Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lyd forsvinner og dukker opp igjen


Anbefalte innlegg

Først litt maskin info

Windows 7 64bit, alle oppdateringer fra windows update

Lydkort: Soundblaster xfi xtreme music (med nyeste drivere)

Hovedkort Asus P5W DH Deluxe (ikke sikker på hva slags drivere w7 har brukt her)

 

 

 

Problemet mitt er at lyden forsvinner, dette virker det for meg som skjer til helt tilfeldige tidspunkt. Da dette skjer kommer det som oftest noen stygge skurre lyder før alt blir stille. Da mener jeg alt, jeg har prøvd å se film, høre musikk, spill og diverse VoIP(snakkeprogrammer som Teamspeek, Ventrilo og Mumble) program. Jeg har testet med både 2 forskjellige headset og med et høytaler sett, ingen lyd så kan ikke være noe av dette sin feil.

 

Jeg har også lurt på om det var Mumble(voip prog) i og med at den prikken som skal lyse da jeg snakker med folk slutter å lyse da de snakker(samme skjer med Ventrillo). Men da synes jeg det er rart at alt av lyd på maskinen blir borte.

 

Derfor vill jeg tro det er lydkortet det er noe feil med. Det er likevel litt rart at lyden dør på alle lyd utgangene men mikrofonen min som også er koblet i lydkortet fortsatt virker.

 

Lyden kommer ofte tilbake etter en stund som kan variere fra mellom 2-5 min og 45min-time og sikkert lengre. Om jeg restartet maskinen er lyden tilbake igjen(og logge ut og inn i windows fungerer ikke). Men så forsvinner lyden igjen etter alt mellom 15min-time. Jeg ble fortalt at windows 7 ikke støtter soundblaster xfi kortetene, dette syntes jeg hørtes rart ut. Jeg har nå dratt ut lydkortet og aktivert det integrerte hovedkort lydkortet men det gir ikke like god lyd så ville helst sett at det fantes en løsning på dette problemet. Har googlet litt rundt men fant ingen relevante svar (det kan ha noe med mine google skills men uansett).

 

Om noen veit noen løsning på dette eller kan bekrefte at lydkortet mitt nå er useless pga windows 7 så hadde det vert fint.

 

 

 

Jeg har også et annet lite problem, dette gjelder musepekeren, Jeg kjører to skjermer og det hender seg at musepekeren plutselig blir rar, og slik forblir den til jeg restarter maskinen. Med rar mener jeg at den blir delt i flere deler vannrett og de da blir stående siden av hverandre med varierende mellomrom. Da jeg flytter musa til andre skjermen er den helt normal. ikke et stort problem men likevel noe irriterende jeg ikke har en anelse om hvordan jeg kan fikse, dette skjer ca 1 gang om dagen.

 

Takk for alle fremtidige svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 Jeg ble fortalt at windows 7 ikke støtter soundblaster xfi kortetene, dette syntes jeg hørtes rart ut. 

 

Ingen problemer med win 7 64 bit og x-fi. Har selv samme lydkort som deg og windows 7 64 bit, og ingen problemer overhodet.

 

 

Fil navn : SBXF_PCDRV_LB_2_18_0013.exe

 

This download is a driver providing Microsoft® Windows® 7, Windows Vista® and Windows XP support for Creative Sound Blaster® X-Fi™ series of audio devices.

 

 

Så jeg heller mest mot kompitabilitetsproblemer med annen hardware/software. Defekt lydkort er vel lite sannsynlig når det fungerer helt fint etter en reboot.

Lenke til kommentar

hmmm ok, jeg synes fortsatt dette høres rart ut. Men det kan jo være det er dette som er problemet, orker ikke teste dette med det første ettersom jeg tror jeg trenger mine 6gb minne mer en jeg trenger god lyden fra lydkortet. Vet du om dette er noe som kun gjelder soundblaster xfi kortene eller om det er mulig å få kjøpt et annet lydkort hvor du slipper denne feilen?

 

Vet noen eventuelt om dette er noe som kan/kommer til å bli fikset med en driver oppdatering fra creative. Xfi er jo en mye brukt serie og det er jo relativt normalt å ha mer en 4gb ram.

 

Tror heller ikke det kan være noen hardware feil ettersom det virker til tider, og det har fungert i snart 3 år ca tror jeg... husker ikke når jeg kjøpte denne pcen. Men det kan være ram som er problemet, jeg instalerte nylig 4 ekstra gig med ram. men maskinen har da fungert en måned eller 2 som den er nå før den startet å miste lyden

Endret av Stormert
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare på om dette vil bli fikset ved en ny driver eller lignende, jeg bare fant et utall poster som omtaler lignende problematikk ved dette kortet i win 7 og de fleste fikset seg ved å redusere mengde innstallert minne til 4gb.

 

Jeg er helt enig i at dette er en rimelig dustete feil da en av godene ved å gå for ett 64-bits os nettopp er at man kan klinke inn så mye minne man bare orker.

 

Nå er det jo slett ikke sikkert at nettopp dette problemet er det som plager deg, derfor vil jeg vel anbefale deg å teste det for evt å utelukke at det er årsak til feilen.

Hvis det ikke hjelper så kan vi jo fortsette å lete etter andre løsninger mens du koser deg med 6gb. ;)

Lenke til kommentar

Nei høres ikke dumt ut å få teste det så jeg skal se om jeg får gjort det i løpet av uka, Er det noen her som kjører med et xfi kort og har mer eller mindre en 4gb ram og ting fungerer så vill jeg gjerne høre det.

 

takk for svar så langt

 

Du kan også prøve disse uoffisielle beta-driverne og se om de hjelper. 

 

http://forums.creative.com/t5/Sound-Blaster/X-Fi-PCI-Series-Driver-v2-17-0008A-updated/td-p/552789

 

Ellers så har jeg som sagt win 7 64-bit, extrememusic og 4 gb ram, fungerer helt fint..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...