Gå til innhold

Trenger innspill til PC-oppsett 12-15k


Anbefalte innlegg

Under følger vår første post. Det eneste vi endret var skjermkortet som ble Sapphire Radeon HD 5850. Vi gleder oss :-)

 

-------------

 

Hei

 

Vi er to kammerater som kjøper ny PC hvert tredje år. Den ene bruker én skjerm (1680x1050), mens den andre bruker tre skjermer (5760x1080). PCene brukes primært til spill. Det er viktig at de er så stille som mulig da de er plassert på soverom og stue. Vi vil ha et "high-end" oppsett som også gir "good value for money". Dermed tenker vi å velge bort i7 930 CPU og 5870 GPU mot i5 750 CPU og 5850 GPU.

 

Våre kommentarer til oppsett


  •  
  • Antec Performance One P183
    Vi har hatt Antec Solo tidligere og har vært fornøyd med lavt støynivå (god demping og gode løsninger). P183 ser ut til å komme bra ut på tester.
  • Antec CP-850 850W
    Denne ser ut til å være rimelig i forhold til ytelse og har luftinntak bak i stedet for under (passer kabinett).
  • Asus P7P55D
    Et hovedkort som ser ut til å være populært og kommer godt ut på tester.
  • Intel Core i5 750
    I valget mellom et i7 og et i5-oppsett så falt vi ned på i5 da det virker som man ikke får så mye igjen ytelsesmessig i dagens spill. Samtidig virker hovedkortene dyrere.
  • Sapphire Radeon HD 5850
    Valget sto mellom 5850 og 5870. 5870 koster 50% mer og gir 15% bedre ytelse. Vi mener at ytelsesforbedringen ikke rettferdigjør prisen.
  • Corsair XMS3 DDR3-1600 CL8 4 GB ( 2x2 GB )
    Vi vil ha 8GB og velger to av denne.
  • Noctua NH-D14
    Denne har fått god omtale og ser ut til å passe luftstrømmen i kassen bra. Vi tror og at den vil passe i valgte kabinett.
  • Samsung Spinpoint F3EG 2 TB
    Valgt pga lavt støynivå. 5400rpm er lavt, men vi forstår det slik at den ikke er nevneverdig tregere enn eldre 7200rpm-disker.
  • Intel X25-M
    Vi velger en stk 80GB SSD-disk til OS og spill. Planen var å velge to 40GB SSD i RAID0, men det viser seg at det kan være problemer med drivere blant annet.

 

Handlevogn

 

Totalprisen er på rundt 12k som dere ser. Det er litt rom i budsjettet. Dermed kan vi ta oss råd til dyrere deler om disse gir "good value for money"

 

Kommentarer til oppsettet mottas med takk :-)

 

Edit:

Byttet ut 2x40GB SSD i RAID0 med 1x80GB SSD.

Endret av Kfinn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tanken var først og fremst på støydemping, og tenkte da på noe a'la denne PCen:

http://www.3dgameman.com/reviews/1094/quietelite-executive-workstation-quiet-pc

http://www.endpcnoise.com/cgi-bin/e/std/category=Elite_PCs.html?id=gd3TFzwh

 

Fractal Design kabinettet fra forslaget til Komplett ble valgt grunnet pris og grunnet at støydempingsmatter er ferdig montert, selv på døren i front. Et lite ekstra pluss i margen er at det følger med Viftekontroller for 3 vifter med til Define R2 kabinettet. Min tanke var da å montere en vifte i front for å kjøle hardisken, en vifte i bunn for å trekke inn kald luft og en vifte i topp for å trekke ut varm luft. CoolIT ECO A.L.C kjøleren er PWM styrt, så den kontrollerer selv riktig viftehastighet.

 

Når det gjelder SSD diskene var tanken ført på lagringskapasitet. Uansett hvordan man vrir og vrenger på saken, mener jeg at 40GB blir hakket for lite. Dette spesielt om man også har palner om å installere spill på disken, og kjøre spill på en 5400rpm HDD er ikke noe jeg kunne tenke meg. På forslaget fra Komplett er Crucial RealSSD C300 disken benytter nye SATA 6 Gbps, noe som gjør dette til den raskeste SSD'en på markedet per dags dato. Relativt god lagringsplass for en SSD er heller ikke å forakte.

 

Valget på AMD ble valgt grunnet Gigabyte's AMD 790X og AMD 790FX hovedkortene har gode USSB 3 og SATA 3 kontrollere. På en Gaming PC er det heller ikke store forskjellen mellom Phenom II og Core i5.

 

Med tanke på støynivå og faktisk mer ytelse, er det verdt å vurdere skjermkort med bedre kjøler enn den standard stock kjøleren. Eksempler på slike skjermkort er MSI Twin Frozr II, PowerColor PCS+, Sapphire TOXIC, Sapphire VAPOR-X og HIS iCooler V.

Lenke til kommentar

Hei

 

Kabinettforslaget mottas med takk. Godt innspill. Støydemping og luftstrømmer er viktig.

 

Når det kommer til SSD så har du nok rett i 40GB er lite, men vi skal sette to disker i RAID0 slik at kapasiteten blir 80GB. USB3 er vel en teknologi som er helt i spebarnsfasen og vi føler at dette er lite aktuelt. USB 2.0 fungerer bra. SATA3 kjenner jeg ikke til.

 

Har du forslag til skjermkort med 5850- eller 5870-chipsett som bruker en bedre kjøler en stock-kjøler?

 

 

Ellers er det lite tilbakemeldinger på dette oppsettet så da er det vel rett å tro at det ikke har mange feil...

Lenke til kommentar

Hva med å droppe SSD og heller kjøpe i7 930 og HD5870? Ser at du velger bort dette, men se på denne riggen her:

st. ASUS RADEON HD5870 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP 5010368334 På lager 3 040,00 kr 3 040,00 kr [Ta bort denne artikkelen ]

st. Samsung SH-S223B - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM-stasjon - Serial ATA 5010330472 På lager 179,00 kr 179,00 kr [Ta bort denne artikkelen ]

st. INTEL CORE I7 930 2.8GHZ 8MB S-1366 5010383103 På lager 2 295,00 kr 2 295,00 kr [Ta bort denne artikkelen ]

st. ASUS P6X58D PREMIUM X58 S-1366 ATX 5010374255 På lager [Prisen har steget med 150 kr siden siste gang du besøkte oss.] 2 489,00 kr 2 489,00 kr [Ta bort denne artikkelen ]

st. WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 1TB 7200RPM SATA/600 64MB 5010380103 1-3 dager 829,00 kr 829,00 kr [Ta bort denne artikkelen ]

st. CORSAIR FULLTOWER OBSIDIAN 800D EATX BLACK 5010330628 På lager 2 095,00 kr 2 095,00 kr [Ta bort denne artikkelen ]

st. CORSAIR HYDRO SERIES H50 LIQUID COOLING 5010330329 På lager 589,00 kr 589,00 kr [Ta bort denne artikkelen ]

st. CORSAIR HX 1000W ATX12V 2.2 / EPS12V 5010133779 På lager 1 669,00 kr 1 669,00 kr [Ta bort denne artikkelen ]

st. Noctua NF-P12 - kabinettvifte 5010128898 På lager 159,00 kr 318,00 kr [Ta bort denne artikkelen ]

st. CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 INTEL I7 9XX DOMINATOR 1600MHZ (3X2GB) 5010201081 På lager 1 959,00 kr 1 959,00 k

 

Summen blir ca. 15500. De to Noctuaviftene fester du på radiotaren til H50'en sånn at den kjøler ekstra bra ;) Er bare et forslag, men blir nok denne riggen jeg kjøper. (Hos Dustinhome)

Endret av Reactions
Lenke til kommentar

Hva med å droppe SSD og heller kjøpe i7 930 og HD5870?

 

PC-en beskrevet av trådstarter skal i hovedsak brukes til spill. Etter det jeg har skjønt, så vil ikke i7 930 gi merkbart bedre ytelse over i5 750 i spill. Jeg ser også at HD5870 ikke gir mer enn 15-20% bedre ytelse, og at HD5850 for øyeblikket (og sannsynligvis i en god tid fremover) vil kunne klare å kjøre det aller meste. Gir ikke valgene trådstarter har gjort bedre "value for money"? I det ekstreme tilfellet, vil det ikke lønne seg f.eks. å kjøpe HD5850 nå, og så kjøpe nytt skjermkort til samme pris (rundt 2000 kr) om 1-1,5 år?

 

Når det gjelder SSD, er det et godt poeng at dette kanskje kun merkes på loading-time i spill. Likevel, hvis den generelle ytelsesøkningen er så stor som jeg har lest folk skriver, spørs det om ikke PC-en vil "føles" mer responsiv ved bruk av SSD. Selv om det nevnes at PC-en primært skal brukes til spill, kommer den nok til å bli brukt til mye annet også. :)

Lenke til kommentar

Må si meg enig om forslag til AMD PHII 965 BE. God ytelse med tanke på pris.

 

8 GB ram er overkill for gaming. Noen spesiell grunn for at du ønsker dette?

 

Når det gjelder SSD, kan du ikke like godt kjøpe en Intel X25-M 80 GB og beholde TRIM?

Lenke til kommentar

Må si meg enig om forslag til AMD PHII 965 BE. God ytelse med tanke på pris.

 

8 GB ram er overkill for gaming. Noen spesiell grunn for at du ønsker dette?

 

Når det gjelder SSD, kan du ikke like godt kjøpe en Intel X25-M 80 GB og beholde TRIM?

 

Ifølge denne linken har X25-V TRIM-støtte. Siden disken skal brukes til OS-disk, vil det ikke være naturlig å anta at to X25-V i raid0 vil gi bedre ytelse enn én X25-M?

 

Når det gjelder RAM, kan det godt være at et spill i seg selv ikke trenger mer enn 4 GB. Jeg antar likevel at en del andre programmer (browser++) vil kjøre i bakgrunnen, og at Alt-Tab-ing mellom programmer kommer til å forekomme. Det er vel også slik at Win 7 bruker tilgjengelig RAM til caching, noe som vil føre til at systemet raskere kan åpne f.eks. programmer igjen.

 

SSD-er lider vel fortsatt av at dataene kan overskrives et gitt antall ganger. Pagefile bør vel derfor kanskje unngås så langt som mulig. Med nok RAM vil vel også denne kunne deaktiveres helt? Dette vil vel også i noen tilfeller kunne gi bedre ytelse antar jeg.

 

Bare noen tanker... :)

Lenke til kommentar

Ifølge denne linken har X25-V TRIM-støtte. Siden disken skal brukes til OS-disk, vil det ikke være naturlig å anta at to X25-V i raid0 vil gi bedre ytelse enn én X25-M?

 

Bare en liten glipp fra min side der. Burde vell sagt X25-M eller X25-V. :tease:

 

En SSD er allerede såpass rask at det meste går unna instant. Du vil nok kunne se forskjell på benchmarks, men i den virkelige verden tror jeg ikke det er store forskjellen om du putter det i Raid0 eller ikke. Jeg velger heller TRIM, men det får vel hver en og enkelt vurdere.

 

Når det gjelder RAM, kan det godt være at et spill i seg selv ikke trenger mer enn 4 GB. Jeg antar likevel at en del andre programmer (browser++) vil kjøre i bakgrunnen, og at Alt-Tab-ing mellom programmer kommer til å forekomme. Det er vel også slik at Win 7 bruker tilgjengelig RAM til caching, noe som vil føre til at systemet raskere kan åpne f.eks. programmer igjen.

 

Bruker selv 4 GB RAM, og kan vel aldri si å ha opplevd at maskinen har begynt å slite under multitasking. Kan vel alltids begynne med 4 GB og bygge seg opp hvis man ser behovet? :yes:

Lenke til kommentar

En SSD er allerede såpass rask at det meste går unna instant. Du vil nok kunne se forskjell på benchmarks, men i den virkelige verden tror jeg ikke det er store forskjellen om du putter det i Raid0 eller ikke. Jeg velger heller TRIM, men det får vel hver en og enkelt vurdere.

 

Ah, nå skjønner jeg hva du mente. Etter å ha lest litt mer om raid0 og TRIM-støtte, så virker det som at raid-kontrollere generelt har dårlig med TRIM-støtte. Dette endrer jo saken litt, og som du skriver er det nok bedre å gå for 80GB-en istedenfor 2 x 40GB. Takk for info. :)

Lenke til kommentar

Vi vurderer å bytte ut kjøleren med Coolit ECO ALC da vi liker tanken på å sende varmen fra CPU rett ut av kassen. Samtidig er jo god kjøling av CPU alltid viktig.

 

Vi ser at det er flere som skriver at støynivået er greit på dette produktet, men er det noen som vet om det vil være merkbart forskjelling fra kjøleren vi allerede har sett oss ut?

Lenke til kommentar

Pumpen lager en irriterende lyd samt avgir noe vibrasjoner i kabinettet.

Kompakt vannkjølere er et elendig alternativ og Noctua D14 vil gi samme eller bedre kjøling.

Jeg mener også at Noctua D14 skal være mer støyvennlig. Problemet ligger i at flere kompakte vannkjølere har et greit lydnivå, mens under belastning støyer de svært mye.

Jeg mener at Noctua kjøleren er et langt bedre valg.

 

850W PSU er også en del mer enn det dere trenger. Det er alikevel greit å ha litt ekstra å gå på, med tanke på at høy belastning også fører til mer varme og mer støy. Jeg mener fremdeles at en 750W er mer enn nok for den maskinen du har valgt.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Min mening ang. GPU: Når det primært er gaming du kjøper pc`n for betyr 15 - 30 % en god del. Det å tenke kun pris\ytelse her blir litt kunstig da dette er den delen av pc`n som skal få kjørt seg. Her må du rett å slett ha "nok" - i hvert fall på et så kostbart oppsett. Ikke vær gjærrig her.

 

 

Mitt forslag, og dette får du fra amentio til ca 10500 kr:

Kabinett: Fractal Define R2

Prosessor: Intel Core i5 750

Skjermkort: PowerColor HD5870 PCS+ (Herlig kort - sjekk reviews!)

Hovedkort: Asus P7P55D -E Pro

Minne: Crucial BallistiX DDR3 4GB

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB

Brenner: Liteon IHAS424

Kjøling: Coolermaster V8

Strømforsyning: OCZ Z-Series 650W

 

 

Resultatet er et stille oppsett(!). Fractal R2 er nok hovedårsaken til dette, men GPU er "best in class" her også. Oppsettet er godt overklokkingsvennlig. Har et fremtidsrettet motherboard rettet mot gaming og overklokking uten at det koster skjorta. Skjermkortet er fantastisk stille, kan OC`s og har aftermarket kjøler (til under 3000!). CPU kjøleren: billigst og godt mulig best (metareview fra meg her).

 

Jeg har nettopp kjøpt. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1221743

Endret av lars_E_E
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...