Gå til innhold

Vannkjølingssytem. Hjelp og synspunkter?


Zirkey

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bestemt meg for å gå til innkjøp av et vannkjølingssytem, men er delvis blank på dette. Jeg har lest litt rundt omkring og fant Wikipedersens geniale vannkjølingsguide. Likevel trenger jeg "litt" hjelp.

 

Fra før har jeg et Cooler Master Haf 932 big tower med hull til fillport på toppen.

Har planer om å bruke vannkjølinga på et Core i7 oppsett, som blir kjøpt inn senere.

Kjøper også vannblokkene inn etter hvert, samt en Corsair HX 1000w psu.

Det jeg har tenkt å kjøle er nesten hele systemet, dvs: prosessor, ett skjermkort, chipsett og muligens harddisker og ram etter hvert.

 

Men det jeg lurer på er: Hvordan ville dere gjort det med radiatorer og pumper?

1 dual alene og 1 pumpe,

1 x trippel alene og 1 pumpe,

1 x trippel og en singel sammen og 2 pumper,

2x dual og 2 pumper?

 

Ble litt rotete det her, men jeg håper dere skjønner. :)

 

Tar gjerne imot anbefalinger på hvilke radiatorer og pumper som er bra også! Og ja, det vil koste litt, men jeg får leve på grøt og nudler litt fremover. Hehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hyggelig at du likte guiden! :)

 

Først av alt er det greit å vite hvilket skjermkort du ønsker å kjøle. Da blir det lettere å vite hvor mye radiatorkraft som kreves. Dersom du ikke har bestemt deg for skjermkort enda, kan du nevne hvilket segment du sikter på (ønsker du det beste og heftigste.. etc).

 

For en i7 og et skjermkort i 5970-klassen trenger du minst en 3x120 radiator. En dual vil kanskje holde, men vil ikke gi optimal kjøling.

 

Når det gjelder 1 vs 2 pumper, så er dette noe du må vurdere ut fra hvor mye du ønsker å kjøle. Dersom du skal kjøle Chipset, RAM og HDD - så vil det nok være hensiktsmessig å kjøre 2 looper. Her trenger du ikke like heftige radiatorer, da dette er komponenter som vanligvis klarer seg bra passivt ;)

 

Det du kanskje vil gjøre, er å starte med vannkjøling på GPU og CPU - for å kjenne litt på hvordan støy og ytelse blir, for så å bygge ut med ekstra komponenter (eller en ekstra loop) senere. Det vil selvfølgelig funke med alt på 1 loop også, men dette stiller langt større krav til pumper og radiatorer.

 

For enkle looper med GPU og CPU vil jeg anbefale disse radiatorene. Basert på forholdet ytelse/pris.

Black Ice GT Stealth

- Av de mer stillegående, og billigste. Holder akkurat til i7 og en dualGPU.

Swiftech MCR320

- God og populær radiator fra Swiftech. God ytelse for pengene.

 

EK XT480

- En ny og spennende radiator fra EK. Meget god pris. 4x120 bør holde til det meste.

 

Ellers er det meste fra Thermochill og Feser meget, meget gode produkter.

Håper det ble litt klarere nå - men spør i vei om det er noe mer du lurer på :)

Lenke til kommentar

Hyggelig at du likte guiden! :)

 

Først av alt er det greit å vite hvilket skjermkort du ønsker å kjøle. Da blir det lettere å vite hvor mye radiatorkraft som kreves. Dersom du ikke har bestemt deg for skjermkort enda, kan du nevne hvilket segment du sikter på (ønsker du det beste og heftigste.. etc).

 

For en i7 og et skjermkort i 5970-klassen trenger du minst en 3x120 radiator. En dual vil kanskje holde, men vil ikke gi optimal kjøling.

 

Når det gjelder 1 vs 2 pumper, så er dette noe du må vurdere ut fra hvor mye du ønsker å kjøle. Dersom du skal kjøle Chipset, RAM og HDD - så vil det nok være hensiktsmessig å kjøre 2 looper. Her trenger du ikke like heftige radiatorer, da dette er komponenter som vanligvis klarer seg bra passivt ;)

 

Det du kanskje vil gjøre, er å starte med vannkjøling på GPU og CPU - for å kjenne litt på hvordan støy og ytelse blir, for så å bygge ut med ekstra komponenter (eller en ekstra loop) senere. Det vil selvfølgelig funke med alt på 1 loop også, men dette stiller langt større krav til pumper og radiatorer.

 

For enkle looper med GPU og CPU vil jeg anbefale disse radiatorene. Basert på forholdet ytelse/pris.

Black Ice GT Stealth

- Av de mer stillegående, og billigste. Holder akkurat til i7 og en dualGPU.

Swiftech MCR320

- God og populær radiator fra Swiftech. God ytelse for pengene.

 

EK XT480

- En ny og spennende radiator fra EK. Meget god pris. 4x120 bør holde til det meste.

 

Ellers er det meste fra Thermochill og Feser meget, meget gode produkter.

Håper det ble litt klarere nå - men spør i vei om det er noe mer du lurer på :)

 

Takker for svar! :thumbup: Skjermkortet blir vel et mid eller high-end kort. Regner da med at jeg går for en trippelrad. for cpu og gpu og en singlerad. for resten. Blir vel også til at jeg går for to pumper kanskje, men er litt usikker på det. Tenker da på en litt kraftig pumpe, som AC Aquastream xt og en litt mindre kraftig pumpe som denne fra Eheim/Innovatek

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...