Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc'n starer på nytt ofte. Muligens GSOD


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Fikk nettopp nytt skjermkort (HD 5850) og merket GSOD 3-4 ganger når jeg var på skrivebordet. I det siste har dette utviklet seg til å bli noe som ligner på GSOD (bare ser det på skjermen i maks ett sekund før pc'n starter på nytt).

Jeg kjøpte nytt skjermkort, minne og PSU når de første problemene skjedde. Har bare blitt verre. Jeg formaterte ikke PC'n når jeg satt inn disse delene.

Vet ikke om dette er problemer med skjermkortet eller operativsystemet.

 

Litt info om PC'n

Win 7 Pro 32 bit fra MSDN

ASUS P5KC hovedkort

VERTEX 3D RADEON HD5850 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP (med siste drivere 10.3)

CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DHX PC10600 1333MHZ CL9

CORSAIR TX 650W ATX12V 2.2 / EPS12V

Intel Core 2 Duo E6850

 

Takker for hjelp på forhånd

mvh Frenk

Endret av Frenk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann

 

Fikk nettopp nytt skjermkort (HD 5850) og merket GSOD 3-4 ganger når jeg var på skrivebordet. I det siste har dette utviklet seg til å bli noe som ligner på GSOD (bare ser det på skjermen i maks ett sekund før pc'n starter på nytt).

Jeg kjøpte nytt skjermkort, minne og PSU når de første problemene skjedde. Har bare blitt verre. Jeg formaterte ikke PC'n når jeg satt inn disse delene.

Vet ikke om dette er problemer med skjermkortet eller operativsystemet.

 

Litt info om PC'n

Win 7 Pro 32 bit fra MSDN

ASUS P5KC hovedkort

VERTEX 3D RADEON HD5850 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP (med siste drivere 10.3)

CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DHX PC10600 1333MHZ CL9

CORSAIR TX 650W ATX12V 2.2 / EPS12V

Intel Core 2 Duo E6850

 

Takker for hjelp på forhånd

mvh Frenk

 

Tror du med trygghet kan installere Windows på nytt. Oppgradering av minne skal ikke behøve en "clean" install av OS'et, men det kan tenkes du nå har såpass mye "drit" hengende etter at det enkleste for deg er å starte på nytt. Evnt så kan du jo feilsøke deg frem.

Lenke til kommentar

Får fortsatt bluescreen.

Legger med litt info:

 

Additional information about the problem:

BCCode: 1000008e

BCP1: C0000005

BCP2: 82C2565A

BCP3: 9993D868

BCP4: 00000000

 

Additional information about the problem:

BCCode: 19

BCP1: 00000003

BCP2: A0D990B8

BCP3: A0D990B8

BCP4: 0002040D

 

Legger også med en .rar av minidump

Minidump.rar

 

Håper at noen kan hjelpe her.

Lenke til kommentar

Har hatt det hovedkortet med Win7 i lengre tid uten problemer. Problemene kom når jeg kjøpte nytt skjermkort og RAM.

Jeg har også siste BIOS-versjon installert.

 

Mener du at det er hovedkortet som lager disse problemene?

Har vurdert å kjøpe nytt, men ville drøye det litt pga pengemangel for tiden.

Lenke til kommentar

Hmm, begynte problemene med ny ram og gpu kan vi vel anta at det er grunnen da.

Sjekk om det finnes nyere drivere til gpu, evt prøv å fjærne drivere helt og installer driveren på nytt.

Minnet kan sjekkes med memtest86

Er godt mulig at eventuelle feil i minnet kan fikses med tuning, men det er ikke din jobb eller ditt problem at produktet ikke funker, mye bedre å sende det tilbake dersom du får feil i memtest86.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Litt sein å svare, påske ferie!

 

Er det disse ram brikkene du har? Ser at dem er levert med forskjellig SPD, og at mange ikke får dem stabil før noen bios justeringer. Last ned CPU-Z, og post bilde av "Memory" og "SPD". Mulig du må justere opp spenning på ram!

 

Har vært en tur i Liverpool, så svarer litt sent.

Ja ser ut til å være de RAMene jeg har.

 

Legger ved bilde som du sa.

post-139714-1270945222,762_thumb.jpg

 

NB: PC'n har plutselig blitt mye mer stabil av en eller annen grunn. Det uten at jeg har gjort noe.

Endret av Frenk
Lenke til kommentar

Har kjørt memtest og fikk feil med en gang.

Burde jeg få nye RAM, eller kan dette fikses med tweeking i BIOS?

Jeg har forresten prøvd meg litt i BIOS, men finner ikke noen plass som jeg kan stille på strømmen til RAM. Har som sagt tidligere et Asus P5KC hovedkort med nyeste BIOS-versjon.

 

Noen som kan hjelpe her?

 

mvh Frenk

Lenke til kommentar

De brikkene er også solgt som 1.6V brikker, så kanskje livstids garantien gjelder ved 1,6V også, men det blir litt tipping fra min side! Prøv å juster opp DRAM Voltage til 1.6 Volt, eller prøv brikkene på en lavere frekvens.

 

Gå til Advanced menu, JumperFree Configuration, sett AI Overcloking til "Manual", gå til DRAM Voltage, og sett den til 1.6V, eller prøv lavere DRAM Frequency.

Lenke til kommentar

Etter min siste post prøvde jeg å teste RAMene en og en med Memtest, de virket da fint begge to.

Satte så inn begge samtidig og gjørte testen (som jeg tidligere ikke kunne kjøre 30sek uten error) uten problemer.

Jeg tror at det muligens var noe støv eller slikt på hovedkortet som gjorde at RAMene ikke fikk skikkelig kontakt. Virker vertfall bra nå.

 

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...