Gå til innhold

Hjelp til oppsett av hjemmenettverk (Hybel vs. leilighet)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg trenger hjelp til å sette opp ett trådløst nettverk i leiligheten og utleiehybelen min.

 

Jeg bor i et borettslag hvor internetlinjen kommer "inn" i uteleiehybelen min. Derfra finns det en LAN-kabel som er koblet mellom leiligheten (som jeg selv bor i) og utleiehybelen.

 

 

Per dags dato finns det kun en router stående i hybelen. Jeg vil opprette 2 stk trådløsenettverk via 2 stk trådløse routere/basestasjon/gateway. For ordens skyld: En i leiligheten og en i hybelen.

 

 

Jeg vil ha 2 stk individuelle sikkerhetsbeskyttede nettverk som ikke har tilgang til hverandre, men som deler samme internetlinje. Jeg vil også ha 300 mbit i min egen leilighet, mens det holder med 54 mbit i utleiehybelen.

 

 

 

 

Har aldri gjort dette før, og anser meg selv som nybegynner når det gjelder trådløse nettverk og deling av internet mellom flere routere/basestasjoner/gateways.

 

Hjelp til:

-generelt hvordan jeg setter det opp

-hva jeg bør kjøpe av routere/basestasjon/gateway

-om jeg fortsatt kan bruke routeren som står i utleiehybel (hvilke funksjoner bør jeg se etter)

-kjøp av 300 mbits trådløstnettverkskort.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du vil slite med å finne rutere for konsmentsmarkedet som kan dele linjen på den måten du vil ha den delt på.

 

300 Mb nettverkskort er vel også et problem, 802.11n støtter vel teoretisk opp til 600 Mb(jeg må nok innrømme at jeg er ganske utdattert når det gjelder nettverksutstyr). en måte å gjøre det på er jo å tvinge leieboeren din til å bruke 802.11g standaren for det trådløse nettverket, da kan han maks bruke 54 Mb.

 

For å gjøre det til 2 nettverk som bare deler internett forbinnelse så kan du jo alltid bare bruke et par ekstra rutere bak, disse vil vel fungere normalt som en brannmur og gjøre at det er vannskeligere å komme inn på det andre nettverket.

 

(en liten skisse, i paint bare, stygg ja, men burde forklare hvordan jeg tenker bedre.)

post-165133-1270596894,473_thumb.png

 

Det finnes penere og mer elegante løsninger på det, men er det jeg kommer på akkurat nå.(uten bruk av litt mer avanserte nettverksutstyr).

 

edit: jeg annbefaler deg nok til å enten vente til noen kan kommentere på hva jeg har skrevet eller kommet opp til noe bedre før du bestemmer deg for hva du vil gjøre, siden metoden over kan gi deg et par problemer med visse tjenester. og jeg er ganske sikker på at det finnes bedre måter å gjøre det på.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Hei xaco!

 

Takk for svaret, men løsningen hørtes da litt kronglete ut. Routeren som står i hybelleiligheten nå tar både imot og sender ut i 54 mbit WLAN. Det jeg tror jeg trenger å gjøre er å koble denne routeren til en annen router/accesspunkt i min leilighet via LAN-kabelen.

 

Laget no greier i paint selv.

Bør vel ikke være så vanskelig å få til dette?

post-20442-1270626427,9016_thumb.png

Lenke til kommentar

Hei xaco!

 

Takk for svaret, men løsningen hørtes da litt kronglete ut. Routeren som står i hybelleiligheten nå tar både imot og sender ut i 54 mbit WLAN. Det jeg tror jeg trenger å gjøre er å koble denne routeren til en annen router/accesspunkt i min leilighet via LAN-kabelen.

 

Laget no greier i paint selv.

Bør vel ikke være så vanskelig å få til dette?

 

Det du har lyst til er gjennomførbart på denne måten:

Kjøp en n router med støtte for DD-WRT

Installer DD-WRT, og konfigurer et virtuelt wlan interface. Du kan da ha et eget VLAN til hybelen, og dere vil dermed ikke kunne se hverandre. Du kan også begrense hastigheten til leiboeren til 54Mbit, eller mindre om du ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...