikker, og ingen feil. De Corsair brikkene mine var i QVL til Asus, men fikk feil etter en stund med dem. Hvis mulig, prøv å bytte til Kingston brikker, jeg kan ikke love at dette vil hjelpe deg, men det fikset mine problemer meed RAM.

 

Skal prøve brikkene mine i oppsettet til en kamerat av meg som har samme hk, for å sjekke om det er kompabilitet.

 

Fikk du 64k feilen uansett hvordan du kjørte brikkene(single/dual)? Syns bare sjangsene for at det verken fungerer med OCZ brikkene mine, eller corsair brikkene mine, er litt liten.

Lenke til kommentar

Jeg fikk feilen uansett hvordan jeg hadde RAM installert. Tja, at HK ditt hverken virker med OCZ eller Corsair skal du ikke se bort fra. Jeg har lest mange tråder hvor OCZ brikker ikke virker på et Asus HK, samme hvilket HK det er snakk om, og det samme med Corsair, dog ikke så ofte.

Jeg vil ikke dømme hverken OCZ eller Corsair nord og ned, men mange ganger er det Kingston som er kongen med Asus HK, dessverre.

Lenke til kommentar

Jeg fikk feilen uansett hvordan jeg hadde RAM installert. Tja, at HK ditt hverken virker med OCZ eller Corsair skal du ikke se bort fra. Jeg har lest mange tråder hvor OCZ brikker ikke virker på et Asus HK, samme hvilket HK det er snakk om, og det samme med Corsair, dog ikke så ofte.

Jeg vil ikke dømme hverken OCZ eller Corsair nord og ned, men mange ganger er det Kingston som er kongen med Asus HK, dessverre.

 

Ram kan være sært så kan jo selvfølgelig hende! Får teste det i samme hk hos en kammerat av meg å se om de fungerer der.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å kjøre Memtest86+, bruk versjon 3.5 hvis du har mindre enn 4GB RAm du vil teste eller versjon 3.4 for mer enn 4GB RAM.

 

Hvis du har en Linux CD/DVD liggende og slenge kommer jo disse med Memtest inkludert. Bare stapp inn Linux CD/DVD og boot PCen fra platen. Velg så Memtest for å sjekke minnet.

 

Glemte å si det, jeg endte opp med å bytte både HK og RAM, hadde tidligere et Asus P5Q Deluxe HK med Corasir Dominator minne. Har nå det som står i signaturen min.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å kjøre Memtest86+, bruk versjon 3.5 hvis du har mindre enn 4GB RAm du vil teste eller versjon 3.4 for mer enn 4GB RAM.

 

Hvis du har en Linux CD/DVD liggende og slenge kommer jo disse med Memtest inkludert. Bare stapp inn Linux CD/DVD og boot PCen fra platen. Velg så Memtest for å sjekke minnet.

 

Glemte å si det, jeg endte opp med å bytte både HK og RAM, hadde tidligere et Asus P5Q Deluxe HK med Corasir Dominator minne. Har nå det som står i signaturen min.

 

 

Har mentestet minnet en pass eller to på en og en brikke, samt to i sigle channel og det går fint. I tilegg har jeg kjørt prime95 med den testen som går på cpu og endel ram. Dette fungerer fint, men så fort jeg bytter til dual channel så fryser PCen igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...