Gå til innhold

Ja, enda en "skal ha ny bærbar"-tråd, vær så god!


Anbefalte innlegg

Har nå sett en del rundt på forskjellige emner og har ikke funnet den bærbare maskinen for meg enda.

Så da tenkte jeg at det var på tide at jeg tok og ordnet enda en tråd slik at de som er oppdaterte rundt dagens bærbare maskiner skal få gleden av å gi meg gode tips.

 

Så, ja ... Generelle krav!

  • Windows 7. Ikke det at jeg forventer noen skal gi meg tips om maskiner med vista, men vil unødig laste ned piratvare igjen *kremt*
  • 4 gb med ram. Joda, 3gb går vel det også. Men 4 ville ikke vært så verst.
  • At den faktisk kan dra spill som BF: Bad Company 2 og MW2. Ikke et nødvendig krav, men å kunne spille på noe annet enn den stasjonære hadde vært greit.
  • Ikke under 13" selv om den vil bli brukt til skole og skal være praktisk. Rett og slett fordi jeg misliker skjermer under 13 tommer sterkt.
  • En god prosessor og et godt grafikkort, selv om dette går under kravet at den drar noe nyere spill på en grei oppløsning uten store mengder med lag.
  • Godt tastatur. Misliker acers tastatur som er helt flate, hvis dere skjønner? Liker litt mellomrom på en måte, at tastene går nedover i kantene slik at de er lette å finne. Ikke et nødvendig krav, men ja.
  • Ikke en urealistisk pris for de som nettopp har vunnet i lotto da jeg ikke har begynt på videregående enda og har ikke anskaffet den alt for store formuen. Enda, i hvert fall.
  • Det siste "kravet" må vel være at denne pcen er ute på markedet.

 

Har også sett på ASUS' sine UL30 og UL50 laptoper som har en ekstremt god batteritid. Men ettersom disse ikke er så alt for kåte på å yte godt og har cpuer som yter 1.30 ghz for å spare strøm så frister det ikke så stort. Har heller ikke sagt at god batteritid ettersom det mer eller mindre alltid er strøm å finne på skolen, hjemme og med venner.

For et par år siden ville denne tråden aldri blitt opprettet, men når jeg endelig fant meg en skikkelig stasjonær som jeg var fornøyd med så orket jeg ikke å oppdatere meg på noe lenger. Så hva som er bra eller ikke vet jeg ikke lenger.

Så kom igjen og hjelp en stakkars som skal ha seg en ny bærbar data til eksamen. Kan også vente til etter sommeren til jeg kjøper, men hadde vært kjekt med en til eksamen og så videre.

Og ja, selv om det står win 7 i et krav der oppe så er ikke en MacBook helt ute av interesse heller.

 

Så hvis dere vet om et bra kjøp nå, før sommeren, etter sommeren eller noe som helst. Si i fra!

 

Takker på forhånd og tar selvsagt forbehold om skrivefeil. Klokken er tross alt snart seks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du nevner ingenting om pris?

 

En bærbar som kan dra spill på et akseptabelt nivå, før man må opp i 12000-15000, rundt medium koster ca 7000-9000. Da får man middelklasse+ skjermkort og en OK prosessor. Har man ikke spesifikke krav til god prosessor trenger man ikke mer enn en dual-core på 2-2.2ghz. Det funker fint til spiling. Skjermkortet blir alltid flaskehalsen på disse laptopene.

 

Størrelse er jo viktig med en gang spill dras inn i bildet. Spilling med brukbare settings kan ikke oppnås ved lavere enn 15" skjerm (kanskje eneste unntaket er Alienware M11x, 11"). Laptopene med 14" skjerm og nedover virker det som om batterilevetid er alt som gjelder, hence prosessorer på 1.3ghz osv. Det finnes noen som man kan få med gode prosessorer, men med innebygd skjermkort, som suger.

 

Det finnes flere tråder her om gode "spillaptoper" for en rimelig pris, 7000-9000. Sikkert flere der som kan svare på spørsmål om batterilevetid på disse osv, men ikke regn med mer enn 3timer, vil jeg tro. Ellers oppfyller en slik laptop dine andre krav. Hvordan tastaturet er, er ganske subjektivt.

Lenke til kommentar

Har sett på Asus sin billige 17 tommer med relativt grei innmat. Men noe jeg også lurer på er, hvordan er en 17" i forhold til skolen? Selvsagt er den ikke like portabel, men er det svært uvanlig og upraktisk med 17" på skolebenken?

 

Og ja, pris ... Jeg har ikke satt meg noen spesielle krav enda. Men vil helst unngå å bruke alt jeg eier og har på noe jeg sikkert vil bytte ut om ikke alt for mange år. Så er ikke så kjempehypp på å betale over 7-8 tusen, egentlig.

Batterilevetiden har ikke så mye og si ettersom det er bare ved bussturer, fly og tog jeg kommer til å trenge noe spesielt med batteritimer.

 

 

Edit: Er det noen som har noen innvendiger på for eksempel denne?

16" er ikke for lite eller for stort og den ser da ut som en av de bedre til 8 - 9 tusen. Er det bedre valg ute der til denne prislappen?

Endret av Raknes
Lenke til kommentar

Hold deg unna Asus sier jeg, anyways skal kjøpe denne jeg

 

http://www.netshop.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2fprodukt%2fprdinfovnet.aspx%3fplid%3d141267&plid=141267

 

Edit kan finne den på komplett for 14.4k eller noe tror jeg så, er billigere der :)

 

Produktinformasjon

Produktbeskrivelse Toshiba Qosmio X500-11C - Core i7 720QM 1.6 GHz - 18.4" TFT

Dimensjoner (BxDxH) 44.3 cm x 29.4 cm x 4.2 cm

Vekt 4.6 kg

Lokalisering Dansk, Engelsk, Norsk, Finsk, Svensk / Nordisk

Systemtype Notebook

Innebygde enheter Stereohøyttalere, trådløs LAN-antenne, Bluetooth-antenne

Innebygd sikkerhet Fingeravtrykksleser

Prosessor Intel Core i7 720QM / 1.6 GHz ( 2.8 GHz )

Cache-minne 6 MB - L2 Cache

RAM 6 GB (installert) / 8 GB (maks.) - DDR3 SDRAM - 1066 MHz ( 1 x 4 GB + 1 x 2 GB )

Kortleser 5 i 1

Harddisk 500 GB - Serial ATA-150 - 5400 opm

Harddisk (nr. 2) 500 GB - Serial ATA-150 - 5400 opm

Optisk lagring DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM

Skjerm 18.4" TFT 1920 x 1080 - TruBrite

Grafikk-kontroller NVIDIA GeForce GTS 360M TurboCache

Videominne 1 GB GDDR5 SDRAM

Lydutgang Lydkort

Nettverkstilknytning Nettverksadapter - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n, Bluetooth 2.1 EDR

Notebook-kamera Integrert

Inn-enhet Tastatur, touchpad

Strømforsyning AC 120/230 V ( 50/60 Hz )

Batteri Litiumion

Levetid (inntil) 3 time®

Operativsystem Microsoft Windows 7 Home Premium 64-bit Edition - Dansk / Engelsk / Finsk / Norsk / Svensk

Miljøstandarder ENERGY STAR-kvalifisert

Fabrikantgaranti 1 års garanti

Endret av sjokoen
Lenke til kommentar

Ja,jeg stiller meg også undrende til Sjokoens post. Hvorfor skal han holde seg unna ett av de beste merkene på bærbare pc'r??

 

Og de er jo artig for Sjokoen at Sjokoen skal kjøpe seg en ny maskin til 14000kr men det er vel tvilsomt om det hjelper trådstarter med å kjøpe en maskin til 8000-9000kr. :!:

Lenke til kommentar

Hold deg unna Asus sier jeg, anyways skal kjøpe denne jeg

 

http://www.netshop.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2fprodukt%2fprdinfovnet.aspx%3fplid%3d141267&plid=141267

 

Edit kan finne den på komplett for 14.4k eller noe tror jeg så, er billigere der :)

 

Produktinformasjon

Produktbeskrivelse Toshiba Qosmio X500-11C - Core i7 720QM 1.6 GHz - 18.4" TFT

Dimensjoner (BxDxH) 44.3 cm x 29.4 cm x 4.2 cm

Vekt 4.6 kg

Lokalisering Dansk, Engelsk, Norsk, Finsk, Svensk / Nordisk

Systemtype Notebook

Innebygde enheter Stereohøyttalere, trådløs LAN-antenne, Bluetooth-antenne

Innebygd sikkerhet Fingeravtrykksleser

Prosessor Intel Core i7 720QM / 1.6 GHz ( 2.8 GHz )

Cache-minne 6 MB - L2 Cache

RAM 6 GB (installert) / 8 GB (maks.) - DDR3 SDRAM - 1066 MHz ( 1 x 4 GB + 1 x 2 GB )

Kortleser 5 i 1

Harddisk 500 GB - Serial ATA-150 - 5400 opm

Harddisk (nr. 2) 500 GB - Serial ATA-150 - 5400 opm

Optisk lagring DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM

Skjerm 18.4" TFT 1920 x 1080 - TruBrite

Grafikk-kontroller NVIDIA GeForce GTS 360M TurboCache

Videominne 1 GB GDDR5 SDRAM

Lydutgang Lydkort

Nettverkstilknytning Nettverksadapter - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n, Bluetooth 2.1 EDR

Notebook-kamera Integrert

Inn-enhet Tastatur, touchpad

Strømforsyning AC 120/230 V ( 50/60 Hz )

Batteri Litiumion

Levetid (inntil) 3 time®

Operativsystem Microsoft Windows 7 Home Premium 64-bit Edition - Dansk / Engelsk / Finsk / Norsk / Svensk

Miljøstandarder ENERGY STAR-kvalifisert

Fabrikantgaranti 1 års garanti

 

Nå er vel den der strengt tatt langt utenfor prisklassen vi diskuterer her. Og hva er begrunnelsen din for at man skal holde seg unna Asus? Skal vi tro denne undersøkelsen, lager Asus de mest pålitelige maskinene. Jeg har nå en Asus UL30VT, og det går fint an å spille på den. Søker du på Youtube, så finner du at folk spiller COD:MW2 på denne ganske greit, riktignok med noen kompromiss i grafikkinstillingene. Jeg spiller for øyeblikket en del GoldenEye: Source på den, og det fungerer upåklagelig i nativ oppløsning med grafikkinstillinger stort sett på maks (4xAA). Men skjermen er ikke spesielt god, med dårlig innsynsvinkel og kontrast.

 

Jeg foreslår at du tar en kikk på Dell Studio 15. Den koster fra ca 6000 kr, og Dell lar deg som vanlig konfigurere etter egne preferanser. Grafikkortet er ikke av de beste, men helt OK (bedre enn det som sitter i Asus UL30VT). Du bør altså fint kunne kjøre MW2 hvis du ikke er avhengig av max grafikk-innstillinger. Vil definitivt anbefale å oppgradere skjermen til full-HD (koster 600 kr ekstra). Den skjermen har fått mye skryt. Mulig å oppgradere til slot-in-bluray også. Batteritiden er heller ikke så verst når man tar i betraktning at dette ikke er en ultraportabel. Se f.eks. test på notebookcheck.

 

EDIT: Når det gjelder Dell, husk å bruke kupongkoder. Akkurat nå får du 5% rabatt. Har vært 10% for ikke så lenge siden. Dette kommer i tillegg til rabattene de gir uten koden, og de endrer seg stadig.

Endret av Samilainen
Lenke til kommentar

...

 

http://www.netshop.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2fprodukt%2fprdinfovnet.aspx%3fplid%3d141267&plid=141267

 

Edit kan finne den på komplett for 14.4k eller noe tror jeg så, er billigere der :)

 

...

Jeg har også lagt inn en bestilling på Toshiba'en, men som mange andre nevner så ligger den for høyt priset i forhold til trådstarters ønske.

NetShop tar nå kr 13500 for denne, og er det rimeligste jeg har sett den til her på berget. Kommer vel rundt 01.05 håper jeg...

 

ASUS har jeg ikke noe i mot å anbefale...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...