Gå til innhold

Treningskamerat oppfører seg som en idiot, hvor mye er nok?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Når jeg begynte å trene så ble jeg kjent med et par stykker, vi ble en kul gjeng som pushet hverandre på treningen. Jeg utviklet et godt venneforhold med to av de folkene, men det var en jeg begynte å mislike ekstremt!

 

Først var jo alt helt ok, vi snakket vanlig og hadde det gøy. Men etter et år med trening har han begynt å bli en jævel. Han ødelegger treningen min og selvtilitet min, kommer med løyner om meg og sier bare masse dritt til meg.

 

Han har heller aldri pushet noen av oss eller sagt bra jobbet. Noe jeg og de andre gjør, vi gir hverandre ros hele tiden og gir hverandre egoboost på treningen.

 

Tror det begynte først med at jeg synes at han maste alt for mye, han snakket tilogmed under settet som var jævla irreterende. Det jeg også har merket er at han er jævla frekk og selvopptatt også. Pleier å komme inn på treningsenteret og flashe armene sine og si "se hvor store armer jeg har! jeg har bedre kvalitet enn deg Pijus" (noe han egentlig ikke har, men ok) ellers når vi løfter "Så ut som du stresset. Det der er jævla lett".

 

Jeg kan ta et eksempel; Det var noen nybegynnere som nettopp hadde startet og prøvde seg på 50kg i benk, noe de ikke klarte. Det treningskameraten gjor var å faktisk le av han og si spydige komentarer. Dette synes jeg var ganske dumt og jeg de ikke noe mer etter den gangen.

 

Det andre er at han er jævla respektløs mot andre folk og de andre jeg trener med har begynt å mislike han svært mye, men sier det ikke face-to-face. Han har også begynt å baksnakke og sakt mye løgn om meg som at jeg har tenkt å starte med bol og at jeg har brukt det. Noe som ikke er sant.

 

Dette er snakk om en person som ødelegger treningen og selvtiliten til andre folk på treningen og han skaper et dårlig miljø.

 

Hva kan man gjøre med dette? anmelde? Få han utestengt?

 

edit: jeg vil ikke få han utestengt (eller jo det vil jeg egentlig) men at han bare skal holde kjeft og slutte å skape et dårlig miljø. Han har faktisk ødelelagt treningen min flere ganger, noen ganger føler jeg bare for å gå hjem fordi jeg er så jævla lei av han.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herregud. Hva skjedde med den gode gamle "ditch kjipe folk" løsningen?

 

Hvis dere er for feige til å ta det opp med han så kan dere vel bare begynne å trene uten ham. F.eks tren uten å si ifra til han, eller avtal andre treningstider. Men det beste er å manne seg opp å si det som det er.

Lenke til kommentar

At han misunner meg kan godt hende. Jeg er ikke venn meg han og han trener de samme dagene som meg og de dagene han trener passer best for meg. Så å skifte treningsdager blir uaktuelt, men har noen ganger tenkt å bare bytte treningssenter på grunn av han.

 

Jeg har sagt til han at han er en jævla drittsekk og spurt han om han kan slutte, men han fortsetter som like før. Jeg har spurt noen av de andre vennene hva de synes om han og de fleste sa at de ikke likte han særlig og var ganske enig med meg at han skapte et dårlig trenings miljø.

 

Går det ikke an å ta det opp med de som eier senteret?

 

Har noen tips til å bekjempe et manipulerende menneske?

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Problemet kommer inn er at jeg ikke kan helt glemme han fordi han trener de samme dagene og timene som meg og vennegjengen kan fortsatt ikke ignorere han fordi de ikke har like mye imot han som meg.

 

Han skal hele tiden prøve å vinne over meg over alt, kjæreste, trening, muskler, kosthold, venner osv.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Problemet kommer inn er at jeg ikke kan helt glemme han fordi han trener de samme dagene og timene som meg og vennegjengen kan fortsatt ikke ignorere han fordi de ikke har like mye imot han som meg.

 

Han skal hele tiden prøve å vinne over meg over alt, kjæreste, trening, muskler, kosthold, venner osv.

 

Du har funnet din nemesis. Kjemp og vinn.

Lenke til kommentar

Selv tilbringer jeg 7 timer på treningssenteret hver uke, og jeg hadde ikke nølt et sekund med å si ifra til de som driver stedet (hvis dette er et seriøst senter, altså.) Å "tulle" med venner er jo en ting, men utifra det du skriver, gikk streken for meg når du sa at han rett og slett lo ut høyt av noen som akkurat har begynt å trene. :nei::thumbdown:

 

Lykke til, håper du får orden i det for din, dine venner og med-trenere sin del. :thumbup:

 

EDIT: ikke misforstå hva jeg sier her, mener ikke at noe av det han gjør er greit i det hele tatt.

Endret av alphez
Lenke til kommentar

Det går ganske så mye ut over selvbildet og mental helse. At noen skal prøve å gjøre at man får dårligere selvbilde og selvtilit er alvorlig.

 

alphez; Slik du skriver så har du også hatt samme problem, hva skjedde etter at du sa ifra til de som driver senteret?

 

edit: det andre jeg vil si er at han hater når jeg har rett (som jeg oftest har). Og ofte lukker igjen ørene eller ikke gidder å følge med når jeg skal forklare hvorfor jeg har rett.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Den typpen dritsekker kan bare håndteres på 3 måter:

 

Enten så ignorerer dere han.

Og då mener eg ignorering av høyeste grad.

Ta og gjør som de gjorde mot Cartman i South Park.

 

Begynn og le av han, si spydige kommentarer til han.

Gjør det samme med han, som han gjør mot dere.

 

Er du større enn han, så kan du bli voldlig og sitte han skikkelig på plass, men det bør vere siste mulighet.

 

Er sikkert flere måter, men en av de tre eg ville brukt.

Og han er ikkje treningskamerat om han er sånn.

Lenke til kommentar

[...]Men etter et år med trening har han begynt å bli en jævel. Han ødelegger treningen min og selvtilitet min, kommer med løyner om meg og sier bare masse dritt til meg[...]Tror det begynte først med at jeg synes at han maste alt for mye, han snakket tilogmed under settet som var jævla irreterende[...]jævla frekk og selvopptatt også.[...]flashe armene sine og si "se hvor store armer jeg har! jeg har bedre kvalitet enn deg Pijus"[...]"Så ut som du stresset. Det der er jævla lett".[...]Det treningskameraten gjor var å faktisk le av han og si spydige komentarer. Dette synes jeg var ganske dumt og jeg de ikke noe mer etter den gangen.[...]Dette er snakk om en person som ødelegger treningen og selvtiliten til andre folk på treningen og han skaper et dårlig miljø.

[...]Han skal hele tiden prøve å vinne over meg over alt, kjæreste, trening, muskler, kosthold, venner osv.

[...]Det går ganske så mye ut over selvbildet og mental helse.[...]han hater når jeg har rett (som jeg oftest har). Og ofte lukker igjen ørene eller ikke gidder å følge med når jeg skal forklare hvorfor jeg har rett.

Inntil noen finner en bedre beskrivelse; dette er og blir en drittsekk. Og om han ikke endrer oppførselen sin på egen hånd-, når noen har sagt ifra til ham så det lite du/Dere kan gjøre.

 

Å få han utestengt kan du bare glemme, for enten må du da ha mange medlemmer i ryggen, eller så må han ha gjort noe veldig veldig galt (som f.eks. å ha ødelagt utstyr).

 

Det å "dytte" tilbake og prøve å motbevise/diskutere/krangle med han vil bare gjøre det verre - du gir han da bare mer oppmerksomhet og energi.

 

Du får nok bare sette deg ned og lage en bedre timeplan der du trener til tider da han ikke er der (før du går på skole/jobb f.eks.?). Og når han i blant dukker opp må du late som han ikke eksisterer: Du må behandle han som luft, ikke si et pip, og ikke engang ha blikkontakt med han.

 

Og om det ikke går må du enten slutte å trene, eller bytte senter. Så enkelt er det.

Endret av greygenic
Lenke til kommentar

Nå når jeg fant ut at du kun var 15år Pijus må jeg få si at du kan være en respektløs liten drittunge du og, når du presterer å lire ut av deg kommentarer som "Her må vi ha litt teori inn gutt, du har helt sikkert trent i 12 år" til en som nesten er gammel nok til å være faren din, og som har trent siden du var 3år og gikk rundt med bleie...

 

Når det er sagt så er eneste måte å få sånne drittunger som han på gymmet ditt til å holde kjeft å virkelig konfrontere de. Gå opp i trynet på han og si akkurat hva du mener om han og hva han holder på med, på en bestemt og småforbanne måte.. Sånne som han du prater om har det somregel bare i kjeften, og de backer fort unna når du viser at du har fått nok. Gjør han ikke det så ta han i nakkeskinnet og pælm han ut, enkelt og greit..

 

EDIT: om du ikke har lyst til noen av forslagene over kan du som nevnt altids trene på ett annet tidspunkt.

Endret av lperik
Lenke til kommentar

Nå når jeg fant ut at du kun var 15år Pijus[...]

Hva?? Kun 15 år? Ahh, haha, da er det ikke det samme.

 

Vedkommende er altså bare en selvusikker idiot som trenger å hevde seg - i den alderen der vet man jo ikke helt hvordan man skal oppføre seg.

 

Ta deg en bolle, Pijus, og be han kameraten din om å gå og suge sæ, så ordner det seg nok.

Endret av greygenic
Lenke til kommentar

Som sagt; du må konfrontere han med det. Du kan jo prøve den hyggelige metoden først. Neste gang han plager deg, så ta han med ut til siden og si at han skal slutte med det der fordi det forstyrrer treninga di. Med rolig stemme og se han hardt inn i øynene så han skjønner at du mener det. Evt si det foran alle de andre vennene dine så han føler et press på seg for å slutte med det.

Hvis han ikke gidder å slutte med det, så får du be han om å finne noen andre og trene med, fordi du/dere ikke er interessert i å ha en plagsom og demotiverende drittunge som henger rundt dere når dere skal trene. Først kan du prøve å si det på en hyggelig måte. Hvis det ikke går så kan du prøve den mer truende måten (stå 10 cm unna trynet hans og snakk hardt). Du er sikkert sterkere enn han.

 

En annen metode er å være litt drittsekk tilbake, men da kan du fort ende opp med en "krig" mellom dere. Da er det ofte den med de sleipeste triksa som vinner. Dette kan også innebære baksnakking, falske rykter osv som fort kan gå utover deg på en dårlig måte.

 

Eller så kan du prøve å snu på mynten og heller bruke han som motivasjon. La det gå en liten fanden i deg og vis han hva du er god for. Bruk frustrasjonen og agresjonen du får av han til å presse deg hardere. Du må forandre tankegangen din litt. Hver gang han sier noe, så ikke tolk det negativt men bruk det heller til motivasjon for å prestere bedre. Så lenge du er sterkere enn han vil du være den med høyest 'status' av dere to på treningssenteret. Så bare prøv å snu på alt det negative han kommer med og gjør det til noe nyttig for deg.

 

Det siste du kan tenke på er jo hva med deg selv?. Er det noe du har gjort (ubevisst?) som han reagerer på? Finn ut hvorfor han er sånn nå og ikke var sånn før. Er han misunnelig, tolker han ting du sier nedlatende, har du vært litt arrogant osv. Det er mulig han tolker ting du sier negativt eller på en annen måte enn det som var ment. Synes du skreiv en gang at du liksom var "ledern i gjengen". I så fall: With great power comes great responsibility ;) Ikke misbruk 'makta' di. (sier ikke at du gjør det altså..)

 

Og til syvende og sist: Ikke vær redd for å ditche folk som står i veien for deg. Man bytter ut mange venner i livet sitt, og du møter på mange nye folk i fremtiden. Hvis han demotiverer deg og trekker deg ned så er han ikke verdt tiden din, og du har ikke noe bruk for han. Kast han og gå videre. Det er ikke noe vits i å spare på han hvis du ikke har noe bruk for han. Etterhvert som du blir eldre så vil du miste mange venner og få mange nye. Men på den andre siden, ikke la treningen ødelegge for ditt sosiale liv sånn at du sitter der aleine uten flere venner ;)

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Mange gode tips her! Kan vell slenge på ett som går på det å ignorere han. Hvis han sier 'Sjekk arma mine!' Så kan du bare virke så jævlig care, og si noe ala; "Hmm, kult" Ellers vil jeg si at hvis du skal konforntere ham med det, bør du kjøre det utenfor kontekst. Du bør si det til han en gang han IKKE gjør det. Hvis du skjønner hva jeg mener. Ikke kjeft på han etter han sier noe drit, men gjør når dere snakker normalt samen :)

Lenke til kommentar

Eller så kan du være voksen og sammen med de andre som trener faktisk gå sammen og si "Hei, det her er ikke kult. Du har en del dårlige holdninger og det ødelegger for flere av oss. Hvis du heller kunne vært litt hjelpsom, respektfull og ydmyk hadde det vært mye bedre enn sånn du holder på nå, for det syns vi rett og slett ikke noe om.

 

Dere burde gå sammen om det, men ikke rotte dere sammen mot han, slik at han skjønner budskapet. På tomannshånd høres det ut som han kan være typen til å overse det.

 

Og nei, det er ikke mange gode tips her. Det å ignorere, håndtere probelemet med samme oppførsel gjør ikke ting bedre. Da oppfører man seg likt og er ikke noe bedre selv. Vær voksen, si ifra på en voksen måte. Folk kan forandre seg, selv om de noen ganger trenger et spark i ræva for å fatte det. Det kan ende opp med at han faktisk tar poenget, skjønner hvordan han har vært, endrer seg og bidrar til gruppa. Hvis ikke vil det ende opp med at han forlater gruppa.

Lenke til kommentar

Da var det gjort.

 

Jeg og gjengen (på 6 folk) gikk imot han og sa at det var jævla demotiverende og utrvielig at han skal være slik. Ingen gadd å støtte han og flere sa at han burde skjerpe seg.

 

Vi gikk sammen etter at han begynte å sjele ut og snakke dritt om en kamerat av meg.

 

Han er ikke særlig kul nå lenger. Takk for tipsene folkens, det har gjort treningsmiljøet 10x bedre.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Vi er grådig lei av han og vi var alle enig at han var en jævla drittsekk. Dessverre kan vi ikke ditche han helt fordi han trene på de samme tidene som oss og ja, vi må nesten sammerbeide på treningen for å bli ferdig.

 

Jeg kan beskrive hvordan samtalen var;

 

Kameraten min og en annen trente milltær press. Og plutselig utbryter drittseken;

"Det der er flaut å trene med"

 

Kameraten min sier ikke noe.

"Hva sa du nå?" spurte jeg.

"Fy faen du er så jævla demotiverende *navn*, du er så jævla manipulerende! Du tåler virkelig ikke å tape, du må være best hele jævla tiden. For meg er trening en egengreie og jeg bryr meg lite av hva andre folk sier, men du ser på deg som en ultiamte taper når du taper. Jævla drittsekk, du er klar over at ingen liker deg?"

 

Drittseken sa ingenting og latet som han ikke hørte det, før han stakk inn i skapet for å hente rosiner og gå. Jeg sørget for at alle i treningsenteret hørte det.

 

Nå har jeg hørt på gnålet hans i snart 8 månder, slutt er slutt. Etter han hadde gått så kom det fram at det var egentlig ingen som likte han og alle mente han var en pest og plage, demotiverende var alle enig om.

 

Edit: Det værste var jo at han prøvde også å gå imot meg foran gjengen :p Han begynte slik "Hvis du måtte ha drept noen i dette rommet, hvem hadde det vært? Jeg hadde tatt Pijus" mens alle de andre begynte å si "Å.. nei, vi hadde nok tatt deg" :blush:

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...