Gå til innhold

Fairlight gir seg...


Anbefalte innlegg

Jeg spillte HL med orginal CD ganske lenge (fikk til jul), og så kjøpte jeg to til CD'er. Hvorfor? Fordi de fortjener det.

 

Eller støtter jeg "prøv først, og dersom kvalitet -> kjøp"

 

That's the spirit boy. Spillutviklerne prøver å prakke på oss alt for mye dritt. Svært få har laget bare gode spill. Ellers har man spillanmeldelser, men smaken er som baken osv. Derfor vil jeg vite hva jeg skal bruke penger på og det vet jeg. 8)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Piratvirksomhet skylden for høye priser?

Dette er vel i drøyeste laget. Se på konsoll siden der piratvirksomhet utgjør bare en promille av det det gjør på pc - prisen er den samme, og i mange tilfeller faktisk lavere på pc. Se på de "hotte" konsoll utgivelsene hos de største kjedene (Elkjøp, OBS etc - ikke de råeste på spill, men de som selger mest vel) og prisen for et spill for konsoll kan komme opp i 649kr (final fantasy, mario, zelda og lignende). Det samme gjelder når PC/Konsoll har like utgivelser - konsoll spill er ofte priset litt høyere.

 

Piratvirksomhet har ingen effekt på pris tror jeg. Pris er nok mer et resultat av iherdige undersøkelser hva folk faktisk er villig til å betale for det. Det kan nok også forklare hvorfor konsoll spill ofte er priset litt høyere - det er nok en smertegrense for PC spill der man ikke gidder å punge ut lenger, men finner et sted å laste ned fra nett. Denne smertegrensen er nok litt høyere for konsoll spill og mindre muligheter å piratkopiere, og det skulle forbause meg stort om ikke spillindustrien vet dette ganske godt.

 

Men, på den andre siden - hvis jeg ser på egne vaner må jeg si at pris ikke skremmer så mye (joda, gjennomsnitt spilleren her, gutt mellom 25-30 =), men heller frykten for å sitte igjen med no skikkelig dritt. Jeg har både en PS2, en Xbox og en Cube til slutt, ved siden av PC'en, og selv om PC'en er den som har naturligvis har vært i bruk lengst vil jeg si at spillkjøpene ligger noe sånn som 1 til 10 mot hver av konsollene (10 kjøpte pc-spill for hvert kjøpte konsoll spill til hver av de 3 konsollene). Grunnen? Jeg må inrømme at jeg piratkopierer det meste av pc-spill...og kjøper det jeg liker (samler-metaliteten til en "hardcore" gamer =). Men det er nok en annen grunn til dette en de fleste, som jeg kommer til senere. Poenget var at jeg helt åpenbart kjøper mange flere PC-spill enn konsoll spill, pga muligheten til å spille og teste disse først via piratvirksomhet. Er jeg et untak? Kanskje det, men denne muligheten fører direkte til økt kjøp i mitt tilfelle.

 

Så var det denne andre grunnen til piratvirksomhet da...og det er rett og slett utgivelse dato! Er du hekta og følger med er det et helvete å måtte se at titler dukker opp "alle andre steder i verden" enn i Norge opptil et halvt år før. Dette var helt klart værre før, men er fremdeles et stort problem. Når du har fulgt med på all hype/previews/screenshots etc i årevis og endelig er klar for å kjøpe spillet, så dukker det opp i norske butikker flere måneder etter. Sorry, jeg kan ikke vente. De fleste gode spill blir lasta ned et par dager etter de dukker opp i US butikker, og kjøpt et halvt år senere når de dukker opp på Elkjøp eller i "bargain bin" fra utenlandske nettbutikker.

 

Piratvirksomhet er også en form for "kjøpers makt" er det ikke? Jeg må ærlig inrømme at noen ganger føles det virkelig godt å vite at du ikke betalte ei krone for et spill. Les: Enter the Matrix.

 

Cheers

Lenke til kommentar
Piratvirksomhet skylden for høye priser?

Dette er vel i drøyeste laget. Se på konsoll siden (...) og prisen for et spill for konsoll kan komme opp i 649kr. Det samme gjelder når PC/Konsoll har like utgivelser - konsoll spill er ofte priset litt høyere.

Godt poeng. Men det tror jeg også kommer av at konsoller er stengt arkitekturmessig, og at produsentene (Sony, MS og Nintendo) dermed har (tilnærmet) kontroll over hva som gis ut. Hadde markedet flytt over av titler til Nintendo GameCube, ville kanskje prisene vært lavere, av konkurransehensyn.

 

Piratvirksomhet har ingen effekt på pris tror jeg.

Utviklerne må tjene nok penger til å dekke utgiftene. Færre kjøpte spill er lik mindre penger er lik høyere priser. Jeg sier ikke at piratvirksomhet er den viktigste grunnen til høye priser på spill, men at den ikke har noen effekt på prisene, er vel å dra det litt langt.

 

Piratvirksomhet er også en form for "kjøpers makt" er det ikke? Jeg må ærlig inrømme at noen ganger føles det virkelig godt å vite at du ikke betalte ei krone for et spill. Les: Enter the Matrix.

Jo, hvis du mener at man har rett til å bryte reglene når de går mot din personlige overbevisning. Det er prinsipielt litt problematisk, selv om det også kan forsvares. Et eksempel: Jeg mener at det er moralsk riktig å unnlate å betale byggmesteren hvis byggverket ikke ble slik jeg hadde håpet. Jeg river i filler kontrakten og sier: "forbrukermakt!"

 

Du skal streve hardt med å overbevise meg om at det å følge reglene alltid er det beste. Men det hele er langt fra uproblematisk når man tar loven i egne hender.

Lenke til kommentar
Utviklerne må tjene nok penger til å dekke utgiftene. Færre kjøpte spill er lik mindre penger er lik høyere priser. Jeg sier ikke at piratvirksomhet er den viktigste grunnen til høye priser på spill, men at den ikke har noen effekt på prisene, er vel å dra det litt langt.

 

Hva om du tenker slik "Færre kjøpte spill skyldes for høy pris på spillene"!? Ser du? Plutselig ble argumentet ditt verdiløst... (sorry, men det er sant) Vil løsningen da vær å heve prisene enda mer når det er det som allerede er roten til alt vondt? Med andre ord, hele ressonementet ditt er basert på antakelser og synsing :-?

 

Alle som kan en dråpe bedriftsøkonomi, eller makroøkonomi for den saks skyld vil se at det argumentet ikke holder vann...

 

Som kjøper finnes det grenser for hvor mye du er villig til å gi for et produkt, selvfølgelig vil det være naturlig for produsenten å sette opp prisen på varene fordi de i teorien tjener mer penger da... dessverre fungerer ikke den formen for bringebærlogikk. Det som skjer er at når prisen går opp, synker etterspørselen deretter, med andre ord har de ingen garanti for at prisøkningen betyr økte inntekter, dersom reduksjonen av etterspørsel er større enn forhold i styrkingen av prisen, så taper de penger på det. På samme måte kan man trekke konklusjonen om å sette ned prisen, for da kjøper flere spillet og dermed selger de et større volum, men med lavere gevinst per enhet... Skjønner!? I tillegg blir det jo flere produkter å dele de faste kostnadene på ,dermed kan de faktisk ta en lavere pris, men igjen blir spørsmålet, når blir makredet mettet, hvor man produkter vil de uansett kunne selge til en lavere pris.

 

Det blir feil uansett det du sier, fordi uttalelsene dine er basert på synsing og antakelser. Hadde bedriftene kunne satt opp prisen i utgangspunktet hadde de gjort det! De har valgt den optimale prisen i forhold til etterspørselen basert på markedsundersøkelser og hva konkurrentene selger sine produkter for. Ingen bedrifter selger spill med en pris som ligger 20% høyere enn konkurrentene fordi de tror de skal tjene mer penger.

 

Teorien hadde fungert i et monopol kanskje, men ikke i dagens spillmarked, som faktisk er ganske så homogent (utenom et par spill som klart skiller seg ut sfra mengden som kvalitetsspill er markedet homogent). Hvorfor hører du ellers om folk som angrer på spillkjøpet, eller spør hvilke spill de skal kjøpe? Hadde det vært lettere å skille mellom gode og dårlige spill hadde man ikke hørt om disse som angrer på kjøpet, med andre ord er varene homogene. Dersom du skulle velge blant 10 oster du aldri hadde smakt, hadde du neppe kjøpt den osten som var 10-20% dyrere enn de andre... Når du uansett ikke visste om den smakte bedre enn de andre ostene. Da er det prisen som differensierer produktene, og ikke produktene i seg selv, mend andre ord, homogene varer. Derfor er pris er helt avgjørende for salget av et produkt, høy pris betyr lavere salg (gjelder homogene varer i et konkurranseutsatt marked), men høyere profitt per solgte enhet (samtidig blir det jo også høyere kostnader per enhet da det er færre enheter som de faste kostnadene skal fordeles på). Teorien din kunne vært sann i en monopolistisk situasjon med differensierte produkter, men ikke i spillmarkedet slik det er i dag!

 

Mye bedøk og sosøk, men det må frem, kunne holdt på å snakke om det i evigheter... Uansett ideen om høyere pris på spill, gir IKKE (nødvendigvis)større gevinst for produsentene, verden er ikke så enkel!

 

:woot:

Lenke til kommentar
Synd at dem gir seg, har gitt meg mye opp igjennom tidene.

 

Skjønner ikke helt folk og dette warez greiene, syntes det er helt greit.

Hadde jeg ikke lastet det ned ville jeg ihvertfall ikke kjøpt det..

 

Er så enig...

Når en har fått testa spillet for å se om det er noe tess, kan en jo heller kjøpe det for cd-keyen sin skyld. Multiplayer er jo over halve moroa i mange spill..

 

Jaja, vi har nå enda Razor og Deviance pluss en del andre...

Ikke glem Immersion da.. :wink:

Lenke til kommentar

Det spillet jeg kjøpte orginalt sist het:

Emperor - Rise of the middle kingdom...

Og kostet 99kr på Gamezone...ganske greit spill,men litt kjedelig...så jeg er glad for at jeg bare sløste 99kr...

Ellers så laster jeg ned spillene fra eMule via sharereactor...Men det tror jeg mange gjør...

Men selvfølgelig er det et spill som jeg vet er bra...kjøper jeg det i butikken...

Men jeg leser en god del annmeldelser før jeg kjøper...

Den eneste grunnen til at jeg ikke kjøper alle spillene er fordi jeg rett og slett ikke har råd...med 500kr i måneden har man ikke råd til å kjøpe hvert eneste spill som "høres" bra ut...

f.eks. HL2,kommer jeg til å kjøpe,sammen med Halo 2...får se med Doom 3...Sistnevnte blir det vel til at jeg laster ned...

Men for øyeblikket spiller jeg en nedlastet versjon av Rise Of Nations...

 

Får se hvor lenge det holder...

Printer ut cover,slik at spillene ser orginale ut...Men jeg må ærlig innrømme at man får bedre følelse av å spille et spill man har kjøpt,men en slik følelse får man jo ikke hvis spillet suger noe sinnsykt...

 

Ta Iron Storm f.eks....Dette hadde jeg bestillt før,jeg visste noe om det...

Mens jeg lastet det ned...Heldighvis fikk jeg prøvd det før det kom fram og dermed avbestillte jeg det...Takket være Deviance tror jeg...

 

Det er både gode å drålige sider med Warez....det vil nok alltid være flest dårlige...men men...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
"En kompis brenner spill til meg. Om jeg liker det så kjøper jeg det". Yeah right! Tror jeg ingen ting på. Tror at de som "har" noe neppe skaffer seg det på nytt bare for å få dishe ut litt cash.

 

GL & HF! =)

 

Tja, tror fgaktisk at du tar feil der... ta f.eks mp spill, ganske greit å prøve dem i sp før du kjøper det (og får tilgang til mp)

Eneste måten å få buk på problemet som jeg ser det, er å gi ut bedre demoer av spillene....

Lenke til kommentar
jeg gidder ikke investere 500kr i et spill som serhøres bra ut..

jeg stoler heller ikke blindt på game reviews på nett..

da er den beste løsningen å anskaffe spillet på en litt annen måte, for så å prøve det, liker jeg det så kjøper jeg det, hater jeg det så spiller jeg det ikke mer uansett...det er noe jeg kommer til å fortsette med frem til  

a) jeg gidder ikke spille mer

B) det kommer en form for garanti på spill som sier du har lov til å bytte spillet inn og få pengene tilbake innen en viss periode ( f.eks 2 dager )

Det er derfor vi har denne vidunderlige oppfinnelsen kalt 'demo'.

Lenke til kommentar
jeg gidder ikke investere 500kr i et spill som serhøres bra ut..

jeg stoler heller ikke blindt på game reviews på nett..

da er den beste løsningen å anskaffe spillet på en litt annen måte, for så å prøve det, liker jeg det så kjøper jeg det, hater jeg det så spiller jeg det ikke mer uansett...det er noe jeg kommer til å fortsette med frem til  

a) jeg gidder ikke spille mer

B) det kommer en form for garanti på spill som sier du har lov til å bytte spillet inn og få pengene tilbake innen en viss periode ( f.eks 2 dager )

Det er derfor vi har denne vidunderlige oppfinnelsen kalt 'demo'.

 

Det er jo ikke alltid det kommer demo'er på spillene heller da.. Ofte så er det fjernet mye funksjonalitet av spillene i demoer også..

Lenke til kommentar

Støtter ideen om å kunne kjøpe en cd-key billig online med visa for å så kunne laste ned spillet fra en server. Det er miljøvennlig, svært økonomisk (man trenger ikke trykte manualer, esker cd'er osv, ingen frakt eller mellomledd) Vet ikke hvor mye produsentene sitter igjen med fra et spill, m,en hvis de hadde gjort det på denne måten ville det blitt mye billigere spill.

Lenke til kommentar
"]
jeg gidder ikke investere 500kr i et spill som serhøres bra ut..

jeg stoler heller ikke blindt på game reviews på nett..

da er den beste løsningen å anskaffe spillet på en litt annen måte, for så å prøve det, liker jeg det så kjøper jeg det, hater jeg det så spiller jeg det ikke mer uansett...det er noe jeg kommer til å fortsette med frem til

a) jeg gidder ikke spille mer

B) det kommer en form for garanti på spill som sier du har lov til å bytte spillet inn og få pengene tilbake innen en viss periode ( f.eks 2 dager )

Det er derfor vi har denne vidunderlige oppfinnelsen kalt 'demo'.

 

Det er jo ikke alltid det kommer demo'er på spillene heller da.. Ofte så er det fjernet mye funksjonalitet av spillene i demoer også..

Sant nok, men da burde anmeldelsene holde i mengder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...