Gå til innhold

Forpliktet til å gjennomføre kjøp ved veldig lang ventetid?


Anbefalte innlegg

Beklager emnetittelen, men skal prøve å forklare så godt jeg kan her.

Jeg ba Fagmøbler i Vadsø om å bestille inn en kontorstol som måtte sendes ifra Oslo. De sendte inn en bestilling for 2 måned siden, har hatt kontakt med dem for ca 3 uker siden, men har ikke hørt fra dem siden og det har gått så lang tid har jeg ombestemt meg og vil ikke ha stolen.

 

Om de nå tar kontakt og sier at stolen er kommet, kan jeg si at jeg ikke vil ha den?

 

Jeg har ikke skrevet under på noe som helst papirer.

 

Er jeg forpliktet til å gjennomføre kjøpet av stolen, da de har måttet hente den helt fra Oslo til Øst-Finnmark?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
§ 41. Avbestilling før levering

 

Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.

 

Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.

 

Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11.

 

Selger kan altså kreve erstatning for de tap han har som følge av avbestillingen.

 

Men dette gjelder ikke dersom leveringen er forsinket vs hva du opprinnelig fikk beskjed om. I dette tilfellet vil jeg si at stolen er godt forsinket, og du burde kunne heve avtalen uten problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...