Gå til innhold

Hvor mange venter på MSI GX740 065NE?


Gibos

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Test av en maskin basert på MSI GX740:

 

http://www.notebookcheck.net/Review-Medion-Akoya-X7811-Gaming-Notebook.28166.0.html

 

Pro

+ High application and gaming performance

+ Very good value for money ratio

+ High-end surfaces of brushed aluminum

+ Quite smudge resistant

+ Many connection options

+ Rich supplies

+ Good mouse substitute

 

Contra

- High noise level

- Fan often changes its frequency

- Mediocre keyboard

- Dim display

- Partly poor case stability

- GPU very hot under load

- High power consumption

- Meager battery life

 

Jeg ble ikke akkuratt imponert, les hele testen. Spesielt støy, skjermkvalitet, tastaturkvalitet og temperatur overrasket meg. Maskinen krasjet grunnet varme etter 1 time med stresstesting og skjermkortet ble 99 grader ved stresstesting.

 

Men ja, mye ytelse for pengene.

Lenke til kommentar

Den som har skrevet artikkelen regner vel med at folk kjenner til at Medion kjøper laptopen av MSI og gir den nytt navn. Akkurat slik Multicom gjør med sine Kunshan-laptoper de kjøper av Clevo.

 

Wow! 99c! Dårlig designet kjøleløsning er nok en av grunnen til den lave prisen. Ser føre meg at Amentio får mange klager på denne :)

 

Ser at CPU og GPU deler samme vifte. Det er jo dømt til å gi veldig høye temperaturer ved slike kraftige komponenter!

Endret av EivindS_
Lenke til kommentar

Så, den er ikke relativt billig uten grunn da. Ikke helt uventet.

MSI sendes herved på grunnkurs i kjøleteknikk hos Clevo. :whistle:

 

Tja, clevo har sine begrensninger de også, de kraftigste modellene er kjent for å klokke ned CPU ved hard belastning (throttle). Hva er vitsen med en kraftig CPU som klokkes ned når den virkelig trengs? ;)

 

Er nok generelt et problem på mange maskiner som er så kraftige.

 

Edit:

Ser ut som clevo med hd5870 er relativt kjølige ja: http://www.notebookcheck.net/Review-Deviltech-Devil-9700-DTX-ATI-HD-5870-Notebook.27382.0.html To vifter for å kjøle CPU og GPU separat.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Hverken W860, W870, M980, D900F eller X8100 har noe slikt problem, så vidt meg bekjent. Og Clevo operer med adskilte kjølesystemer for CPU/chipset og GPU, i de modellene som trenger det... med både 2, 3 og 4 vifter når det trengs.

 

Når det gjelder D900F, så er det en maskin med desktop Core i7 prosessor ombord, f.eks. Disse utvikler en god del mer varme enn sine mobile slektninger. Og GTX 280/285M GPU'en er ikke særlig kjølig den heller - likevel er det ikke en antydning til varmeproblem i maskinen. Jeg kjører nesten daglig oppgaver der prosessoren blir utnyttet max, over lengre tid. Har ikke sett temperaturen i noen av kjernene gå over 75C. Og de ligger idle i området 50 - 55 grader. Som er normalt for en i7 920.

 

Men la det være - vi bør ikke krangle om Clevo i en tråd som gjelder en annen maskin :innocent:

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hverken W860, W870, M980, D900F eller X8100 har noe slikt problem, så vidt meg bekjent. Og Clevo operer med adskilte kjølesystemer for CPU/chipset og GPU, i de modellene som trenger det... med både 2, 3 og 4 vifter når det trengs.

 

Når det gjelder D900F, så er det en maskin med desktop Core i7 prosessor ombord, f.eks. Disse utvikler en god del mer varme enn sine mobile slektninger. Og GTX 280/285M GPU'en er ikke særlig kjølig den heller - likevel er det ikke en antydning til varmeproblem i maskinen. Jeg kjører nesten daglig oppgaver der prosessoren blir utnyttet max, over lengre tid. Har ikke sett temperaturen i noen av kjernene gå over 75C. Og de ligger idle i området 50 - 55 grader. Som er normalt for en i7 920.

 

Men la det være - vi bør ikke krangle om Clevo i en tråd som gjelder en annen maskin :innocent:

 

Modellen jeg spesifikt tenker på er X8100 som throttler ved full belastning, men ja, feil tråd.

Lenke til kommentar

Den som har skrevet artikkelen regner vel med at folk kjenner til at Medion kjøper laptopen av MSI og gir den nytt navn. Akkurat slik Multicom gjør med sine Kunshan-laptoper de kjøper av Clevo.

 

Wow! 99c! Dårlig designet kjøleløsning er nok en av grunnen til den lave prisen. Ser føre meg at Amentio får mange klager på denne :)

 

Ser at CPU og GPU deler samme vifte. Det er jo dømt til å gi veldig høye temperaturer ved slike kraftige komponenter!

 

Æsj! Da vurderer jeg å avbestille. Den kommer vel kanskje ikke før sommeren allikevel. Amentio forskyver dato hver dag. Synd, for den hadde gode spec`s til veldig lav pris. Lurer på hva som kan være alternativ til omtrent samme pris ?

Lenke til kommentar

 

Æsj! Da vurderer jeg å avbestille. Den kommer vel kanskje ikke før sommeren allikevel. Amentio forskyver dato hver dag. Synd, for den hadde gode spec`s til veldig lav pris. Lurer på hva som kan være alternativ til omtrent samme pris ?

 

Selv om jeg aldri kommer til å kjøpe acer igjen kan jo et alternativ kan kansje være denne Aceren den koster 4 lapper mer men da er det 18" skjerm, bluray, bedre skjerm, mer ram og mer lagringsplass, bedre CPU. Skjermkortet er vel ok det også (skal støtte DX11)

Lenke til kommentar

 

Selv om jeg aldri kommer til å kjøpe acer igjen kan jo et alternativ kan kansje være denne Aceren den koster 4 lapper mer men da er det 18" skjerm, bluray, bedre skjerm, mer ram og mer lagringsplass, bedre CPU. Skjermkortet er vel ok det også (skal støtte DX11)

 

Ingen på lager for øyeblikket... Så den er ikke så aktuell når jeg ikke vet når den kommer. Kjøpte en Acer 7730 for to år siden og vil nok ikke kjøpe Acer igjen, kanskje... Hadde mye kjøleproblemer og "lags" med Aceren.

 

Når det gjelder skjermkortet ATI 5850 på denne Aceren som foreslås så kommer det på 26 plass på lista til Notebookcheck. Det er ikke så verst når man sammelikner med 5730 som sitter i Asus x77ja eller x77jq som mange her på forumet har kjøpt og skryter av. Det kommer på 38 plass.

Lenke til kommentar

Nå skal det som står på Notebookcheck tas med en klype salt. Når det er sagt, så er det 3 forskjellige versjoner av HD5850, og jeg kan garantere deg at kortet som er 26. plass, er GDDR5-versjonen :)

 

Aceren med HD5850 er jo mye dyrere enn x77ja, så blir litt bak mål å sammenligne med hvor nærme det ligger et annet skjermkort i en laptop til nærmest halve prisen, bare fordi det har fått skryt. Det har fått skryt for hvor bra det er i forhold til pris, ikke for hvor bra det faktisk presterer, selv om det presterer forholdsvis bra :)

 

Men som du sier, jeg ville holdt meg unna Acer, iallefall når det kommer til gaminglaptoper. Skal man investere i gaminglaptop, ville jeg valgt enten Clevo eller Alienware siden de vet hvordan de skal designe en laptop som ikke brenner opp.

Lenke til kommentar

Nå skal det som står på Notebookcheck tas med en klype salt. Når det er sagt, så er det 3 forskjellige versjoner av HD5850, og jeg kan garantere deg at kortet som er 26. plass, er GDDR5-versjonen :)

 

Aceren med HD5850 er jo mye dyrere enn x77ja, så blir litt bak mål å sammenligne med hvor nærme det ligger et annet skjermkort i en laptop til nærmest halve prisen, bare fordi det har fått skryt. Det har fått skryt for hvor bra det er i forhold til pris, ikke for hvor bra det faktisk presterer, selv om det presterer forholdsvis bra :)

 

Men som du sier, jeg ville holdt meg unna Acer, iallefall når det kommer til gaminglaptoper. Skal man investere i gaminglaptop, ville jeg valgt enten Clevo eller Alienware siden de vet hvordan de skal designe en laptop som ikke brenner opp.

 

Og Clevo er den som Multicom selger som "Kunshan" ? Eller får man kjøpt Clevo i Norge?

Lenke til kommentar

Riktig. Clevo selges aldri under eget navn. I Norge heter de Multicom Kunshan eller Xishan. (Som er navn på byer på Taiwan, som Clevo er fra).

 

I USA heter de ofte Sager, eller Falcon, i England Kobalt, i Tyskland Cyber-System. F.eks.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Riktig. Clevo selges aldri under eget navn. I Norge heter de Multicom Kunshan eller Xishan. (Som er navn på byer på Taiwan, som Clevo er fra).

 

I USA heter de ofte Sager, eller Falcon, i England Kobalt, i Tyskland Cyber-System. F.eks.

 

Er det noen som vet hvor lang leveringstid Multicom har på en Kunshan ? Det står produksjonsvare, så dere som har bestil en slik, hvor lang tid tok det før den var sendt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...