Gå til innhold

Fryser som kabinett, teoretisk mulig?


Anbefalte innlegg

Har lest litt om disse prosjektene knyttet til mineralolje og "flytende kjøling" generelt. Og jeg tenker at dette kan man vel dra så langt at man kan plassere flytende nedkjølte komponenter ned i en fryser?

 

Men er det i det hele tatt teknisk mulig? Kan man unngå kondens ved å bruke en væske med høyere tetthet enn vann? Vil vakum hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest litt om disse prosjektene knyttet til mineralolje og "flytende kjøling" generelt. Og jeg tenker at dette kan man vel dra så langt at man kan plassere flytende nedkjølte komponenter ned i en fryser?

 

Men er det i det hele tatt teknisk mulig? Kan man unngå kondens ved å bruke en væske med høyere tetthet enn vann? Vil vakum hjelpe?

Å bruke en konvensjonell fryser som kabinett vil ihvertfall ikke fungere. Den relative fuktigheten vil stige når temperaturen synker. Til slutt vil luften være mettet og det vil kondensere som bare det.

 

Men det visste du sikkert allerede.

 

Selv har jeg vel egentlig tenkt en del på å kjøle ned diverse deler med et flytende stoff som ikke leder strøm, men da jeg egentlig ikke bryr meg stort, så har jeg ikke lekt lengre med tanken =P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...