Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

førerkort - transport yrket CE


Anbefalte innlegg

Hei og takk for at du leser denne tråden!

Jeg prøvde smått å finne en tråd innen transportyrket men fant ingenting fortløpende.

 

Jeg går siste året mitt på videregående og skal / vil skaffe meg jobb til sommeren.

Noe som interesserer meg er transport og logistikk og det er et yrket jeg er interessert og drive med.

 

Jeg er interessert i og kjøre vogntog og derfor anskaffe meg førerkort klasse CE.

Derfor har jeg noen spørsmål angående jobbmuligheter, førerkort osv.

 

Spørsmål:

*Hva kreves for å ta førerkort klasse CE? (Er 19 år og har førerkort klasse B)

*Hvor lang tid tar det å ta førerkortklasse CE (forutsatt at man har hele kjøpesummen / blir sponset)

*Finnes det transportfirmaer som er villig til og betale førerkort klasse CE mot og binde seg opp for å jobbe for firmaet?

* Hva er sjansen for å bli sponset av et firma eller NAV / AETAT.

 

Hadde planlagt å ta førerkort klasse CE i millitæret men er dimitert.

 

På forhånd, takk!

 

Mvh, Kenneth.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror sponsing ser dårlig ut, sånn som jeg har forstått er det ikke akkurat mangel på lastebilsjåfører om dagen. Mange firma som går konkurs. En bekjent av meg fikk sponset klasse C av BIR (kjøre bossbil), mot at han bandt seg i noen år. Det er da 3-4 år siden - så vet ikke om de tilbyr det samme nå til dags.

Lenke til kommentar

Har lest litt selv på nettet, tittet litt på forskjellige forum og kursagenter osv.

 

Det jeg har tenkt ut så langt, er om jeg kan kontakte Asko og høre med dem om de er interessert i og tilby meg en stilling hvis jeg anskaffer meg førerkort klasse CE.

Om de er villige til å tilby meg en jobb kontakter jeg NAV, og hører om de er villig til å sponse / hjelpe meg med førerkort til CE så jeg kan få meg jobb hos ASKO.

 

Har allerede prøvd å skaffe meg jobb for å kunne betale førerkortet selv men ettersom det ser vasnkelig ut er NAV og sponsing en av de få utveiene igjen for å få seg en jobb.

 

Er som sagt dimitert så er forsvaret er ingen utvei.

 

Men for å ikke henge seg for mye opp i det å bli sponset. Har noen svaret på:

 

* Kravene for å ta førerkortklasse CE (Er 19 år og har førerkort klasse B)

* Hvor lang tid det tar å fullføre hele kurset / førerkort klasse CE ( forutsatt at man har hele kjøpesummen)

 

Tilleggsspørsmål:

* gjennomsnittslønn for vogntog fører?

Lenke til kommentar

Har lest litt selv på nettet, tittet litt på forskjellige forum og kursagenter osv.

 

Det jeg har tenkt ut så langt, er om jeg kan kontakte Asko og høre med dem om de er interessert i og tilby meg en stilling hvis jeg anskaffer meg førerkort klasse CE.

Om de er villige til å tilby meg en jobb kontakter jeg NAV, og hører om de er villig til å sponse / hjelpe meg med førerkort til CE så jeg kan få meg jobb hos ASKO.

 

Har allerede prøvd å skaffe meg jobb for å kunne betale førerkortet selv men ettersom det ser vasnkelig ut er NAV og sponsing en av de få utveiene igjen for å få seg en jobb.

 

Er som sagt dimitert så er forsvaret er ingen utvei.

 

Men for å ikke henge seg for mye opp i det å bli sponset. Har noen svaret på:

 

* Kravene for å ta førerkortklasse CE (Er 19 år og har førerkort klasse B)

* Hvor lang tid det tar å fullføre hele kurset / førerkort klasse CE ( forutsatt at man har hele kjøpesummen)

 

Tilleggsspørsmål:

* gjennomsnittslønn for vogntog fører?

 

Det er ikke lenger nok med førerkort for å kjøre lastebil/vogntog. Du må også ha yrkessjåfør-bevis. Selve sertfikatet CE koster der ca 50.000 siden du har B fra før, og tar max 2 månder hvis du er effektiv. I tillegg må du ha et yrkesssjåfør-kurs til 40-50.000 kr på 280 timer, dvs et par månder der å. Detta kurset finnes desverre ikke, dermed kan du ta et alternativt kurs på 140 timer, MEN som ikke gir deg rett til å kjøre vogntog over 12 tonn før du er 21 år, med andre ord helt utelukka. Så 100.000 kr, ca 4 månder, HVIS du hadde vært gammal nok. I tillegg kommer adr-bevis, kran-bevis, truck-bevis osv av det du trenger for å utøve jobben din. Og å få en arbiedsgiver tel å sponse detta, er HELT u-aktuelt. Det var mulig i gamle-dager da det ikke var noen stor utgift å manglen på sjåfører var større.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...