Gå til innhold

Stor TV med blurayspiller og soround annlegg hjelp


Anbefalte innlegg

Hei jeg sitter på kassetv akkuratt nå. Jeg har spart opp og kunne tenke meg noe bra for under 15k. Kommer til å se mye på film og litt på tv. Helst 50+ i tommer og helst 5.1+ i annlegg. Jeg tenker at å kjøpe en ps3 kunne vært greit å ha på siden. så om det var mulighet for å kjøpe 5.1 annlegg med reciver slik at jeg kan få ps3 blurayen til å kjøre optimalt på alle høytalerene. er det noen som har forslag til ei pakke eller noe til meg?

 

btw.. hva er forskjellen på 100hrz og 200? blue motion? woot?

Endret av stened
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kan gi litt mer info om hvor stor rom/stue du skal ha anlegget i så kan folk sikkert anbefale noe som passer bra for deg.

 

Du får ganske bra saker for opp mot 15k samlet. Hvor stor tv vil du egentlig ha? Selv synes jeg 40" er bra nok for meg (igjen, dette har litt med romstørrelse å gjøre, samt hvor langt unna du skal sitte). Samsung sin LED-serie (UE40BXXXX, UE46blahblahblah osv) er meget bra TV'er, samt at det har kommet noen gullkorn blant Sony, Panasonic og Philips. Undermodellene (XXXX'ene) forteller hva som er med av tilleggsfunksjonalitet (DNLA, antall hdmi-innganger osv).

 

På surround-fronten er jeg mer usikker selv. Tipper du får anbefalinger om yamaha og FX-1 høyttalere, eller en Jamo-høyttaler pakke. Selv sikler jeg litt etter en Onkyo TX-608 (fjorårsmodellen 607 er heller ikke et dårlig kjøp til 3000,- men jeg har hørt at enkelte sliter med ps3-oppkobling mot den).

 

Jeg har sikkert forvirra deg nok nå. :roll:

Lenke til kommentar

ehh ja.. kan du linke. har ganske stor plass å ha tv på. og nok av plass til høytalere. men jeg har vært å sett på tv i dag på elkjøp.. og noen av tv var vrikelig rare.. det var som filmer ble vist i live version.. ikke helt film aktig.. hvis du skjønner. 46 er det minste jeg skal ha. og helst 2 eller fler hdmi kabler. slik at jeg kan koble ps3 til med hdmi, dvd spiller til med hdmi og pc

Lenke til kommentar

btw.. hva er forskjellen på 100hrz og 200? blue motion? woot?

 

Jo kjappere TVen er, jo mindre hakking kan du oppleve. På en 100Hz TV så vises hvert bilde fra NRK 2 ganger. Dette gjør at bevegelser ikke hakker så mye. På en 200 Hz TV så vises dette 4 ganger.

 

Oppå dette så har de forskjellige produsentene noe som heter Interpolering. Blue Motion, Motion Flow osv er deres forskjellige navn på dette. Interpolering får enkelt å greit ut på at TVen sammenligner bildet du ser og det neste bildet som kommer, og lager ett helt nytt bilde som havner i mellom dette. På en 100 Hz TV så vil det se slik ut: Bilde 1, Bilde 1, Bilde 2, Bilde 2 osv. Med interpolering så blir det slik: Bilde 1, Bilde 1.5, Bilde 2, Bilde 2.5 osv.

 

Det vil si at annenhvert bilde man ser, har TVen faktisk laget selv. Når man da har en 200Hz TV, så er det faktisk kun hvert fjerde bilde som er ekte. Da blir det sende ut slik: Bilde 1, 1.25, 1.5, 1.75, Bilde 2, 2.25... osv Heltallet er da det ekte bilder, halvtallene er fake bilder. Dette blir faktisk enda verre hvis man ser Blu-ray slik det er lagret på platen. Der er filmen lagret i 24 Hz. Alle TVer er laget for både 50 og 60 Hz strømnett, slik at en normal TV i USA har 60 Hz, så de med 100/200 Hz faktisk har 120 og 240 Hz. Siden alle TVene i dag lages for alle marked så er faktisk alle 200 Hz TVer her hjemme også 240Hz TVer. Når man da ser en Blu-ray film så vil faktisk kun hvert tiende bilde være ekte.

 

 

Personlig så liker jeg ikke denne teknologien. Den får rett og slett film til å se ut som video, eller som jeg pleier å si, at bevegelser ser ut til å gå i fort-film. Normal film har litt hakking i seg, noen liker det, andre ikke.

 

Mange sier at når man ser fotball osv så hjelper interpolering med å gjøre ting tydligere, og at man kan se ballen hele veien, og ikke bare her og der. Personlig så har jeg testet dette på min Sony W5500 (Som er Sonys nest beste modell). Og på normale sendinger så så jeg absolutt ingen forskjell på om jeg hadde Motion Flow av eller på maks. Hverken på fotball eller andre TV sendinger. Jeg så stor forskjell, selv med Motion Flow på minimum. Når folk snur seg eller har annen bevegelse så ser det rett og slett ut for meg at hastigheten er skrudd opp litt. Noe jeg rett og slett syntes er ekkelt, og ser uekte ut.

Lenke til kommentar

Antall HDMI-innganger er nesten uinterressant i dette tilfellet siden du også skal ha deg et surround-anlegg. Hvis du da skal ha en skikkelig surround-reciever + høyttalere. Omtrent alle nye recievere har HDMI-svitsj innebygd, med passthrough slik at du kobler alt til reciever og så reciever til tv. Dermed får du all lyden du vil fra anlegget og bilde fra tv. :)

 

Anbefaler å ta en titt på prisguide.no, søk der på tv og sett minimum tommer til 46. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...