Gå til innhold

Cpu, HK og Ram til 6000-7000 kroner?


hepp

Anbefalte innlegg

Hepp.

 

Har tenkt å oppgradere maskina mi med ny cpu, hovedkort og ram. Maskina skal benyttes hovedsaklig til spilling, og lurte på om noen her kunne komme med noen tips om hva jeg burde kjøpe. Intel eller Amd, spiller ingen rolle. Så lenge det ikke blir mer enn max 7000, tar jeg det beste som er. :)

 

I tillegg til spilling, vil pc'n også bli brukt til bildebehandling og videoredigering, så jeg hadde tenkt å ha 1 GB ram. Men utover dette er jeg åpen for innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei!

 

Jeg anbefaler AMD i dette tilfellet, selv om de ikke er noe spesielt bedre enn Intel til videoredigering.. Amd er littegranne bedre i spill... Med 3dNow o.l...

 

1)

 

116120

Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB

- Kit w/two matched CMX512-3200LL DIMMs

 

2 502,00

 

 

----------------

 

2)

 

116245

AMD Athlon XP2800+ 2.083 GHz 333 MHz bus

- Socket A (Barton) prosessor, 512kb

 

1 724,00

 

 

----------------

 

3)

 

117213

Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA

- nForce2SPP/MCP2-T/Ultra 400, ATX,1394

 

1 027,00

 

 

---------------

 

Totalt 5 253,00,- uten frakt.. Prisene er hentet fra komplett.no

 

 

---------------

 

1) Enkelt og greit strålende RAM, dyrt, men best.. Svært gode overklokkingsegenskaper.

 

2) Helt åleit barton-cpu. God til å overklokke (ikke xp2500 som blir litt for billig for deg :lol: ) Skaff deg god kjøling så kan du skvise en god skvett MHz ut av denne kjerringa!

 

3) Topp hovedkort, har kanskje ikke den beste bundlen og omtaler, men psst; bra er det. Spesielt til overklokking.. Bra utseende, stabilt og ellers åleit.

 

-- Med dette oppsettet bør du kunne overklokke en del (kommer an på kjøling).. Du kan jo også kjøpe AMD xp 3000/xp3200 og spe på med litt ekstra lapper, men jeg synes du bør investere i god kjøling sånn at du heller kan leke deg litt i BIOS'en... Personlig synes jeg 6-7000 kr på cpu, hk og RAM er litt mye, her har jeg kutta ned nesten 2000 kroner for deg, bruk dem på noe annet, eller gå for Intel da, ytelsen er så og si det samme :roll:

 

håper dette hjalp,

 

mvh --alexio

Lenke til kommentar

Er ikke enig med alexio der... jeg har satt opp noe annet.

 

HK:

ABIT IC7-G, MSI Neo-FIS2R eller EPoX EP-4PCA3+ Koster fra 1500-1900 kr

 

CPU:

P4 2,6 GHz PC800 eller 2,4 GHz PC800, 2,4 til ca 1800 og 2,6 til ca 2150

 

RAM

Dette er det vanskelige da... hehe. Som sagt er Corsair 1024 TWinX PC3200 LL ekstremt bra minne - i hvertfall i følge Anandtech, men spørsmålet er om de er verd pengene. De koster hele 2700 kr. Merk deg da at de kjører på 2-2-2-5 på 200 MHz (400) som standard - noe som er VELDIG bra, og alle modulene er testet til å kjøre på MINST det :p

 

Kjøper du det jeg har satt opp nå kommer det på ca 6500 eller.no sånt. Er verdt det.

 

Hvis du ønsker å vite hvorfor 2,6 eller 2,4 i stedet for 2,8 eller 3,0 GHz p4. Sjekk hva de på www.ocaddiction.com skrev etter å ha testet det.

 

Ville også kjøpt en god vifte til det - med mindre du kjører vannkjøling da selvsagt. En god vifte er Zalman CNPS7000-Cu. Har fått god kritik av alle.

Kjøler nesten likt (1-2 grader høyere temp) som en Swiftech/alpha/thermalright ribbe med en syk vifte på som Vantec Tornado eller Delta, men støynivået ligger helt nede på 25 dB (på 2450 rpm), mens de andre viftene ligger på godt over 50 dB - faktisk oppimot 60...

 

Viften får du for 450 kr på microplex.

 

Håper jeg hjalp litt til her nå da.... Garanterer deg at du ikke blir skuffet med det jeg har satt opp :) er designet for å overklokke da men - yay!

Lenke til kommentar

Takker for utfyllende svar. :)

 

 

Etter å ha lest testen på http://www.ocaddiction.com/ , så har jeg bestemt meg for å gå for et intel system. Overklokke en 2.6GHz --> 3.5GHz uten store problemer,- helt sinnsykt...

 

Dette er hva jeg har tenkt å kjøpe:

 

HK:

Abit IC7-G MaxII

 

CPU:

Intel Pentium 4 2.6 GHz 800 FSB.

 

CPU-vifte:

Zalman CNPS7000-Cu

 

RAM:

Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200LL DIMMs

 

 

Så noen spørsmål:

 

1.Grunnen til at jeg valgte akkurat det hovedkortet var at det var det eneste av de Dirty Water nevnte som jeg fant her på HW i prisguiden. Utmerker noen av de andre nevnte HK'n som bedre enn de andre, eller er Abit IC7-G MaxII et greit valg?

 

2. Er dette riktig prosessor? https://prisguiden.no/vis_produkt.p...product_id=2993

 

Hvis man sammenligner med den som er avbildet på http://www.ocaddiction.com/reviews/cpu/intel_2600c/ så ser de helt forskjellige ut..?

 

3. Vil cpu vifta holde for å kjøle ned cpu'n hvis jeg overklokker til 3.5GHz? Vil jeg trenge noen kabinettvifter av noe slag? Har hørt snakk om kjølegel. Hvis jeg har forstått ting riktig skal denne smøres på mellom cpu'n og vifta. Behøver jeg slik 'gel', i såfall hvilken type?

 

4. Når jeg skal overklokke maskina, er det da bare å gå inn i bios'n og sette "Mulitplier factor" til 13 og "fsb" til 272MHz, - 13 * 272 = 3536

Vil det være tilsvarende innstillinger for ram'n som kan/skal stilles på i bios'n for å utnytte systemet optimalt?

 

5. Har tenkt på å kjøpe et nytt kabinett til maskina. Ser at under produktanbefalingene her på HW at det anbefales Chieftec-kabinetter. Ser at denne anbefaingen ble lagt til i mai i fjor. Har det kommet noen bedre kabinetter i det siste som vil passe bedre til mitt oppsett?

 

 

 

Phuu...

Det ble mange spørsmål her, men synes at det er greit å ha ting helt klart før jeg handler :)

Lenke til kommentar

Jeg har lest noe om at Corsair TWINX1024-3200LL har problemer med en del hovedkort basert på i865PE/i875P brikkesettet... poster linken etterpå hvis jeg finner den. EDIT: Fant den ikke, men fant denne:

 

http://www.anandtech.com/memory/showdoc.html?i=1828

 

Ser ikke ut som det var noe problem hos Anandtech hvertfall! :)

 

1. Det beste HK som støtter 800 FSB er vel ganske vanskelige å avgjøre ettersom omtrent alle har fått glimrende kritikker. Til overklokking er Abit kortene kanskje de aller beste.

 

2. Tror dette er den riktige du har funnet i prisguiden ja.

 

3. Kabinettvifter er alltid greit å ha ettersom CPU-kjøleren kjøler dårligere, logisk nok, jo varmere det er i kabinettet. Kjølegel? Mener du "goop" eller kjølepasta? Arctic Silver 3 skal visstnok være den beste. Benytter du en annen kjøleenhet på CPU enn boxed viften så er slik kjølepasta et must.

 

4. Multiplier på Intelprosessorer er låst så den står i dette tilfellet alltid på 13. Du bør ikke stille FSB til 272 med en gang, men heller gradvis stille denne oppover og teste stabiliteten med stresstesting, samt holde et øye med temperaturen. Når det gjelder minnet er det heller tvilsomt at du kan kjøre dette på 272x2=544 MHz, du må nok kjøre minnet 4:5 av FSB. Du kan stille latencyen på minnet i BIOS, dette gir mer optimal utyttelse.

 

5. Chieftec anbefales enda! Hvis du vil legge litt mer penger i det kan du jo ta en titt på Lian-Li som er min favoritt. Et godt kabinett med tanke på overklokking er Thermaltake Xaser III serien. Der får du med 7 kabinettvifter, og viftestyring.

Lenke til kommentar
Etter å ha lest testen på http://www.ocaddiction.com/ , så har jeg bestemt meg for å gå for et intel system. Overklokke en 2.6GHz --> 3.5GHz uten store problemer,- helt sinnsykt...

 

Ikke bli for opptimistisk, for det er ikke sikkert at du klarer 3ghz en gang. Du bør regne med det, men ingenting er sikkert når det gjelder overklokking. Du kan få en cpu som nesten ikke klokker, og du kan få en som klokker meget godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...