Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ekstrem variasjon i oppstartstid: 30sek til 4min


Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har vært borti følgende problem. Det varierer utrolig hvor lang tid Windows bruker på å starte. Normalt går det på ca. 40 sek, men noen ganger blir PC-en stående og henge midt i windowsstarten. Det står Windows og de fire lyspunktene står der. I begynnelsen trodde jeg maskinen hadde kræsjet og bare slo den av igjen. Neste oppstart gikk da som normalt. Senere oppdaget jeg at windows ikke hadde kræsjet, men bare brukte utrolig lang tid.

 

Fakta:

Hovedkort er Asus P5K-VM G33

Q9450 overklokket til 3,4ghz på 1,336v

Mist 650w psu

OZC blade PC9200 @1107mhz

Intel ssd 80gb gen 2

Windows 7 RC1

 

Har kjørt prosessoren overklokket og stock på to andre hovedkort uten at dette har skjedd. RAM har også blitt kjørt i andre oppsett uten problemer.

 

Har på følelsen av at dette skyldes enten hovedkortet eller SSD-en. Dette er min første SSD så jeg er ikke så erfaren med hva som kan skje her. Har kjørt Intels SSD Optimizer uten at det hadde noen innvirkning.

 

Noen som har noen forslag om hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen usbdingser koblet til, men satamode var IDE. Har byttet til ACHI.

 

Får se om det funker. To første omstarter gikk i normal hastighet. Må kjøre en del omstarter til før jeg blir helt trygg på at problemet er vekk.

 

 

For de som møter samme problem så må du aktivere microsofts achi-driver i registeret før du kan aktivere achi i bios. Ellers får du blåskjerm.

 

Link til metoden her:

http://support.microsoft.com/kb/922976

 

Funker i både vista og win 7. XP krever en mer omstendelig prosess.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...