Gå til innhold

Ati 5870 eller GTX470 ?


hanbjo

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Da har tiden kommet for å bytte ut mitt gode 9800GTX+ kort.

Valget står da mellom Ati 5870 og nVidia GTX470. Har leitet litt rundt på nettet, men har enda ikke funnet noen gode tester av nVidia kortet, så jeg er litt usikker på hvilket kort valget faller på.

 

Jeg har AMD prosessor og AMD hovedkort, så 5870 er vel ikke et dårlig valg da, fremfor nVidia? Tenker da spesielt på det såkalte "AMD Dragon" systemet. Kortene koster nesten det samme. Så hva sier dere? Hvilket kort yter best? Jeg spiller for det meste Crysis og Bad Company 2. Takker for svar!

 

:cool:

Endret av HansiFansi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Edit: Informasjonen under er tatt fra testen det er linket til på slutten av posten. Andre tester på andre sites viser ett noe annerledes resultat med unntak av strømproblematikken.

 

Ytelsen på de kortene er pr idag nesten identisk, men Nvidia er jo helt nye, derav også med drivere som ikke er tilstrekkelig optimalisert,så man kan vel forvente at de vil kunne strekke seg endel ved fremtidige driverlanseringer.

Nvidia har også endel features om ikke er utnyttet på kortene sine pr idag.

 

Den store ulempen er at Nvidia kortene er sinnsykt strømtørste og blir derfor regelrett sinnsvakt varme. Uten at jeg har funnet noen direkte sammenligning med hensyn til støy så vil det også bety de bråker mer en ATI.

 

Tomshardware har en laaaang test av toppmodellene til Nvidia i test med toppmodellene til Ati. GeForce GTX 480 And 470: From Fermi And GF100 To Actual Cards!

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Testen fra Tomshardware sier noe helt annet. Nå har jeg trippelsjekka tallene og de kommer ut med stort sett identisk resultat 470 kontra 5870.

Den eneste testen hvor 5870 ligger noe foran er Crysis benchmarken.

 

Kan noen lese testen jeg linket til på tomshardware og evt avkrefte/bekrefte om jeg har lest riktig.

Jeg vil ikke spre feil informasjon her.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Har sjekket tester og 470 henger ett godt stykke etter 5870, GTX 480 ligger identisk med 480, tar man da i betraktning av at enkelte tester har Nvidia hatt litt juks med så skal man ta en del av disse med en klype salt.

Venter fortsatt på retail tester, for her kan ikke NV klusse til med NDA tøv også videre.

 

Jeg tittet på HWCanucks sin faktisk bare så det er sagt, pluss noen andre 470 tester.

Lenke til kommentar

Vil ikke komme så mange totalt.

Du må huske at NV har for det første priset seg ut, for det andre har de for store brikker.

For det 3 har de for mye støy.

For det 4 har de alt for mye strømforbruk.

 

Med andre ord, for å begrense tap tar de en GT200 det vil si begrenset produksjon, det som vil rulle ut nå vil jeg anta er første og siste runde vi får se med toppmodellene ettersom disse selges med alt for store tap.

Budsjett og billig klassen vil nok være hva vi får se fra NV en stund fremover, i tilegg konkurerer vi med svenskene også på Fermi lagret.

Lenke til kommentar

Okey. Takker for svar.

Så da er altså 5870 et bedre valg enn 470 ?

 

Er ikke akkurat mye dyptgående info til trådstarter.

 

5870 er gjennomsnittlig raskere enn 470.

470 SKAL være noe billigere, men det vil du neppe se da tilgjengeligheten er lav.

 

Noen ting du bør tenke og svare på: Hvilken oppløsning spiller du på?

Det er nemlig slik at på lavere enn 19xx/1xxx så er kortene ikke så ulike i ytelse, Men med 19xx/1000 og høyere oppløsninger så drar 5870 fra 470.

 

Har du tenkt på andre funksjoner for grafikkortet? Kunne du tenke deg et flerskjermsoppsett? Eyefinity på 5870 er virkelig herlig på 3 skjermer.

 

Vil du primært bruke kortet til spill eller har du andre bruksområder for kortet?

470 har blant annet muligheten til å booste programvare som støtter CUDA optimalisering.

For spilling primært ville jeg valgt 5870.

 

Betyr støy og varme noe for deg?

Lenke til kommentar

Okey. Takker for svar.

Så da er altså 5870 et bedre valg enn 470 ?

 

Er ikke akkurat mye dyptgående info til trådstarter.

 

5870 er gjennomsnittlig raskere enn 470.

470 SKAL være noe billigere, men det vil du neppe se da tilgjengeligheten er lav.

 

Noen ting du bør tenke og svare på: Hvilken oppløsning spiller du på?

Det er nemlig slik at på lavere enn 19xx/1xxx så er kortene ikke så ulike i ytelse, Men med 19xx/1000 og høyere oppløsninger så drar 5870 fra 470.

 

Har du tenkt på andre funksjoner for grafikkortet? Kunne du tenke deg et flerskjermsoppsett? Eyefinity på 5870 er virkelig herlig på 3 skjermer.

 

Vil du primært bruke kortet til spill eller har du andre bruksområder for kortet?

470 har blant annet muligheten til å booste programvare som støtter CUDA optimalisering.

For spilling primært ville jeg valgt 5870.

 

Betyr støy og varme noe for deg?

 

Jeg kommer nok til å holde meg under 1920x1080 når det kommer til oppløsning. Jeg bruker PCn til så og si alt. Temperatur og støy har jeg ikke brydd meg noe serlig om.

 

En annen ting jeg også lurer litt på er: Kan jeg bruke mitt gamle skjermkort (9800GTX+) til PhysX og / eller Cuda, samtidig som jeg har et skjermkort fra ATI ?

Mitt hovedkort er av typen MSI 790FX-GD70, altså et AMD kort med støtte for CF.

Lenke til kommentar

Både ja og nei...

Ja det vil funke, men du må hacke driverne for PhysX, guider til dette finner du med google, skal også være i 5870 OC og ytelsestråden.

Nei det vil ikke funke for Nvidia blokkerer dette uten hacks som nevnt over, en fiks på driveren så kan du kjøre slik ja.

Lenke til kommentar

er det ikke en fordel med bilderedigeringsprogrammer å ha litt mer minne på skjermkortet?

Isåfall kan 2g versjonene av 5870 vurderes. Ellers så er jo et 470 slett ikke så gale tild en oppløsningen du spiller i.

 

En 5870 ER raskere enn en 470, og per nå er den også billigere eller likt priset.

Tiden fremover vil vise hvor mye GF100 serien har å hente på drivere, men å si at driverne er helt ny er å ta i. Korta har vært klare i 2 til 3 måneder minst.

 

Crysis og BF2 er også 2 spill som 5870 kort klarer seg veldig bra i. I Crysis er kortet faktisk raskere en helt nye 480.

 

 

 

Tilleggsopplysninger:

 

Ifølge flere tester så er MSI sin 5870 Lightning det kortet ut av alle 5870 som gir de høyeste overclocks, om dette skulle være interessant.

 

Samtidig så mener jeg å ha lest at et Asus 5870 oppnådde en overclock på 1515 mhz på core..men da snakker vi ekstreme overclokkere.

Lenke til kommentar

er det ikke en fordel med bilderedigeringsprogrammer å ha litt mer minne på skjermkortet?

Isåfall kan 2g versjonene av 5870 vurderes. Ellers så er jo et 470 slett ikke så gale tild en oppløsningen du spiller i.

 

En 5870 ER raskere enn en 470, og per nå er den også billigere eller likt priset.

Tiden fremover vil vise hvor mye GF100 serien har å hente på drivere, men å si at driverne er helt ny er å ta i. Korta har vært klare i 2 til 3 måneder minst.

 

Crysis og BF2 er også 2 spill som 5870 kort klarer seg veldig bra i. I Crysis er kortet faktisk raskere en helt nye 480.

 

 

 

Tilleggsopplysninger:

 

Ifølge flere tester så er MSI sin 5870 Lightning det kortet ut av alle 5870 som gir de høyeste overclocks, om dette skulle være interessant.

 

Samtidig så mener jeg å ha lest at et Asus 5870 oppnådde en overclock på 1515 mhz på core..men da snakker vi ekstreme overclokkere.

 

Takker for svar. Har sett en del på MSI kortet :)

Valget faller nok på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...