Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BSOD og problemer med RAM


Anbefalte innlegg

Specs:

Win7 PRO

Asus P5N-D

Corsair TWIN2XPRO 4x1gb

Q6600

XFX GTX285

Corsair 750W

 

Pcen fungerte bra i Vista, men etter jeg la inn Win7 fikk jeg problemer med at maskinen ikke reagerte etter å ha stått en stund. Skulle derfor oppdatere BIOS, men noe gikk galt og maskinen startet ikke. Har nå fått oppdatert BIOSen slik det skal gjøres, men har startet å få flere feil.

 

Feil #1: Maskinen fungerer ikke lenger med 4x1gb RAMbrikker. Den fungerer med 3x, uansett hvilke av brikkene jeg bruker, men bruker jeg alle 4, så henger maskinen seg på Win7 splashscreen, både under vanlig boot og under boot fra Win7 DVD. Når jeg prøver å kjøre memtest86, så får jeg i første testen "Unexpected error" og at det står masse tall som ser ut som hex error koder over hele skjermen. Memtest86 kjører gjennom testen uten problemer med 3 brikker.

 

Feil #2: Når jeg da får bootet med 3 RAMbrikker, så kjører maskinen bra, men plutselig får jeg BSOD med feilkode 3b også står det system_service_excpetion. Fikk også melding om at det var noe feil med dxgkrnl.sys i samme BSOD. BSOD kommer selv om maskinen ikke er i bruk, den kan bare stå i Windows Logon Screen og plutselig BSOD.

 

Stålende hvis noen har noen tips og tanker om hva som kan gjøres.

Endret av AyeGee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken strømforsyning har du?

Prøv å sjekk spenninger I bios også, det kan gi deg en pekepinn på om noe er alvorlig galt.

Sjekk at Cpu har nok spenning, samme med minnebrikkene.

 

Utifra det jeg hører så antar jeg at det kan være enten defekte minnebrikker eller hovedkort.

 

Prøv å se om du får kjørt med 2x minnebrikker i riktige spor.

 

Annen ting du bør få sjekket er skjermkortet.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

@AyeGee

Pussig, men jeg har nettopp hatt nøyaktig de samme feilene som du refererer til, bare at jeg har Vista 64 og Crucial Ballistix 4x1 Gb.

Plutselige BSODs og reboots hele tiden. Tok ut 2 brikker og da fungerte det tilsynelatene bra, men fikk noen BSODs og reboots allikevel. Fikk feilmeldinger på både ram'en og harddiskene, så jeg installerte Windows på nytt, men det hjalp heller ikke.

 

Så på en innskytelse gikk jeg inn i BIOS og satte litt mer spenning på minnet, og siden har alt vært stabilt.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen. Jeg satt inn de gamle innstillingene jeg hadde i BIOS.

 

PCen er vanligvis klokket til 3.0ghz. Ser ut som at det fungerte bra. Prøvde med 4 brikker og kom et skritt nærmere boot, men fikk nå BSOD under Win7 splash istedet for freeze. Det er jo et skritt nærmere det. Booter opp med 3 brikker, men får se om den fungerer. Kommer tilbake med oppdateringer om hvordan det går.

 

Nye error var forrestenb Bad_pool_header og error code 19.

Endret av AyeGee
Lenke til kommentar

Gå inn i bios og se om du kan øke Volt på brikkene et hakk.

I mange tilfeller er dette nok til å få disse stabile igjen, men jeg anbefaler at du alltid kjører en runde med memtest helt til du ikke får flere feil før du går inn i windows.

 

Da slipper du at ting blir korrupte over tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...