Gå til innhold

Kan noen se over (Spansk)


Anbefalte innlegg

Hei, jeg og en kompis skal ha presentasjon i spansken på fredag. Han skal liksom intervjue meg. Så nå må jeg lage svar på spansk. Kan noen se over?

 

1. Me llama Anders

2. Cuantos quince anos, pero me compo diecieis anos veinteocho marzo. (Jeg er 15, men fyller 16 den 28 Mars)

3. Vivo en *Navn på sted*

4. No, no entrenar (Nei, jeg trener ikke)

5. Me gusta gimnasia mejor (Jeg liker gym best)

6 Si, tocar guitarra, Cod y Battlefield (Ja jeg spiler gitar, cod og battlefield)

7. Yo tocar en ps3 (Jeg spiller ps3)

8. No, no tengo novio. (Nei, jeg har ikke kjæreste)

9 Si, Hvordan sier man: Ja, hvem har ikke det?

 

Tusen takk for svar, kunne trengt det litt fort :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan i hvert fall gi noen hint:

 

1. Når det er snakk om jeg-person blir det ikke "me llama", men...?

2. Husk at på spansk har man år, så det blir "jeg har 15 år". Se også litt på hvordan du har skrevet tallene 16 og 28, og få med "ñ" i "años". I tillegg skal det være "me cumplo".

3. Denne er korrekt.

4. "Entrenar" er infinitiv, husk at det er snakk om jeg-person.

5. Jeg ville endret til "mitt favorittfag er gym", altså "mi asignatura favorita es la educacíon física (høres bedre ut enn "gimnasia").

6. Det er to ord for å spille på spansk: "tocar" (når det er snakk om instrument) og "jugar" (når det er snakk om idrett/spill/lek"). Du må også bøye disse i jeg-person.

7. Husk å bruke riktig verb for "å spille", samt å bøye det i jeg-person.

8. Her er kjønn viktig. "Novio" betyr "guttekjæreste", så hvis du egentlig mener "jentekjæreste" blir det...?

9. Det kommer litt an på hva det er snakk om at man ikke har.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, skal prøve å rette på det. Så kan du kommentere etter det :innocent:

 

1. Me llamo Anders

2. Tengo 15 años Me complo dieciseis 28 Marzo

4. No, no entreno

5. mi asignatura favorita es la educacíon física (Takk skal du ha, det hørtes MYE bedre ut.)

6. Si, toco guitarra, Cod y Battlefield (Ja jeg spiler gitar, cod og battlefield

7. Yo jugo ps3.

8. No, no tengo novia. (Er det riktig? Uff, bra du sa det, ellers hadde spansklæreren sikkert fått latterkrampe)

9. Spørsmålet er ''Har du vært i utlandet?'' Svar ''Ja, hvem har ikke det'' Det er vel egentlig nødvendig og bare si ja, men utvide det litt for at det skal være lengre.

 

Tusen takk for svar, du har sikkert vanskelig for å tro det, men jeg går i 10 klasse. Vi ligger veldig langt etter i forhold til det vi burde. Kan takke lærere som er mye borte og vikarer som kan si Hola for det. Har heldigvis en lærer som alltid er her nå, men han kom ikke før i 10 klasse.

Endret av andersio
Lenke til kommentar

1. Riktig

2. Cumplo er jeg-formen av verbet Cumplir, som betyr å fylle. Altså cumplo betyr jeg fyller.

4. Riktig

5. Riktig

6. Tocar er infinitiv, må gjøre det om til jeg-form. Eller så kan du bruke verbet gustar, og la det stå i infinitiv " Me gusta tocar la guitarra" (jeg liker å spille gitar)

 

Samtidig ville jeg kanskje flytta det at du spiller cod og battlefield, ned til "nr7" om at du spiller ps3. Altså noe slik: Jeg spiller Call of Duty og battlefield på ps3"

 

7. Husk at jugar er et diftongert verb, så da bøyes det litt anderledes.

8. Riktig.

9. Ikke helt sikker på denne, men tror "sí, ¿quién no?" skal funke.

Eventuelt så kan du jo skrive " Sí, claro" ( ja, så klart)

Lenke til kommentar

Her er det bare å støtte seg til svarene fra Eivicious. Et par ting:

 

2. Her skal det kun være "cumplo", ikke "me cumplo" som jeg av en eller annen grunn skrev (er visst litt for opptatt av refleksive verb for tiden :hrm: ). Husk også at det skal stå "el" før dato og "de" mellom dato og måned.

 

9. Hvis du vil imponere litt her, så kan du si "ja, jeg har vært i [navn på landene]":

Sí, he estado en...

 

Edit:

 

Det blir enten "sí, toco la guitarra" eller "sí, me gusta tocar la guitarra".

 

Diftongert betyr at man må legge inn en ekstra vokal, altså blir det "juego".

Endret av Entonces
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...