Gå til innhold

Nikon D90 vs Sony a550


Anbefalte innlegg

I påsken får jeg noen dager på fjellet, og det betyr god tid til å lese manualer og lære meg et nytt kamera. Men det betyr at jeg nå må ta en avgjørelse og kjøpe kamera i neste uke...

 

Uten å helt kunne forklare hvorfor har jeg endt opp på enten Nikon D90 eller Sony a550.

 

Jeg legger liten vekt på video. Jeg har liten erfaring med digital foto, men har fotografert mye med filmbasert speilrefleks inntil for 5 år siden. (Da ble det bråstopp, så jeg er rusten). Jeg kommer til å fotografere mye natur, arkitektur og reisebilder, (og familieportretter naturligvis) - og vektlegger brukervennlighet, stabil funksjon og god billedkvalitet uten maksimal bearbeiding høyt.

 

Budsjettet er 6-9.000 for hus, og jeg vil gjerne ha nytt (eller så godt som nytt).

 

Så mine spørsmål blir da:

 

1) Hvem vil anbefale Nikon D90 over Sony, og hvorfor?

2) Hvem vil anbefale Sony a550 over Nikon, og hvorfor?

3) Hvem synes jeg åpenbart har oversett noe fra Canon, Pentax eller Olympus, og hvorfor?

4) Er kitlobjektivene til disse kameraene noe tess, eller burde jeg kjøpe bare huset og satse på andre objektiver?

5) Jeg ville også bli glad for konkrete objektivanbefalinger til det kameraet dere anbefaler i "normal" prisklasse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes vi mangler en viktig del av puslespillet. Nemlig om du fortsatt har det gamle filmbaserte kameraet og objektiver. Hvis du har noe gammelt utstyr så er det meget mulig disse kan gjenbrukes med et digitalt kamera og dermed spare deg for adskillige tusen og samvittigheten over å la gamle stoltheter råtne på et loft. Hvis du har noe av det gamle utstyret så vil jeg klart anbefale deg å holde deg til samme merke.

 

1) Hvem vil anbefale Nikon D90 over Sony, og hvorfor?

2) Hvem vil anbefale Sony a550 over Nikon, og hvorfor?

Sonys fordel er stabilisator i kamerahuset.

 

Nikons fordel er bedre ISO-egenskaper og byggekvalitet.

 

3) Hvem synes jeg åpenbart har oversett noe fra Canon, Pentax eller Olympus, og hvorfor?

Nylanserte Canon 550D er i samme klasse, men har ennå bedre ISO-egenskaper enn Nikon D90 og bedre videofunksjon.

 

Pentax K-x er det mest kompakte og utmerker seg med det beste 18-55 kit-objektivet på markedet, DNG råformat, HDR-funksjon og stabilisator i kamerahuset.

 

Olympus er relativt kompakt og har stabilisator i kamerahuset på noen av modellene. Men det har mindre bildebrikke og er ikke så god på høy ISO. Olympus og Panasonic har meget bra speilløse systemkamera, så hvis kompakthet teller høyt så er disse glimrende.

 

4) Er kitlobjektivene til disse kameraene noe tess, eller burde jeg kjøpe bare huset og satse på andre objektiver?

De er verd pengene (rundt 500 kr differanse) både fordi de er kjekke å ha når man skal selge kameraet og fordi de yter bra om man setter de til f/5,6-8. Pentax sitt kit-objektiv er det skarpeste, har overstyrbar AF og byggekvalitet fra på nivå med konkurrentene (kit til Pentax K-x) til høyt over resten (kit til Pentax K-7). Sistnevnte er regntett og støvtett. Kamerahusene uten stabilisering leveres som regel med kitobjektiver med stabilisering.

 

5) Jeg ville også bli glad for konkrete objektivanbefalinger til det kameraet dere anbefaler i "normal" prisklasse.

Det er vanskelig å komme med noen spesialanbefalinger til såpass generelt bruk som du nevner her. Jeg vil anbefale å starte med kitobjektivet og heller kjøpe noe mer etter hvert som du føler behovet vokser i en eller annen retning. Det gir også en bedre "læringskurve" enn å kjøpe alt på en gang. Selv har jeg en samling med blant annet kitobjektiv, makro, telezoom, vidvinkelzoom og lyssterk normal.

 

Kjøp gjerne en bok om digital fotografering i samme slengen. Det er en del markant forskjellige måter å jobbe på i forhold til film. Blant annet råformat, oppskarping, HDR, utnytting av øyeblikkelig visning på skjermen for optimering av bilder, seriebilder, sammensatte panorama, korrigering av optiske svakheter, backup, geotagging, valg av filtre osv.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for Alpha 550 av de to alternativene.

 

Siden du er rusten så vil Sony sin forklaringsmeny være gull verdt. Det vil si at de endringer du gjør i meny/moduser blir forklart i kameraet, som gjør det lett å bruke kameraet. I tillegg så er det nevnt bildestabilisering i kamerahuset som jeg synes er gull verdt. Kameraet tar 7 bilder per sekund, noe som gjør det til det raskeste kameraet i klassen. ISO-egenskapene synes jeg er veldig gode, og siden du skal ta en del naturbilder så tror jeg du vil sette pris på HDR-funksjonen hvis du ikke tar bilder i RAW. Batterikapasiteten er også helt rå, og kameraet tar over 900 bilder før du må lade det. Bare skjermen er grunn nok til å velge kameraet. for uten om oppløsningen så er den tiltbar, og Manual Liveview Check-funksjonen er helt genial.

 

Er ikke video så viktig for deg, så gå for A550. Jeg lover deg at du blir storfornøyd :)

Lenke til kommentar

Nikon D90 slår a550 på alle punkter, men nå liker jeg a550 bedre helst pga kjekke funksjoner. Og at Sony sitt a550 har veldig bra ny meny system som lærer deg mens du bruker.

 

Men om du vil ha den som gir best bilde, blir det Nikon ja.

 

Bare se her, er ganske mye bedre og.

 

ISO er de nokså liker, men a500 har ikke ISO 100. SNR, Dynamic range, Tonal Range, Color Sens, knuser Nikon Sony ganske overraskende mye....

 

EDIT: En annen ting du bør gjøre er å se rundt på andre venner/kjente. Har du venner som også har DSLR? Kanskje det kan lønne seg å ha samme merke så kan du/dere låne utstyr av hverandre. Pluss at han/hun kan hjelpe/lære deg i bruken av kameraet?

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...