Gå til innhold

.sh scripting hjelp!


Anbefalte innlegg

Vel, her sitter jeg og forsøker noe jeg har aldeles ingen peiling på: shell scripting!

 

Dette scriptet "fungerer".

#!/bin/sh 

echo "Starting up..."

./hlds_run -game cstrike -port 27022 +map 'de_dust2' +maxplayers 11 +IP 192.168.1.134 +sys_ticrate 120 -console -autoupdate

Problemet er at scriptet bare kan kjøres fra "hlds" mappen. Kansje ikke rart..

./

Tegnet viser til at filen skal startes i nåverende mappe...

 

Men, det jeg ønsker å gjøre, er å kunne plassere scriptet i en annen mappe! Altså:

Script.sh -> home/jarl/public_html

hlds_run -> home/jarl/hlds

 

 

Takker for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ut av dette, når jeg først skjønte hva "./" "faktisk" betydde :)

 

Startkommandoen ble da:

Echo "Starting up...";

/home/jarl/hlds/hlds_run -game cstrike +IP 192.168.1.134 +port 27022 -map 'de_dust2' +maxplayers 11 +sys_ticrate 120 -console -autoupdate

Dette fungerte halvveis... :E

Ser ut til å finne frem til rett plass(?).. MEN, serveren i seg selv vil ikke starte nå, feilmelding:

 

Starting up...
: command not found:
Invalid game type 'cstrike' sepecified.

Endret av slacky
Lenke til kommentar

Dette problemet ser ut til å være noe mer avansert, enn det jeg i begynnelsen trodde.. :/

 

Det viser seg at, når jeg forsøker å starte opp "hlds_run", fra en annen mappe, så finner ikke programmet resten av de tilhørende filene.

kjører jeg en HLTV-server, som baserer seg på samme motor, "ca" får jeg samme problem..

 

"Error:/home/jarl/public_html/filesystem_stdio_i386.so: cannot open shared object file: No such file or directory"

Den manglende filen er i /home/jarl/hlds/...

 

Forsøkte altså starte opp fra mappen: public_html. Oppstartscriptet til både hltv og hlds_run, tror at filene vil ligge i den mappen programmet startes fra..

 

 

Noen som har en fjerneste idè(?) For jeg sliter virkelig her :(

Lenke til kommentar

Echo "Starting up...";

cd /home/jarl/hlds/
./hlds_run -game cstrike +IP 192.168.1.134 +port 27022 -map 'de_dust2' +maxplayers 11 +sys_ticrate 120 -console -autoupdate
cd ~

 

Prøv dette. "cd" skifter hvilken mappe man jobber fra (Change Directory)

 

Lenke til kommentar

Du kan skrive bare

 

~/hlds/hlds_run -game cstrike +IP 192.168.1.134 +port 27022 -map 'de_dust2' +maxplayers 11 +sys_ticrate 120 -console -autoupdate

 

da vil den alltid starte fra hjemme mappen din.

 

Feilmeldingen du får tyder på at du ikke har installert cstrike filene til hlds, eller at du ikke har konfigurert hlds riktig.

Lenke til kommentar

Feilmeldingen er en "feil" i seg selv. For, om jeg skriver

./hlds_run -game cstrike +IP 192.168.1.134 +port 27022 -map 'de_dust2' +maxplayers 11 +sys_ticrate 120 -console -autoupdate

Samt sitter i mappen til hlds, når jeg skriver, så fungerer det. Game Cstrike fungerer da.

 

Skal teste det du skrev, men ser egentlig ikke noe forskjell ved å bruke den "koden", eller den jeg alt har testet (som er nevnt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...