Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den lille spørsmålstråden for moped - AKA backuptråden


Anbefalte innlegg

Skal sette på vakumboksen i mårra, noe spessielt jeg må tenke på ang bensinblanding eller no instillinger på forgasseren eller no?

 

 

Åsså når jeg først har gasseren av, så tenkte jeg at jeg skulle ta å stille på tomgangskruen(hvis det var det den het) pga den ligger på 1-ish og dør ut hele tiden.. Men hvor er den skruen?

 

Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sikker på at den ska ligge nede :D ? det er en sånn plastikk ting den ligger oppå ja, men når du drar hjulet rundt så hører du jo driten skrape seg rundt oppe. det e jo spor etter en kjetting på den plastikk shiten, og eg har prøvd alt og får isje strammet det oppe så det går vell greit?

 

trill sykkelen 10cm bakover så strammes kjede oppe... å blir slakkt nede... kjede løper jo på tannhjul... ;)

 

eller start å begynn å kjør så strammes den og oppe og henger slakkt under pga motoren drar i kjede oppe... men dytter du sykkelen fremover så er det slakkt oppe...

 

men uansett så skal du kunne stramme kjede på skruen bak på gaffelen... vet du hvordan justeringen der virker da? ser du at kjede strammer seg da du snurrer på bolten?

 

Ok takker så du tror den strammer den oppe når eg kjører litt? Strammer på begge skruene bak og kjettingen blir strammere under men ingenting oppe:/ har sikkert rullet hjulet rundt flere mil no :D

 

hehe, tenk logisk... kjede er ikke en strekkbar gummistrikk.. og både bakhjul å tannhjul i motoren kan jo snurre rundt, så da du strammer å strammer så vil kjede automatisk stramme seg både oppe å nede... jeg tror du skal sette deg ned med sykkelen å sitte å snurre litt på bakhjulet å tenke litt...

triller du den fremover så vil den være slakk oppå men kjører du med motorkraft så vil den være stram for det er det kjede er der for...

Lenke til kommentar

Skal sette på vakumboksen i mårra, noe spessielt jeg må tenke på ang bensinblanding eller no instillinger på forgasseren eller no?

 

 

Åsså når jeg først har gasseren av, så tenkte jeg at jeg skulle ta å stille på tomgangskruen(hvis det var det den het) pga den ligger på 1-ish og dør ut hele tiden.. Men hvor er den skruen?

 

Anyone?

 

Nei, vakumboksen er bare å montere uten å tenke på noe mer enn at du bør ha kortest mulig slange fra innsug til boks og at slangen går inn i vakumboksen på undersiden og ikke oppå for da samles det gammel bensin og kondens inni der..

men vakumboks har liten effekt egentligt... den hjelper på motorer som er lagen for økonomisk kjøring med liten gasser.. da får en litt ekstra power av boksen i pådrags øyeblikket... men har du stor gasser så har den ingen effekt i det hele tatt...

Lenke til kommentar

er det noen som kan skrive en liste for meg om hva jeg burde sjekke når jeg skal kjøpe en moped?.

siden eg kjeder meg sinnsyk og savner mp sinnysk :( så kan jeg skrive opp alt de skjekket på yamaha som tilstandsrapport.

 

 

ramme:

-mønster i dekk

-bremseklosser

-kalipper

-felger (etter skader/skeiv)

-gaffelbein forran

-fjæring forran

-demping

-styrelager slakk

-styre/feste

-drev/kjede/kardang

-bak gaffel

-bak fjæring

-ramme

-motorfeste

-forkvilere

-hovedstøtte

-hendler

-motor cluch gir

-kompresjon

-olje

-kjøleanlegg

-forgasser

-eksosanlegg

-oljenivå

 

el annlegg:

-lade annlegg

-batteri

-tennings annlegg

-frontlys

-blniklys forran og bak

-bremselys/baklys

-eletrikse brytere

-instrumentlys

-indikator lamper

-horn

-tenningslås

-karrosoreideler

-forskjerm

-kåpe/sidedeksel

-sadel

-bakskjerm

-tank

-speil

-instrument panel

-bremsepedal

-wiere

-PRØVEKJØR!

 

de er alt som står på listen :)

ble vell litt mye, men der har du det mest tenkelige som kan være feil :p

Lenke til kommentar

Hey espena kan eg kjøre når kjettingen ligger oppå gummi driten? får den isje mer opp pga drevet.

 

vist du har drev og alt riktig montert, 2-3 cm slakk i kjedet uten vekt på,og beint hjul så er jo alt som det skal være? er jo en grunn til at den plastikk tingen skal være der og då, for å beskytte :) så tror ikke det skader å kjøre en liten tur :) merker fort om noe går gale :p

Lenke til kommentar

Ja men sikkert isje meningen at den skal dra den rundt oppå gummien :D , får vell ta orignal drevet på igjen :(

ka drev har du på no då?

 

jeg er framdeles sikker på at den skal ta litt ani :p for når du kjører så strammer jo kjedet seg oppe og då vill vell den gå opp fra plastiken/gummien

Lenke til kommentar

Skal sette på vakumboksen i mårra, noe spessielt jeg må tenke på ang bensinblanding eller no instillinger på forgasseren eller no?

 

 

Åsså når jeg først har gasseren av, så tenkte jeg at jeg skulle ta å stille på tomgangskruen(hvis det var det den het) pga den ligger på 1-ish og dør ut hele tiden.. Men hvor er den skruen?

 

Anyone?

nei

 

den med fjør på

er den som står midt på forgasseren, med stempelet

Lenke til kommentar

ka drev har du på no då?

 

jeg er framdeles sikker på at den skal ta litt ani :p for når du kjører så strammer jo kjedet seg oppe og då vill vell den gå opp fra plastiken/gummien

 

har 11-46

 

ja å når du får vekt på sykkelen så endrer en vinkelen på bakgaffelen slik at den går enda høyere ifra plast klossen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...