Gå til innhold

<windows7 på 2 maskiner?


Anbefalte innlegg

Skal bygge neg ny pc nå, og har bestilt W7 home edition full.

 

Det jeg lurer på er om jeg kan legge in den samme W7 på min gamle maskin og være online med begge maskinene samtidig? Vet at det er bare lisens for 1 pc, men hadde jo vært greit om det gikk.

 

Regner med at microsoft har ordna det slik at det ikke går, men er jo greit å få det

undersøkt. :)

 

 

Edit. Så for sent at det var eget forum for w7. Beklager.

Endret av Forrest Gump
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal bygge neg ny pc nå, og har bestilt W7 home edition full.

 

Det jeg lurer på er om jeg kan legge in den samme W7 på min gamle maskin og være online med begge maskinene samtidig? Vet at det er bare lisens for 1 pc, men hadde jo vært greit om det gikk.

 

Regner med at microsoft har ordna det slik at det ikke går, men er jo greit å få det

undersøkt. :)

...

Endret av espkar83
Lenke til kommentar

En full lisens gjelder for 3 eller 5 maskiner, husker ikke nøyaktig. OEM lisenser gjelder kun for 1 pc.

 

 

Men da må vel maskinene være innen samme hustand etc?...

 

...er vel ikke lov til å dele lisensen med 3-5 naboer?

Hvordan skal MS vite det?

 

 

Fant dette i W7 forumet.

 

FULLVERSJON

 

Fullversjonen gir deg alle valgene du ønsker. Du kan enten oppgradere din Vista, du kan ta en “clean install” rett fra DVD platen og du kan flytte lisensen til så mange pcer du vil, men du kan kun bruke lisensen på EN pc samtidig. Folk som har testet dette, sier at de har fått installert Windows 7 3 ganger på 3 ulike pcer uten problemer, men du kan risikere å få problemer om du har tre pcer kjørende på samme lisens, når de begynner å laste ned oppdateringer etc fra Windows update.

 

Så i teorien så går det jo på flere maskiner ja. (Kanskje) :)

Lenke til kommentar

En full lisens gjelder for 3 eller 5 maskiner, husker ikke nøyaktig. OEM lisenser gjelder kun for 1 pc.

 

 

Men da må vel maskinene være innen samme hustand etc?...

 

...er vel ikke lov til å dele lisensen med 3-5 naboer?

Hvordan skal MS vite det?

 

Det har du rett i - MS er ikke Gud - så er sikkert ikke alt dem vet. Og om dem hadde visst, så hadde dem helt sikkert ikke arrestert naboene. Microsoft er greie og smidige slik sett.

 

...jeg har iallefall ikke hørt om en privat person "ala" nabo, som har blitt straffeforfulgt av Microsoft for å brukt en windows lisenskode som han etter regelverket ikke hadde lov til å benytte seg av.

 

Men det er en teoretisk mulighet for at Microsoft hadde sagt ifra, på en eller annen måte, visst dem hadde funnet ut at hele de offentlige Norge - hadde brukt ulovlige windows lisensnøkkler på sine maskiner.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Ser dere har referert meg i denne tråden, og tenker jeg kan utfylle litt.

 

Det var kun familielisensen som kunne brukes på 3 pcer i samme husstand. Og den selges ikke lengre.

 

I teorien kan man bruke samme lisens på flere pcer, og få aktivert alle. Men nå har Microsoft startet sitt WGA og WAT program, så i dag vil to eller flere pcer som bruker samme lisens (som ikke er en volum lisens) bli flagget som piratkopier.

Og det er kjipt, for blir lisensen din flagget, skal det mye til for å få den fjernet fra den listen. Det betyr at ALLE pcer, også den du faktisk har lovlig lisens til, vil bli flagget som piratkopier.

 

Du kan selvsagt velge å ikke laste ned oppdateringer etc på pc nr to og tre, men pcen blir da mer utsatt for angrep etc, og du går glipp av viktige oppdateringer og servicepacks når de kommer.

 

Og du bryter EULA betingelsene til MS. Så alt i alt, nei du burde ikke bruke samme lisens på flere pcer på samme tid.

Lenke til kommentar

Ser dere har referert meg i denne tråden, og tenker jeg kan utfylle litt.

 

Det var kun familielisensen som kunne brukes på 3 pcer i samme husstand. Og den selges ikke lengre.

 

I teorien kan man bruke samme lisens på flere pcer, og få aktivert alle. Men nå har Microsoft startet sitt WGA og WAT program, så i dag vil to eller flere pcer som bruker samme lisens (som ikke er en volum lisens) bli flagget som piratkopier.

Og det er kjipt, for blir lisensen din flagget, skal det mye til for å få den fjernet fra den listen. Det betyr at ALLE pcer, også den du faktisk har lovlig lisens til, vil bli flagget som piratkopier.

 

Du kan selvsagt velge å ikke laste ned oppdateringer etc på pc nr to og tre, men pcen blir da mer utsatt for angrep etc, og du går glipp av viktige oppdateringer og servicepacks når de kommer.

 

Og du bryter EULA betingelsene til MS. Så alt i alt, nei du burde ikke bruke samme lisens på flere pcer på samme tid.

 

Meget greit å vite.

 

Men hvordan deaktiveres lisensen på en maskin - for å flytte den fra en datamaskin til en annen - uten at den bli "flagget" når en laster ned oppdateringer...

 

...siden den forrige maskinen også brukte lisensen til å laste ned oppdateringer.

 

Hvordan vet Microsoft at Windows 7 ikke blir brukt på den andre maskinen også - eller er det bare til å holde seg unna å laste ned nye oppdateringer med den "forrige" maskinen, samtidig som en kan få beholde de oppdateringene en allerede har lastet ned?

 

Eller er det kanskje noe slikt som at visst Microsoft har funnet ut at lisensen har blitt brukt til å laste ned oppdateringer med mer enn 3 maskiner, så blir lisensen automatisk "flagget?

 

...men at det går fint ann å bruke lisensen på 2 forskjellige maskiner - så sant en ikke laster ned oppdateringer samtidig, altså på samme tidspunkt.

 

Er det forresten IP adressen Microsoft tar "synderne" på når de laster ned oppdateringer og skal lokalisere hvilken maskin lisensen kommer fra? Og isåfall så er det vel mange maskiner som ikke har fast ip adresse, hvordan vil det da isåfall fungere?

 

HM! Det ble vel kanskje litt mange spørsmål her.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

 

Meget greit å vite.

 

Men hvordan deaktiveres lisensen på en maskin - for å flytte den fra en datamaskin til en annen - uten at den bli "flagget" når en laster ned oppdateringer...

 

...siden den forrige maskinen også brukte lisensen til å laste ned oppdateringer.

 

Hvordan vet Microsoft at Windows 7 ikke blir brukt på den andre maskinen også - eller er det bare til å holde seg unna å laste ned nye oppdateringer med den "forrige" maskinen, samtidig som en kan få beholde de oppdateringene en allerede har lastet ned?

 

Eller er det kanskje noe slikt som at visst Microsoft har funnet ut at lisensen har blitt brukt til å laste ned oppdateringer med mer enn 3 maskiner, så blir lisensen automatisk "flagget?

 

...men at det går fint ann å bruke lisensen på 2 forskjellige maskiner - så sant en ikke laster ned oppdateringer samtidig, altså på samme tidspunkt.

 

Er det forresten IP adressen Microsoft tar "synderne" på når de laster ned oppdateringer og skal lokalisere hvilken maskin lisensen kommer fra? Og isåfall så er det vel mange maskiner som ikke har fast ip adresse, hvordan vil det da isåfall fungere?

 

HM! Det ble vel kanskje litt mange spørsmål her.

 

Det er ikke IP adressen de tar deg på nei. Når du aktiverer en lisens på en Windows pc, sendes den informasjonen, sammen med bl.a hovedkort info, harddisk serienr etc. Ut i fra dette genereres en unik kode som er koblet opp mot produktnøkkelen din.

 

Når du flytter en lisens til en ny pc, så generes en ny slik unik kode. Og da vil lisensen bli flagget om både den gamle og den nye laster ned oppdateringer. Deaktiverer du oppdateringene på den gamle, så går det greit. Men da er jo den pcen i faresonen.

 

Hvordan MS løser det faktum at du når som helst kan gå tilbake til den gamle pcen igjen, uten at den blir flagget vet jeg ikke helt. Men da bør jo kun den gamle pcen laste ned oppdateringer.

Og du bør nok ikke leke deg alt for mye, presse grensene helt.

 

Taket på antall automatiske aktiveringer på en retail lisens er 10. Etter 10 automatiske aktiveringer, må du alltid ringe inn å aktivere. Og blir det unormalt mange aktiveringer på en lisens, vil MS reagere, garantert.

 

Du må huske på at det er mye som går an å gjøre, som alt er brudd på EULA betingelsene til MS. Og alle brudd på EULA betingelsene, kan føre til at lisensen din blir svartelistet.

Men det er jo en risk å ta.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Men kanskje det er mulig å laste ned oppdateringene fra en annen plass enn windows update serveren - og på den måten installere det manuelt på den "forrige" maskinen som lisensen er "flyttet vekk" fra?

 

For jeg regner med at de er i selve nedlastnings/oppdaterings prosessen hos windows update på internet, at flaggingen og andre vesentlige opplysninger fra lisens brukeren blir registrert og lagret, når han kobler seg opp mot Microsoft update.

Lenke til kommentar

Det finnes jo en rekke slike programmer, som lar deg laste ned oppdateringer og installere dem uten at du engang er på nett.

Så det skal funke i teorien. Men uansett, dette er det samme som piratkopiering. Du gjør noe ulovlig, og bryter med betingelsene som følger med Windows 7 lisensen din.

 

Ville vel heller brukt den lovlige lisensen på en pc, så brukt DVD platen til å installere på flere pcer, og så funnet en måte å få aktivert de andre pcen på, uten å bruke din lovlige lisens.

Det finnes flere helt trygge måter å gjøre dette på der ute, men like ulovlige som å bruke en lisens på flere pcer på samme tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...