Gå til innhold

Linux, hvordan få det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Det er bare å installere den versjonen som ligger på nett, du kan enkelt oppgradere til nyeste versjon når den kommer opp, dette er en funksjonalitet som Ubuntu garanterer for.

Dersom du finner en gammel versjon av ubuntu, f.eks 5.04 så kan du oppgradere deg hele veien opp til 10.04, dette tar riktignok litt tid... men det funker!

Lenke til kommentar

Gammel tråd dette, men likevel. Oppgradering fra eldre versjoner har en egen evne til å ødelegge ting. Jeg har aldri gjennomført en oppgradering uten at det ble tull i ettertid. Anbefaler derfor alltid en clean install. Så lenge man har /home på en egen partisjon er det jo bare å rocke og rulle. Har man til alt overmål en USB-penn å boote fra er installasjonen unnagjort på 5 minutter.

Lenke til kommentar

hmm, du kan vel opprette en ny partisjon, overføre filer og montere den som /home. Vet ikke hvordan dette funker i forhold til configfiler etc, om programmene kun søker etter /home eller om de søker etter disk og partisjonsnummer.

 

 

akkurat det jeg lurer på

 

config-filene er ikke partisjonsavhengige. Ganske sikker på at programmene bare ser etter katalogen. Er ikke som i windows vettu ;-)

Lenke til kommentar

Imho er ubuntu 10.04 den klart peneste av alle distroene nå siden den faktisk har skapt noe nytt. Mint & co bruker jo bare et mer eller mindre standard ikonsett, GTK og Metacity, mens Ubuntu (Canonical) nå faktisk skaper en del nytt som hever kvalitetsinntrykket.

 

Brukervennligheten skal jeg gi til Mint, det er vel greit for en nybegynner at alt er på plass. På den annen side tar det jo bare enda lenger tid før han lærer seg hvordan ting funker. Det er jo ikke vanskelig å installere java, flash og codecs hvis man tar seg fem minutter til å lære hvordan det gjøres. Da vet man også hvordan man skal installere andre programmer til senere.

Lenke til kommentar

Imho er ubuntu 10.04 den klart peneste av alle distroene nå siden den faktisk har skapt noe nytt. Mint & co bruker jo bare et mer eller mindre standard ikonsett, GTK og Metacity, mens Ubuntu (Canonical) nå faktisk skaper en del nytt som hever kvalitetsinntrykket.

 

Brukervennligheten skal jeg gi til Mint, det er vel greit for en nybegynner at alt er på plass. På den annen side tar det jo bare enda lenger tid før han lærer seg hvordan ting funker. Det er jo ikke vanskelig å installere java, flash og codecs hvis man tar seg fem minutter til å lære hvordan det gjøres. Da vet man også hvordan man skal installere andre programmer til senere.

Jeg bruker Ubuntu og synes den er veldig bra. liker de tre menyene øverst på skjermen, oversiktlig er det. Ganske ny er jeg i Linuxverdenen også. For mitt vedkommende synes jeg det er morsomt å legge til java, flash og codeks med hjelp av terminalen når jeg tar meg litt tid i en ellers hektisk hverdag.

 

Men er du helt ny som bruker av Linux så er det Mint man må anbefale for nye brukere. Alle er ikke like tålmodige som meg med å holde på å knote med terminalen så får de heller bytte til Ubuntu eller en annen distro senere når de har satt seg mer inn i Linuxverdenen.

Lenke til kommentar

Linux Mint må vel være den enkleste distroen å starte med for en ny bruker av en Linux-distro, er det ikke?

 

Her slipper man å knote med Java for å komme seg inn på nettbanken f.eks. og at menyene ligner mer på Windows.

 

Nå kan det jo hevdes at hvis man ikke klarer å finne ut hvordan man gjør dette i ubuntu så burde man kanskje holde seg langt unna linux og forbli i windows verdenen uansett. Er jo kun en hel pakke som må installeres for å få inn det som mangler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...