Gå til innhold

Fotografering av eiendom.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg driver med utleie av noen leiligheter, og tenkte jeg skulle gjøre meg litt flid med bildene av dem, det er trossalt de som "selger".

 

Jeg har søkt litt rundt her, og på google for å finne tips, men da kommer det bare opp at eiendommen burde være ryddig og nyvasket.. (dette tar jeg som en selvfølge!).

 

Kanskje noen av dere guruer har noen tips om hvilket utstyr, vinkler, lys etc man bør bruke og evnt andre faktorer som ikke jeg tenker på?

 

Leilighetene vil bli fotografert umøblert.

 

(Må legge til at jeg er amatør, og skal gå til innkjøp av utstyr nå)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som skuffer meg mest når jeg ser på bilder i boligannonser, er at bildene stort sett er overeksponert, at det man ser utenfor vinduene er kraftig overeksponert, og at det meste (spesielt utendørsbilder) er alt for oppskarpet. Du har gjort en bra innsats for å balansere lyset inne med utendørslyset på ditt bilde arnold, om de som tar boligbilder hadde lært seg sånne teknikker hadde det løftet bildene deres betydelig. De burde også lære seg å bruke litt videre vinkler, jeg synes bestandig jeg ser for lite i bildene, og til slutt kan de bare først som sist droppe den der trenden som har kommet med å legge inn "kunstneriske" interiørbilder blandet inn med resten av bildene. Det funker ikke, de kan det ikke, og jeg blir bare provosert over at de tror det skal skape stemning og selge.

 

Gjør en skikkelig jobb med komposisjon, valg av utsnitt og lyssetting av helt vanlige bilder av interiør og eksteriør, så har du bilder som selger uten at folk trenger å komme på visning engang (forutsatt at boligen i seg selv er salgbar, så klart).

Lenke til kommentar

Hvilke objektiv er passende til å fotografere interiør med? Kan man bruke ett kit objektiv(18-55) eller ha vidvinkel?

 

Dette blir litt halveis offtopic:

Jeg står mellom Canon 500D og Nikon D5000, vil noen av disse kameraene ha en fordel eller ulempe i forhold til denne bruken, eller blir det hipp-som-happ?

Endret av dreuf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...