Gå til innhold

Når brukeren har kontroll over mobilplattformen


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det slik at leverandøren av mobilplattformen skal bestemme ting som egentlig burde vært opp til brukeren? Her sikter jeg til iPhoneOS, Windows Phone 7 og til en viss grad Android. MYE unødvendig bry kunne vært unngått om brukeren i større grad hadde hatt innflytelse over mobiloperativsystemet sitt.

 

Etter den siste tids pisspreik i forskjellige nyhetsfora har jeg satt opp en liste med valg som nå tas av leverandør, men som i mine øyne burde være opp til brukeren:

 

Multitasking:

Hadde vært herlig (for alle tre OSene) å ha et enkelt alternativ i innstillingene om å slå av eller på multitasking (kanskje utvide det til at brukeren kan tillate at spesifikke programmer kan kjøre i bakgrunnen).

 

Apps utenfor markedet:*

Android tillater det (ikke default), mens iPhone og WP7 nekter brukeren å gjøre det. Dette er opp til brukeren Apple og Microsoft!

 

Tilpasse utseendet på systemet:

Hvorfor er det så vanskelig og tungvint å skinne systemer? (Farger, ikoner osv) Iphone og WP7 nekter både brukere og mellomledd å endre på utseendet til telefonen. På Android har mulighet gjennom en tredjeparts applikasjon (Open Home og aHome, som typisk nok er betal-apps) og gjennom mellomledd som HTC Sense og Motoblur. Igjen, gi brukeren makten og muligheten her!

 

 

* Merk: funksjonen kunne godt vært bortgjemt i innstillingene (med påfølgende advarsler dersom man aktiverte de), men da ligger ballen i det minste hos brukeren

 

 

Hvorfor lar ikke selskapene slike valg være opp til brukeren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...