Gå til innhold

Hvor mye bar kjører du på? (Landeveis dekk)


mX mann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234

Høyere trykk = lettere å punktere, men samtidig raskere.

Lavere trykk = vanskeligere å punktere, mer behagelig, saktere.

 

Står 120 PSI (8,3 BAR)MAX på dekket mitt, men vet ikke hvor mye det er i.

 

Hvor får man kjøpt pumpe som måler slikt?

Lenke til kommentar

Høyere trykk = lettere å punktere, men samtidig raskere.

Lavere trykk = vanskeligere å punktere, mer behagelig, saktere.

 

Står 120 PSI (8,3 BAR)MAX på dekket mitt, men vet ikke hvor mye det er i.

 

Hvor får man kjøpt pumpe som måler slikt?

 

Sant det, men finnes vell en mellomting der også, litt avhengi av vekten på sykklisten kansje?

 

8,3 BAR max står det på dekkene mine også (700x23C). På di fleste nye sykkelpumper av gulvpumpe typen sitter det en måler som viser hvor mye BAR\PSI det er i dekket.

Endret av mX mann
Lenke til kommentar

Fant en liten pekepinne her viss noen er interiserte:

 

LUFTTRYKK-RULLEMOTSTAND o.s.v.

 

RULLEMOTSTAND

Det er nok korrekt at rullemotstanden synker med dekktrykket (!) i alle fall ned til 5-6 bar. Om det er tilrådelig for deg å kjøre med et slikt dekktrykk er en annen sak.

 

LUFTTRYKK

Det finnes tabeller for dette....men de er vanskelige å gjengi i et diskusjonsforum. Kort sagt avhenger trykket du bør kjøre med av tre faktorer:

1) Din vekt

2) Dekkets dimensjon

3) Underlagets beskaffenhet.

 

Underlagets beskaffenhet kan være så mangt, og vi stopper normalt sett ikke og justerer trykket fordi om underlaget endres i løpet av en tur....så jeg hopper over det punktet her. Bare slår fast at jo røffere underlaget er, jo høyere trykk må du ha.

 

Da står vi igjen med din vekt og dekkets bredde.

Der er det også slik, at jo tyngre du er, jo mer trykk må du ha i dekket.

Og jo smalere dekket er, jo mer trykk må man ha.

Men, jo høyere trykk i dekket, jo mer rullemotstand (!) og jo mindre komfort.

 

Konklusjon: Jo tyngre du er, jo bredere dekk bør du kjøre med.

 

Men, obs. Nok en faktor må tas hensyn til: Vektfordelingen på hjulene. På en racer vil man vanligvis ha en vektfordeling på 1/3 på forhjulet, og 2/3 på bakhjulet. Dette betyr selvsagt at bakhjulet må tåle mer enn forhjulet, og må ha høyere trykk, evt. bredere dekk. I visse situasjoner blir imidlertid vektfordelingen 50/50. Dette må også tas hensyn til. Dekktrykk/dekkbredde på forhjul må derfor klare minst 50% av totalvekten av sykkel/syklist. Dekktrykk/dekkbredde på bakhjul minst 67%.

 

Continental har laget tabellen jeg henter følgende tall fra: (Trykket oppgis derfor i bar og ikke PSI)

Hvis du f.eks veier 75 kg, vil totalvekten av sykkel, deg, vannflasker ++ og påkledning nærme seg 90 kg. Da må forhjulet tåle minst 45 kg og bakhjulet minst 60.

Bakhjulet må da ha 10 bar hvis det er 18mm, 7,5 bar ved 23mm og 6,5 bar ved 25mm. På forhjulet kan du faktisk kjøre 18mm med 8 bar, eller 23mm med 6 bar.

 

Hvis du veier 85 kg.....må du på 23mm opp i 8,5 bar bak og 6,5 foran.

Da begynner det å bli vits i med 25mm bak, for da kan du senke trykket til 7,5 bar.

 

Hvis du veier 100 kg... må du opp i 8,5 bar selv på et 25mm dekk bak, eller 9,5 på 23mm. Og det tror jeg ikke er tilrådelig.

 

Derfor er det å håpe at det blir lettere å få tak i 25mm dekk i tiden fremover. Kanskje 28mm også ville være en god ide for mange av oss...men de er omtrent umulige å få tak i. Dessuten går de ikke inn i alle rammer...

 

Når du sier at du veier 79 kg inkl. sykkel, er du av den heldige typen Du kan kjøre med 6,5 bar bak, og faktisk under 6 bar fremme på 23 mm dekk. Hvis du vil kjøre på 5,5-6 bar bak også, må du opp i 25 mm dekk....

Endret av mX mann
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

På Statoil har de en pumpe hvor man kan stille inn Bar, for så å sette på luftslangen på ventilen og så pumpes det automatisk opp.

 

Er usikker på om jeg tørr, noen som har erfaring ?

Må selvfølgelig ha overgang som kan skrues på ventilen, men det har jeg alltid med meg.

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...
Gjest Slettet-t8fn5F

Har 6.9 eller 100 psi på landveisykkelen. Man har slikt høyt trykk siden dekkene er veldig små og har ikke den overflaten som skal til for å holde hele ekvipasjen vekk fra bakken på en trygg måte.

På terrengsykkelen med 27,5" dekk er det nok med 40-50 psi på sommeren og 30 psi på vinteren.

 

Har man større dekk, slikt som MC og Bil, så trengs ikke like høyt trykk for at kraften blir stor siden arealet lufttrykket påvirker er mye større..

1 bar = 1 kg/cm2

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...