Gå til innhold

Det perfekte og sikre nettverket!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt til å få satt opp et litt mer ordnet nettverk hjemme, pr i dag har jeg DIR-655 som deler ut IP og alle maskinene ligger på samme nettverk. Jeg har noen maskiner i nettverket samt PS3 og Dreambox, jeg har også en maskin som går som server, både med VMWare og sharet disker. Kjører både Linux og Windows.

Planen nå er å sette opp serveren som DNS server, brannmmur, fildeling, FTP, Domain, VMWare server, WEB Server osv.

Er det noen som har noen gode guider på dette?

Noen konk konkrete spørsmål:

-Har skjønt at jeg må ha to nettverkskort i serveren, men må det også være en egen maskin for å ivareta sikkerheten her, eller holder det at det blir et skille på adressene i nettverket. Og at både DNS, fil, Web, og FTP.

- Må det være hoved serveren som er DNS server eller kan jeg sette det opp som en VMWare server.

Selve serveren har jeg tenkt til å bruke Cento eller Debian.

Takker så mye for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ehm.. Sikkerhet? Lokal sikring eller sikring mot Wan?

Det beste å holde det så enkelt så mulig.

Beklager mangelfullt svar..

Skrevet

Spørsmålene dine er veldig vage på sitt beste. Kan du dele opp spørsmålet i delspørsmål og forklare de bedre? Temaet for tråden trodde eg var sikkerhet, men nå er eg ikke lenger sikker. :)

Du ikke ha to nettverkskort i serveren. Det kommer helt an på hva du skal/vil med serveren. To nettverkskort blir brukt dersom du vil at maskinen din skal ha direkte kontakt med to separate nettverk/subnet samtidig. Om du vil at serveren skal stå som router så vil du dette, ellers bør det ikke være nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...