Gå til innhold

Beregning av feriepenger


Osturn

Anbefalte innlegg

Nå som skatteoppgjøret har kommet og ting skal kanskje rettes på i selvangivelsen. I samme slengen har jeg begynt å tenke på feriepengene som dukker opp om ikke mange månedene.

 

Utregningen av dette; kan noen forklare meg 100% sikkert hvordan dette foregår?

 

Jeg har vært overbevist til i dag om at ferielønnen beregnes 10,2 % av brutto årslønn (lønn FØR skattefratrekk osv).

 

Hadde besøk av en kompis som sa at det ble beregnet av netto lønn (lønn etterskattefratrekk osv).

 

Der ble jeg usikker, og hadde dermed vært veldig greit om noen kunne rådført meg her:)

 

Også greit om man finner noen kilder på nett om kan brukes :)

 

Lønn før skatt jeg tjente i fjord var litt over 330.000 kr, så har liksom innstilt meg på å motta litt over 30.000 i sommer, men er nå litt redd for at det bare kan blir 23.000 kr :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå som skatteoppgjøret har kommet og ting skal kanskje rettes på i selvangivelsen. I samme slengen har jeg begynt å tenke på feriepengene som dukker opp om ikke mange månedene.

 

Utregningen av dette; kan noen forklare meg 100% sikkert hvordan dette foregår?

 

Jeg har vært overbevist til i dag om at ferielønnen beregnes 10,2 % av brutto årslønn (lønn FØR skattefratrekk osv).

 

Hadde besøk av en kompis som sa at det ble beregnet av netto lønn (lønn etterskattefratrekk osv).

 

Der ble jeg usikker, og hadde dermed vært veldig greit om noen kunne rådført meg her:)

 

Også greit om man finner noen kilder på nett om kan brukes :)

 

Lønn før skatt jeg tjente i fjord var litt over 330.000 kr, så har liksom innstilt meg på å motta litt over 30.000 i sommer, men er nå litt redd for at det bare kan blir 23.000 kr :(

 

Er du en av de som har avtalt ferie i fire uker per år, får du 10.2 prosent av din faktiske årslønn i feriepenger, altså bruttolønn, som i ditt tilfelle er kr 330 000. Multipliserer du bruttolønnen din med 0.102 (10.2%) får du kr 33 660 i feriepenger.

 

Har du avtalt fem uker ferie, får du 12 prosent. Multipliserer du bruttolønnen din med 0.12 får du kr 39 600 i feriepenger. Uansett så får du mer enn kr 30 000 :)

 

Kilder:

Dine Penger

Dagbladet

Lenke til kommentar

Det er ikke bruttolønn som er grunnlaget for feriepengene, men bruttolønn minus trekk for antall uker ferie du har. De fleste har vel 5 uker ferie, så da er det bruttolønn minus 5 ukelønner som er feriepengegrunnlaget. På lønnslippen for desember skal det stå hva som er feriepengegrunnlag.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med lønn når man har tatt seg ferie? Jeg skal ta ut to uker i sommer, og vil jeg da motta lønn for den perioden jeg er borte fra jobben? Eller er det feriepengene som skal dekke denne perioden?

 

Jeg har fått beskjed fra arbeidsgiver å fylle ut timeliste på vanlig måte, så antar at jeg mottar lønn for ferieperioden også, på lik linje med vanlige arbeidsdager.

 

Kan noen "fill me in" her? :)

Lenke til kommentar

De fleste arbeidsgivere trekker lønna for ferien i samme måned som de betaler ut feriepenger. Hos oss er det i juni da vi får feriepenger, og blir trukket i lønn for fem uker uansett når vi tar ut ferien. Så om jeg tar ut ferie i desember får jeg lønn i ferien siden det allerede er trukket i Juni.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...